Kontroll og vedlikehold av lanterner

Når nettene blir lengre

Å føre båt i mørket uten lanterner er en risikosport som kan sette både deg selv og andre i fare. Det er rett og slett godt sjømannskap å ha riktig og fungerende lanterneføring. Som alt annet teknisk om bord i båten krever lanterne jevnlig stell og vedlikehold.

Vi har selv opplevd å miste lyset på lanternene under nattlig seilas. Det var ingen hyggelig opplevelse. Selv om vi kan se andre som ferdes på sjøen, kan det bli katastrofalt om andre ikke kan se oss. Etter mørkets frembrudd og i dårlig lys er det faktisk forbudt å føre båt uten lys, og det uansett hvor stor båten er og hvilken fart den holder. Manglende bruk av lanterner kan føre til bøter, og avkorting av eventuelt forsikringsoppgjør.

Dette gjelder både om én av lanternene er ute av drift og om lanterner ikke er i bruk i det hele tatt. Også om de er feilmontert eller ikke oppfyller kravene i forhold til båttype og størrelse. Langt verre enn bøter er den fare du kan utsette både deg selv og andre for. Mangler for eksempel akterlanterne, kan du risikere å bli kjørt i senk av en båt som innhenter deg. Ved å sørge for at alle lanternene fungerer som de skal, kan man unngå farlige situasjoner. Ekstra viktig er det naturlig nok at lanternene er i orden nå når nettene blir lange og dagene korte. Om du ikke bruker båten i vinterhalvåren kan du benytte tiden frem til våren til å ta service på lanternene. Så kan du se lyst på fremtiden.

12
BATTERILANTERNE: Ha gjerne en batteridrevet, rundtlysende lanterne liggende tilgjengelig. Da har du muligheter for å vise lys selv om båtens lanternesystem skulle svikte. Denne er fra Navisafe og lyser 2 NM.

Tips! Ha en batteridrevet, rundtlysende lanterne liggende tilgjengelig. Da har du muligheter for å vise lys selv om båtens lanternesystem skulle svikte.

Annonse
19
VERKTØY: Du trenger litt håndverktøy for å ta service på lanternene. Foruten tenger og skrujern bør du ha en avisolasjonstang og en god kabelskotang. Dessuten bør du ha syrefri vaselin og/eller kontaktspray.

Gode kontakter

I årstidene med store temperaturforskjeller er alle elektriske komponenter ekstra utsatt for fukt, noe som igjen kan føre til irring og oksidering på kontakter. Dette gjelder ikke minst for lanternene, som selvfølgelig står ute og dermed er ekstra utsatt for temperatursvininger, som igjen skaper kondens. Du bør derfor åpne lanternene og sjekke alle kontakter. Løsne kabelskoen og puss kontaktene med fint smergelpapir. Sjekk om kabelskoen er i orden. Ofte blir den del av ledningen som sitter nærmest kabelskoen sprø og irret. Det kan være lurt å klippe av en liten bit av ledningen, avisolere den og sette på en ny kabelsko. Så er du sikker på at det blir god kontakt. Bruk en avisoleringstang til å ta av isolasjonen, slik at kordelene i ledningen ikke skades. Bruk gjerne kabelsko med krympeisolasjon, som gir gode og tette koblinger.

18
STELL: Du bør jevnlig utføre stell og vedlikehold på lanternene. Det innebærer blant annet at du åpner dem og går over koblinger og kontakter.

Bruk alltid en god kabelskotang når du skal presse kabelsko. En slik hører hjemme i båtens verktøyskrin. Puss ren både kontaktpunktene for pæreholderen og kontaktene på pæren, dersom du ikke bytter denne. Er kontaktene oksidert kan du rengjøre med oxsiderens spray, som CRC Oxide Clean. Sett kontaktene inn med et tynt lag syrefri vaselin eller bruk kontaktspray, for eksempel CRC Contact Protection. Mangler du disse spesialsprayene kan du bruke et universalmiddel, for eksempel CRC 6-66 Maritim, CRC 5-56, WD-40 eller Q20. Gjør ren pakningene som skal holde lanternen vanntett. Etter rengjøring kan du sette pakningen inn med en tynt lag syrefri vaselin. Gjør lanterneglasset rent med vanlig vindusspray. Skal du ha båten i vinteropplag kan det være smart å sette kontaktene inn med syrefri vaselin, så oksiderer de ikke gjennom vinteren.

21
SJEKK KONTAKTENE: Jevnlig bør du åpne lanternene og sjekke alle kontakter. Løsne kabelskoen og puss kontaktene med fint smergelpapir. Sjekk om kabelskoen er i orden. Bruk syrefri vaselin eller egnet kontaktspray.

Tips:

✓ Dersom du legger nye ledninger til lanternen, la dem være så lange at du har litt å gå på dersom du klipper av litt under fremtidig vedlikeholdsarbeidet.

