Slik kjører du med wakeboard

Egil Furre er «wakeboardveteran» og blant de beste i Norge. Her deler han sine tips til hvordan du mestrer wakeboarding etter båt.

Wakeboardsporten har utviklet seg enormt siden den så dagens lys på slutten av 1980-tallet. Da ble den utøvet bak vannskibåter som er designet for å lage så små bølger som mulig, mens i dag finnes der en haug av produsenter som spesialdesigner wakeboardbåter som har ballastsytemer, bøyler til å feste tauet høyt og mye mer. En fullastet wakeboardbåt veier fort opp i mot 5 tonn, og hoster opp en hekkbølge på over en meter.

Men det er de færreste som har tilgang på dette, men det trenger man heller ikke for å ha utrolig mye moro og bli dyktig på wakeboard. Det meste av båter og ikke minst vannscootere funker glimrende.

Men det er de færreste som har tilgang på dette, men det trenger du heller ikke for å ha utrolig mye moro og bli dyktig på wakeboard. Det meste av båter og ikke minst vannscootere funker glimrende. Så lenge båt/motor har krefter nok til å trekke opp vedkommende som ligger forventningsfull i vannet. Når det kommer til motorstørrelse som skal til, varierer dette nesten like mye på størrelsen og teknikken som på vedkommende i vannet. Små lette barn med riktig teknikk kommer fint opp med langt lavere trekkraft enn en stor tung person med dårlig teknikk. Men det finnes noen triks du kan gjøre for å tune båten inn for å gjøre den bedre egnet til wakeboard.

En ting er å dreve motoren ned, dette gjøres ved at man bytter propell til en med lavere stigning. Da får man større trekkraft, men noe lavere toppfart. Da trekker man lettere opp utøvere på wakeboard med en motor uten mange hestekrefter. Og det er mye lettere å holde en jevn og stabil fart, noe som også er viktig for at utøveren bak båten skal føle seg tryggere og mer komfortabel.

Annonse

Når du først er oppe på vannet, er det en fordel og begynne bak en båt som ikke lager så stor bølge som de spesialdesignede båtene.

Når du først er oppe på vannet, er det en fordel og begynne bak en båt som ikke lager så stor bølge som de spesialdesignede båtene. Så skjærgårdsjeepen eller en vannscooter er her veldig bra egnet. Som nevnt over er det personen bak båten som bestemmer farten etter hva som føles komfortabelt. Man kan lære mye nyttig helt ned i 8-10 knops fart, og da er fallene veldig snille. Det er heller ikke nødvendig å ha lina festet høyt. Poenget med å ha lina høyt, er at det gjør det litt lettere å komme opp, og man får lettere løft når man begynner å hoppe. Linelengde er heller ikke så viktig før du vil begynne å hoppe. Så fram til det, er det bare å lære seg og kjøre på brettet i alle retninger. Krysse hekkbølgene bak båten med høyre beinet foran og med venstre beinet foran. Og øve på ulike surface-triks og ollie-hopp.

Når du vil begynne å hoppe på hekkbølgen er det litt mer viktig å ha riktig lengde på line og fart på båten, samt ha likevekt i båten. Først finner du komfortabel fart å kjøre i. Båten må opp i plan, før du kan hoppe ordentlig på bølgene. Så man finner ønsket fart for utøveren når båten planer, alt fra 12-20 knop er bra, kommer an på utøver og båttype. Når du har ønsket fart, så lager du lina så lang at den er rett foran der bølgen vaskes ut. Det er den perfekte plassen for å lære å hoppe.

Hvis du har stor nok båt og motor, kan du velge å fylle opp med litt tilskuere/vekt for å få bølgen enda litt større. Tommelfinger regel er at man har vekten ca 60/40 fordelt, 60 % i akter og 40 % i front. Men for å plane greit er det mulig du må flytte litt rundt på deg underveis. En annen ting som er viktig å passe på, er at bølgen er lik både på styrbord og babord. Den siden der bølgen vaskes ut trenger mer vekt. Dette er også lett å justere om du har publikum som ballast.

Hvis du har stor nok båt og motor, kan du velge å fylle opp med litt tilskuere/vekt for å få bølgen enda litt større.

  • Når det kommer til sikkerhet, skal du alltid skru av motor når utøver skal inn og ut av vannet før og etter endt runde på vannet.
  • Før utøveren går i vannet, kaster du ut lina, kjører på tomgang fremover til lina er helt strekt ut. Så skrur du av motoren, utøveren hopper i vannet og lar lina løpe mellom hendene fram til hen har håndtaket.
  • Når du skal trekke opp utøveren, la den løpe gjennom fingrene til utøveren har håndtaket i hendene. Ikke gi gass før utøveren gir signal om at hen er klar og lina er stram.
  • Så fort en utøver ramler, legger man båten ned i fart og kjører rolig tilbake på tomgang. Utøveren strekker en hånd i været for å vise at alt er ok. Kjør rolig tilbake og ha utøveren på barbord siden når du skal trekke hen opp på nytt. Kjør rolig fram til lina er stram og utøver er klar.
  • Det er smart å være to om bord i båten – en som kjører og ser fremover og en som ser bakover på den som kjører wakeboard.

Kos deg på vannet 🙂

Artikkelen er skrevet av Egil Furre. Foto: Daniel Tengs. Du kan lese mer om wakeboard på Norges Vannski- og Wakeboard Forbund

Endret: 25.05.2020