Godt sjømannskap - viktig kutyme

Sjøen er for alle – og båtliv skal bare være hygge, kos og fantastiske opplevelser. Her er noen (u)skrevne regler om vanlig «båtkutyme» på sjøen.

Sjøen blir triveligere for oss alle om vi følger godt sjømannskap. Vi ser dessverre likevel utallige eksempler på store cabincruisere som drar med seg halve fjorden der føreren ikke ser seg bakover, og sørger for at en koselig snekketur blir kaos og barn blir livredde – eller at den «myke trafikanten» i kajakken kantrer.

Kutyme på sjøen handler om godt sjømannskap, og er noen tips og råd. Husk at godt sjømannskap må læres over mange år!

Mangler vi noen? Da vil vi gjerne høre fra deg!

DSC_0104
Pass på hekksjøen etter båten og avpass farten.

Båten kan lage store bølger

En båt lager såkalt hekksjø. Noen båter graver mer enn andre, og i spesielt noen fartsområder kan bølgene bli ganske så store. Noen båter lager størst bølger/hekksjø i 8-12 knop, mens andre kan fint kjøre i 25 knop uten å lage nevneverdige bølger. Sørg for å bli kjent med hekksjøen til egen båt, og vær ekstra påpasselig når du passerer badestrender, båthavner og ikke minst andre båter.

 

Avpass farten

Vis hensyn når du skal passere eller innhente en annen båt, og tenk hekksjø. Det heter også at du skal gå med sikker fart, slik at du kan stanse på en distanse som passer omstendighetene. Er det dårlig sikt, mange båter, trangt eller uoversiktlig, er det dermed stor grunn til å senke farten.

Annonse
580×400[1]320×250[1]
DSC_0096
Det lønner seg alltid å ha et blikk bakover (akterover) fra tid til annen.

Se akterover

Det lønner seg alltid å ha et blikk bakover (akterover) fra tid til annen. Plutselig kommer det et cruiseskip du må vike for, eller en båt i høy hastighet som vil passere deg. Tenk spesielt på dette når du skal svinge – om ikke kan det bli katastrofalt.

 

Hold hodet kaldt

Det er lytt på sjøen. Før du skal fortøye, instruer mannskapet. Ikke rop og skrik deg ut av situasjonen om du er uheldig. En god båtfører sørger for at mannskapet slipper å hoppe i land, og lar ikke mannskapet måtte rydde opp om noe skulle gå feil. Ser du at vinden tar tak eller noe uforutsett skje, bakk (rygg) deg ut av situasjonen og prøv igjen.

Skjermbilde
I gjestehavner er det havneverter - husk å følge deres råd.

Fortøye i gjestehavn

Skal du fortøye i en travel gjestehavn, sørg for å adlede ordre til eventuelle havneverter. Noen steder ønsker de å sortere etter båtstørrelse. En annen viktig leveregel er å ikke la det være store glepper mellom båtene, slik at det blir plass til flere.

Skal du legge deg longside til en annen båt, spør om det er i orden hvis mulig. Ligger du slik til at du kan få en båt utenpå deg, heng ut fendere, men skriv gjerne en lapp om du planlegger å reise tidlig dagen etter. Når du går i land, vær stille og vis hensyn – og gå alltid rundt masten/båten via fordekket. Like båter leker best – legg deg gjerne utenpå en båt med noenlunde samme størrelse som deg.

Skal du fortøye i en pullert/kryssholt på land som allerede er i bruk, fortøy nederst og ikke utenpå en annen knute/tau.

2018-07-03 23.17.18
Husk at det er lytt på sjøen.
Annonse
580×400320×250

Gi en hjelpende hånd

Det er en fin ting å sette fra seg kaffekoppen og spørre en båt som kommer inn om de trenger hjelp med fortøyningene. Det vil garantert lønne seg!

 

Flaggregler

Nasjonalflagget skal heises om morgenen tidligst kl 08:00 når du ligger i havn. Hvis ikke heises det kl 9. Flagget fires ved solnedgang eller senest kl 21:00. Fartøy underveis kan føre flagg hele døgnet.

 

Barn i baugen er farlig

Å la barn eller andre sitte på baugen å dingle med beina kan være svært farlig, spesielt på hurtiggående båter. Det har vært mange ulykker der personer har falt ned fra baugen – og blir truffet av propellen. Utfallet kan bli dramatisk. Du rekker ikke å stoppe om noen faller utfor.

 

Kjenn båten

Ikke bare skipper, men hele mannskapet bør vite hvor de finner viktig sikkerhetsutstyr, som flyteplagg, anker, brannslukningsapparat osv.

Endret: 04.06.2020