✓ Ved bruk av lanterner med glødelamper bør du alltid ha ekstra pærer liggende. Slike pærer ryker lett ved rystelser, for eksempel i sjøgang.

✓ Fukt ser ut til å lettere finne veien inn i lanternen enn ut igjen. På tradisjonelle lanterner kan man borre et lite hull, cirka 2 millimeter, på lanternens underside. Da renner vannet ut, samtidig som hullet er så lite at sjøsprøyt ikke kommer inn.

31
GLØDEPÆRE: Ved bruk av lanterner med glødelamper bør du alltid ha ekstra pærer liggende. Slike pærer ryker lett ved rystelser, for eksempel i sjøgang. En LED-pære er adskillig mer holdbar.

Lang levetid med LED

Det største problemet med tradisjonelle glødepærer er at de lett ryker, noe som hovedsakelig skyldes rystelser og vibrasjoner. De fleste rene LED-lanterner er helt forseglet og krever omtrent ingen vedlikehold. Det er mange fordeler ved å bytte til LED-lanterner, men en kvalitetslanterne koster litt. Et alternativ er å bare bytte pæren til LED. Slike pærer ligger på fra knapt hundrelappen og opp til 400 kroner. Med tanke på at de varer svært lenge, opp til 50 tusen timer, er det ikke så ille. Det er store kvalitetsforskjeller, og noen av de rimeligste pærene kan forstyrre båtens elektronikk.

Både LED-pærer og rene LED-lanterner har en rekke fordeler. Selvfølgelig bruker de betydelig mindre strøm, noe som betyr mest for dem med seilbåt. LED-lanterner har likevel en rekke fordeler også i motorbåt. De har altså mye lengre levetid, som gir sjeldnere bytte av pærer. En LED-lampe vil dessuten tåle slag og vibrasjoner bedre enn en glødepære. Faren for at lanternen skal miste lys underveis er følgelig mye mindre. Vær oppmerksom på at dersom du setter en hvit pære inn i en grønn lanterne, får den et blåskjær. Til sidelanterner bør du kjøpe LED-pærer som er grønn eller rød – så får du riktig fargenyanse på lyset. Finnes også tofargede pærer for bicolor-lanterner. Selv om du bytter til LED-pære krever lanternen likevel jevnlig vedlikehold. Dette fordi kontakter fortsatt utsettes for fukt, og dermed kan oksidere.

37
SPENNINGSSTABILISATOR: Selv om LED-lanterner tåler varierende spenning kan de bli skadet eller få redusert levetid ved høy spenning. Ved å montere en spenningsstabilisator før LED-lanternen vil den få enda lengre levetid. Både Lopolight og svenske Båtsystem har slike.

Tips! Ta med den gamle glødepæren som står i lanternen til båtutstyrsbutikken, så vil de hjelpe deg med å finne en LED-pære som passer din lanterne.

39
FULL KONTROLL: Det er også mulig å koble til instrumenter som viser om det er én eller flere av lanternene som er ute av drift. Wema har et slikt instrument, pris en drøy tusenlapp. Kommer i ulik utførelse, hvit eller svart bunn med svart, hvit eller blank ring.

Bytte lanterne

Dersom du har en lanterne som begynner å bli dårlig, vil vi anbefale å bytte til LED-lanterne. De kommer i mange prisklasser, men det har vist seg at kvaliteten er varierende. Unngå de rimeligste «kinaproduktene». Vi byttet selv til en slik, men opplevde raskt at det kom kondens i den. Etter en stund kortsluttet den fullstendig, noe som igjen gjorde at vi mistet lyset på de andre lanternene også. Vi vil anbefale å kjøpe et anerkjent merke, som selges gjennom båtutstyrsbutikkene – for eksempel Hella eller Lopolight. Sistnevnte er designmessig utrolig lekre, og de er meget solid bygget. De er vibrasjonssikret og fullstendig vanntette, produsenten oppgir IP-klasse 68+ (IP68 er høyeste klasse). Det skal sies at det er dyre lanterner, fra rundt kr 2500,-. Blant andre Seatronic har de i sortimentet. En LED-lanterne i høy kvalitet er altså helt forseglet og vil i realiteten ikke kreve noe vedlikehold, bortsett fra at man må sjekke eventuelle koblinger i tilførselsledninger. De skal holde cirka 50 tusen timer.

35
LOPOLIGHT: Danske Lopolight er en produsent som har spesialisert seg på lanterner – ene og alene. Ikke bare er lanternene designmessig utrolig lekre, men de er også meget solid bygget. De har lanterner til alle formål, til alle båttyper.

Tips:

✓ Skal du legge frem kabel til ny LED-lanterne anbefaler vi å bruke en skjermet kabel. Disse tåler bedre mekanisk slitasje, samtidig som de hindrer forstyrrelser på elektronikk.

