Hele Norges båtblad

Båtens Verden har som ambisjon å være hele Norges båtblad, og utgis syv ganger årlig. Stoffmiksen spenner fra brukt- og nybåttester, reisereportasjer, utstyrstester, praktiske artikler og intervjuer med båtfolk og bransjen - for å nevne noe. I 2020 utgis bladet i 15. årgang.

Takket være vår brede, folkelige stoffmiks har Båtens Verden blitt et populært magasin som har som mål å gi båtglede, inspirasjon og tips til båtinteresserte.

Båtens Verden ble etablert i 2006, og har siden den gang utviklet konseptet og økt i både sideantall og frekvens. I dag består redaksjonen av båteiere med ulik bakgrunn, noe som gir en stoffmiks som favner bredt og som appellerer til både kvinner og menn – med brukt eller ny båt.

bv_7utg

Båtens Verden er fra 1. april 2016 offisiell mediepartner med Norges største interesseorganisasjon for fritidsbåtbrukere, Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF). Tre ganger årlig (hhv. nr. 2, 4 og nr. 6) får deres 35 000 medlemmer tilsendt bladet i posten.

Båtens Verden utgis av VB Media AS – et maritimt forlag som også utgir SEILAS, Båtglede-avisene og Båtsøk.no.

 

Historien i korte trekk:

2006: Etablert av tre 12-åringer fra Fredrikstad den 25. mars. Første utgave ble trykket på laserskriver i femti eksemplarer og kom til sommerferien. I oktober ble nr. 2-2006 trykket i 500 eksemplarer på trykkeri og solgt i lokale matbutikker i helgene. Formatet var A5, og bladet var på 32 sider.

2007: Båtens Verden ga ut tre utgaver – og salget foregikk på matbutikker med egen stand, og under «Sjøen for alle»- og «Båter i sjøen»-messene.

2008: Vi øker formatet – størrelsen på magasinet – fra A5 til A4, og gir ut tre utgaver.

2009: Vi utgir fortsatt tre utgaver, og sideantallet vokser jevnt og trutt fra utgave til utgave. I oktober 2009 er magasinet på 64 sider.

2010: Båtens Verden får endelig distribusjonsavtale med Interpress – som gjør at magasinet blir solgt gjennom Narvesen, kiosker og matbutikker over hele landet. Dermed kunne vi pakke ned standdisken fra matbutikkene i Fredrikstad og satse mer nasjonalt. I den anledning ble frekvensen økt til fire utgaver per år, og sideantallet krøp opp mot 100 sider.

2012: Båtens Verden og nettmagasinet Baatfrelst slår seg sammen og danner felles redaksjon – og etablerer målet om å bli «Båtfolkets magasin»

2013: Båtens Verden relanseres med ny logo og designuttrykk. Samtidig øker vi antall utgaver til seks – og hver av disse er på 100 sider med et opplag på 7 300 eksemplarer.

2015: Båtens Verden øker fra seks til syv utgaver pr. år, og lanserer eget seilmagasin som vedlegg til hovedutgaven tre ganger årlig.

2016: Båtens Verden blir offisiell mediepartner med Kongelig Norsk Båtforbund. «Seiling i Båtens Verden» blir en egen seksjon i samtlige utgaver.

2018: Båtens Verden får løssalgsdistribusjon gjennom BladCentralen.

2019: KNBF og Båtens Verden utvider mediapartnersamarbeidet – og medlemmene får tilsendt tre utgaver årlig.

2020: Båtens Verden lanserer en digital satsning blant annet for å markedsføre båtlivet – og senke terskelen for å ta del i båtlivet.