Kunsten å få mer strøm om bord

CT Marine har spesialisert seg på strøm om bord, og gir noen tips til hvordan du kan få mer tilgjengelig strøm om bord – og ligge lenger i naturhavnen uten bekymringer.

Behovet for mer strøm om bord øker i takt med at vi ønsker å ligge lenger i den idylliske naturhavna – samtidig som vi vil ha det komfortabelt om bord. For eksempel ønsker flere å kunne lade PCen og annen elektronikk, eller brygge en Nespresso på morgenkvisten, ut fra 220V-kontakten.

Ved servicebygga på Blommenholm: f.v.: Leif Henrik Bryn Petersen, Magnus Sunnarvik-Ween, Christoffer Thoresen, Herman Naustvik Kjeksrud.

CT Marine på Blommenholm er fagfolk som virkelig interesserer seg for båt, og vet hva en båteier vektlegger i en teknisk installasjon – og ikke minst bruk av utstyr i praksis. – Jeg tror at teknisk kompetanse, nøyaktighet og interesse er en suksessfaktor for oss. Vi har spesialkompetanse på maritime nettverk, navigasjonsinstrumentering og ikke minst batteri og ladesystemer, forteller daglig leder Christoffer Thoresen.

CT Marine selger, prosjekterer og installerer det meste innen maritim elektronikk – i hovedsak velkjente marineprodukter fra Victron, Gylling Teknikk, Raymarine, Garmin, Simrad og Fusion. Staben teller seks personer, som både utfører arbeid fra egen servicebrygge på Blommenholm i Bærum, eller med servicebil på Østlandet.

Litiumbatteri og Victron-produkter fra Gylling Teknikk. CT Marine bruker Gylling som hovedleverandør av batterier og Victron-produkter.

Mer tilgjengelig strøm

Om dagen er det spesielt ønsket om å kunne ha mer tilgjengelig strøm om bord som er gjengangeren. CT Marine trekker frem lithiumbatteri kombinert med inverter som en av vinneroppskriftene, og firmaet både rådgir, selger og installerer dette – slik at alt blir gjort riktig og sikkert.

 

Hva er dine beste tips til de som ønsker mer tilgjengelig strøm om bord?

– Første bud er å kartlegge forbruket i amperetimer over tid. Dette gjøres med en Victron BMV batterimonitor. Deretter kan man planlegge tiltak i form av utvidelse eller oppgradering av batteribanken. Her anbefaler vi Lifepo4-batterier. Batterier skal også lades, og det er derfor viktig å tenke på ladekapasitet fra 220V, dynamo og eventuelle solceller, forteller Thoresen.

Magnus og Herman viser frem et litiumbatteri fra Gylling Teknikk. CT Marine bruker Gylling som hovedleverandør av batterier og Victron-produkter.

Hør mer om strøm om bord i podcasten her:

Hva er fordelen med lithiumbatterier?

– Det er mange, men den største er kanskje at nesten hele batteriets kapasitet er tilgjengelig, mens tradisjonelle blybatterier kun skal utlades ned til 50 %. De veier også en brøkdel. Et godt lithiumbatteri gir deg tilnærmet dobbelt så mye kapasitet, lengre levetid og halvert vekt sammenlignet med blybatteriene, forteller han.

– Målet vårt er at kundene skal slippe å engste seg for strøm når de ligger i uthavn. De skal bare nyte båtlivet og komforten om bord.

Christoffer er imidlertidig tydelig på at båteieren gjør smart i å rådføre seg før kjøp og installasjon av slike batterier.

– 12V og 24V hovedstrøm er ikke å spøke med. De fleste båtbranner er forårsaket av mangelfulle eller korroderte elektriske installasjoner. I hovedstrømanlegg kan det gå mange ampere som fort kan skape varmegang. Alt av utstyr og kabling skal dimensjoneres korrekt og hensiktsmessig. Vi ser ofte tilfeller i båter der det er risiko for varmegang i kabling og utstyr. Man skal vite hva man driver med. Dessuten er det selvfølgelig viktig at investeringen i en oppgradering gir driftssikkerhet og lang levetid. En dårlig eller mangelfull installasjon kan fort skape mer bryderier enn glede.

Mange varianter

Det finnes flere lithiumbatterier på markedet, og CT Marine har valgt å samarbeide med norske Gylling Teknikk. – Kvalitet, sikkerhet og etiske retningslinjer er svært viktig når vi velger samarbeidspartnere. Basert på grundig testing og fabrikkbesøk, har vi inngått en avtale med en av verdens største LiIon-produsenter om å distribuere deres batterier, LiFePo4. LiFePo4 eller «jernfosfat» som det ofte kalles, er bygget opp av mange celler som kobles i serie og parallell, forteller Einar Tolpinrud hos Gylling Teknikk.

Christoffers strømbesparende tips

– Bytt fra halogen til LED, mange pærer samtidig kan fort gi en enorm besparelse
– Fyll opp kjøleskapet dagen før avreise og ha på landstrøm
– Ha eventuelt med en kjøleboks med kjøleelementer til mineralvann
– Ved ankring, skru av all unødvendig utstyr som navigasjon, autopilot etc.