✓ Ved kjøp av ny lanterne må du kjøpe en som er godkjent for båtens størrelse. Det er oppgitt IP-klasse på lanterner og denne angir hvor tette de er for støv og vann. Siste tall angir grad av vanntetthet og her er 8 høyest. (IP68 høyeste klasse).

✓ Til robåter, SUP og kajakk finnes det vanntette, rundtlysende lanterner for batteridrift. Mest kjent er Navisafe, som har mange forskjellige festesystemer for ulike farkoster. Også praktisk som «nødlanterne» ved svart skip.

✓ Navisafe har også Tricolor batterilanterne og festesystem til RIB og vannscooter.

34
LED LANTERNER: Dersom du har en lanterne som begynner å bli dårlig vil vi anbefale å bytte til LED-lanterne. De kommer i mange prisklasser, men det har vist seg at kvaliteten er varierende. Unngå de rimeligste, kjøp et kvalitetsprodukt hos båtutstyrsbutikken.

Vintervedlikehold

Typisk arbeid du kan gjøre når båten er i vinteropplag er å sjekke det elektriske anlegget som går til lanternene. Som kjent er det ofte slik at anlegget er fint når båten leveres fra produsenten, men så bygger man ut etter hvert. Da er det lett å miste oversikten over kurser, sikringer og brytere. Er det orden i det elektriske anlegget vil feilsøking være mye enklere. Vi anbefaler at det er en egen kurs med egen sikring til hver lanterne, og uansett skal kursen ikke gå til noe annet enn lanterner. Sjekk at alle koblinger er fri for irr og at koblinger er godt teitet til.

Er det koblingspunkter som kan utsettes for fukt anbefales det å bruke krympestrømpe, eller annet materiell som sørger for tette koblinger. Eventuelt kan du bruke krympe-skjøtehylser. Ikke bruk «sukkerbit» eller lodding til koblinger. Det er også mulig å koble til instrumenter som viser om det er én eller flere av lanternene som er ute av drift. Og det finnes bryterpaneler som grafisk viser hvilke lanterner som er i bruk og om de fungerer. Men det enkleste er kanskje å visuelt se om det er lys i lanternen. Det bør du gjøre hver gang du skal ut når det er mørkt.

22
KONTAKTSPRAY: Når du utfører vedlikehold på lanternene bør du sette kontaktene inn med syrefritt fett eller bruke kontaktspray. Da eirer de mindre. Det finnes også sprayer for rengjøring av oksiderte kontakter, for eksempel CRC Oxide Clean.

Tips:

✓ Ha sikringer til lanternekurser liggende lett tilgjengelig, slik at du ikke risikerer at båten blir uten lys.

✓ Dersom sikringer ryker, så er det en klar indikasjon på at det er feil på lanternen eller på tilførselsledninger. Feilsøking kan være påkrevet.

Artikkelen er skrevet av Trond J. Hansen

05
PÅBUDT: Etter mørkets frembrudd er det faktisk forbudt å føre båt uten lys, og det uansett hvor stor båten er og hvilke fart den holder. Manglende bruk av lanterner kan føre til bøter og avkorting av eventuelt forsikringsoppgjør.

Lanternefakta:

  • En motorbåt over 7 meter og raskere enn 7 knop skal ha sidelanterner, topplanterne og akterlanterne når den føres etter mørkets frembrudd. Båt opp til 12 meter skal ha sidelanterner som lyser 1 nm og topp/akter-lanterne som lyser 2 nm. Båter over 12 meter skal ha lanterner 2 nm. For større båter enn 50 meter gjelder andre regler.
  • Båter mindre enn 7 meter og som går saktere enn 7 knop kan benytte rundtlysende, hvit lanterne.
  • Robåter, kajakker og kanoer skal kunne vise lys, for eksempel med en kraftig lommelykt eller hodelykt.
  • Seilbåter skal ha sidelanterner og akterlanterne. Ved motordrift skal den ha lanterneføring som motorbåt, altså topplanterne i tillegg.
  • Topplanterne skal ha hvitt lys i en bue på 225 grader som skal plasseres i båtens senterlinje minst 1 meter over sidelanternene.
  • Sidelanterne:  En lanterne med grønt lys på båtens styrbord side, og en lanterne med rødt lys på babord side. Begge lyser i en bue på 112,5 grader og skal monteres slik at de lyser rett forover og ut til siden. Hvis båten er under 20 meter kan sidelanternene kombineres i én lanterne (Bicolor) som da skal monteres i båtens senterlinje.
  • Akterlanterne skal ha hvitt lys i 135 grader som skal monteres så nær akterenden som mulig.
  • Ankerlanterne har rundtlysende hvitt lys, plassert i toppen av båten. Skal lyse minst 2 nm.
Endret: 22.08.2020
Tagger: Høstbåtliv