Kongen av komfort

Pongtongbåtkonseptet oser av komfort og bedagelig båtliv. I Nord-Amerika er båttypen i sterk vekst. Her hjemme må vi bli vant til flytende komfortplattformer med nokså spennende sjøegenskaper - som Bennington RX.

Vi tør påstå at pongtongbåtkonseptet må modnes over tid. De må også oppleves for at egenskapene skal komme til sitt rette. Da er det nok også smart at amerikanske Bennington har en sterk eier med datterselskap i Norge, som vet å tenke langsiktig på satsningen, som startet sommeren 2020. Bennington og flere søstermerker som blant annet Rinker, ble for et par år siden kjøpt av Polaris-konsernet, som er mest kjent for snøscootere siden starten i 1954. De siste tiårene har Polaris Industries, med en omsetning på 7,6 milliarder dollar, kjøpt opp eller etablert seg innenfor en rekke markeder, som ATV, motorsykkel, klesbransjen – og marine.

 – Da man så på en satsning for Bennington utenfor det typiske Nord-Amerikanske markedet, meldte vi oss tidlig på for Norden. Pongtongbåter er det segmentet i Nord-Amerika som vokser sterkest med over tyve prosent i året. Totalt er det snakk om et volum på 120 000 pongtongbåter som selges årlig, der Bennington står for 10 % og er markedsleder, forklarer Truls Tvete. Han leder Polaris i Norden og Baltikum, og den sterke lidenskapen for båt og seiling har nok medvirket til at Bennington nå får en langsiktig satsning her hjemme.

 – Jeg har tro på «social boating» – å ha med venner på båttur, drive vannsport og nyte de fine dagene fra en sosial plattform, men vi var selvsagt spente på sjøegenskapene. Spesielt hvor våte de var i litt sjø, men etter et par uker med testing utenfor Hankø har vi ikke klart å få sjøsprøyt om bord. Jeg tror folk må oppleve dette i praksis, forklarer han.

Flere valgmuligheter

Modellutvalget går fra 16 til 30 fot fordelt på fem serier. Den norske importøren har valgt å ikke satse på de minste modellene foreløpig, og heller konsentrere seg om modellene fra 16 – 30 fot i en prisklasse fra 500 000 til 2 500 000 kroner. På de tre båtene som er tatt inn til Norge nå, sitter det Yamaha-motorer på hekken, men akterspeilet er i utgangspunktet åpent for andre motormerker også. Akkurat nå jobber Polaris med å bygge et forhandlernettverk for Norden.

Det er lett å se båten som en gedigen stor sofa og nytelsesplattform, og det med god grunn.

Vi har prøvekjørt Bennington RX et par solfylte dager utenfor Hvaler- og Hankøskjærgården. Modellen er 25 fot lang og 8.6 fot bred, og kan motoriseres med singel eller dobbel motor og i utgangspunktet rigges med små motorer dersom fart og akselerasjon ikke er viktig. Vår testbåt har en singel V8 på 350 hestekrefter og gjør hele 40 knop på topp og har en imponerende akselerasjon. Den løfter seg lett ut av vannet allerede rundt 10-14 knop og har ingen planingsterskel. Båtene er bygget for vannsportaktiviteter, noe vi også testet med stort hell. Vi merker også at det knapt er hekksjø i planende hastighet, og hekkbølger på størrelse med det en liten oppblåsbar gummijolle etterlater seg.

Stabilitetskonge

Vi har til gode å utfordre båten i annen sjø enn hekkbølger og 0,5 meters dønninger, men førsteinntrykket er at skroget virker særdeles lettdrevet og stabilt. Med motortrim klarer vi å løfte baugpartiet litt og opplever båten som tørr uten sjøsprøyt om bord annet enn fra normal sidevind og -sjø. Ut over det har skroget normale katamaranegenskaper i svinger, og oppleves som mykt og forutsigbart. Vi er i hele tatt imponerte over sjøegenskapene etter 8 motortimer bak spakene, og hvor lettdrevet og lettkjørt båten er. Den enkle myten om at dette er en flytebrygge med motor er herved avskrevet.

Det ligger en hel del forskning i hvordan pongtongene i aluminium er utformet. Tre pongtonger, der de to ytterste er like, skumfylte sylindriske pongtonger med kjøl. Den midterste har en elliptisk fasong som skal bedre sjøegenskapene, og ikke minst gi mye lagringsplass

Bennington RX har tre pongtonger, der det midterste tilbyr lagringsplass.

Plattform

Også når det kommer til planløsning står kunden ovenfor flere valgmuligheter. Vår båt har sitteplass til elleve (store) personer og en bred og oval solseng akter for minst tre personer, men det går også an å få pentryløsning, toalett, større sofaer og flere enkeltseter. Det er lett å se båten som en gedigen stor sofa og nytelsesplattform, og det med god grunn. Det skal mye til å arrestere båten på komfortable løsninger. Salongene er myke, tilbyr flere sittestillinger og har både fastmonterte og løse koppholdere. Totalt teller vi 19 (!) koppholdere.

Vi teller totalt 19 koppholdere om bord.

Førerposisjonen virker nærmest tilrettelagt for yrkessjåfører. Stolen med armlener kan jekkes, tiltes og vinkles akkurat som det passer føreren, og tilgangen til gass- og girspaken er meget bra. Ergonomien må være det beste vi har vært borti for late dager på sjøen. Til gjengjeld må føreren tåle vind i håret – akkurat som passasjerene.

Komfort hele veien: Også fra solsengen akter, med styring av musikken om bord.

Smart tilleggsutstyr

Bennington har også en lang liste ekstra- og tilleggsutstyr. I vår båt finner vi for eksempel en rekke stuverom under sofabenkene og i ryggene, der en av dem for eksempel inneholder en søppeldunk. Integrert i den store solsengen akter finnes et omkledningsrom som kan være på sin plass etter å ha badet fra de to store plattformene forut og akterut. I tillegg kan båten leveres med både toalett og bysse, og en vannsklie for barna for å nevne noen av mulighetene.

Pongtongbåten er ypperlig som en «egen øy» med gode bademuligheter.

Selv om det skal være mulig å få kalesje til pongtongbåtene fra Bennington, er det vel ingen tvil om at dette er en solskinnsbåt. Båten egner seg fint som plattform for venner på tur, bade- og vannsportaktiviteter og for avslapning. Den er stabil og romslig, og med skrog av aluminium kan den fint kjøres på sandstrender. Båten har utgangsporter både i baugen, akter og på babord side – og er i så måte sikker for mindre barn på båttur også.