Kort innføring i de vanligste instrumentene

Dette er de mest vanlige instrumentene du må forholde deg til i en båt.

Vi skal gi en liten innføring i hvilke instrumenter du som oftest må forholde deg til i en båt av denne størrelsen – rundt 24 fot. Og vi tar det i sånn noenlunde i kronologisk rekkefølge som for når vi skal på båttur.

Først må vi slå på batteriet. Hvor batteribryteren er plassert er ofte litt forskjellig fra båt til båt, men på mindre, åpne båter er den ofte lokalisert ved bensintanken akter, i eget rom/skap eller ved batterikassa/der batteriene står.

2020-06-22 13.36.09
Batteribryteren ligger ofte i nærheten av batteriene. Husk å skru av strømmen etter båtturen, slik at ikke batteriene tappes.

Nå kan vi tilte motoren ned i vannet og dermed beveger vi oss frem til førerposisjonen. Det gjør vi normalt på gasshendelen. Her er motortilten, og den bruker vi også for å – kort forklart – justere baugens høyde når vi kjører fort. På den måten får vi mindre våt flate og kjører mer drivstofføkonomisk. Så denne knappen er også helt sentral i båtkjøringen om du skal ligge i plan.

2020-06-04 17.51.46
Motortrim brukes både for å heise påhengeren opp og ned fra sjøen før/etter bruk, samt for å kjøre drivstofføkonomisk i plan.

Før avreise bør vi sjekke drivstoffnivået. Ofte må vi skru på tenningen, vri nøkkelen ett hakk. Moderne og nye båter har digitale data, som i noen båter også finnes på kartplotteren. Husk at drivstoffmåleren ikke alltid er til å stole på, så vær litt kritisk og ha gjerne en reservekanne om bord.

Annonse
20_06_Fuelservice_Bannere_BVNettFuel-service_710x21820_06_Fuelservice_Bannere_BVNettFuel-service_320x250

De fleste åpne båter har en dødmannsknapp. Det er denne røde snora som må festes i deg selv. Faller du over bord sørger den for at motoren stopper, og den må også være på plass for å få startet motoren.

Da er det bare å starte opp motoren. Nå kan du også sjekke oljetrykk, batterispenning og motortemperatur. Apropos motortemperatur er også smart å sjekke at motoren får kjøling – om det kommer kjølevann ut av motoren.

Veldig mange båter er utstyrt med kartplotter med sjøkart, hvor du kan legge opp ruter orientere deg når du er på tur. Det er et veldig smart og fint redskap, men ikke bruk den helt blindt – det er viktig å se ut også! Og husk å sette deg ordentlig inn i hvordan du bruker den.

Vel ute fra havna og utenfor 5-knopssonen skal du kanskje gi gass og komme opp i plan. Da kan også trimflaps (om du har dette) være nyttige. Trimflaps brukes hovedsakelig for å justere stabiliteten og balansen i båten. Vind og vekt om bord kan gjøre at båten går skjevt, og da kan du med hjelp av to plater, eller flaps, som er montert helt akter, kompensere og rette opp båten.

God tur!

2019-08-08 18.15.45 (1)
Et typisk dashbord. Fra venstre ser vi trimflaps (kontrollpanelet kan se annerledes ut), en stor kartplotter med motordata, panel for lanterner, lys etc., gasshendel med motortrim og rød dødmannssnor.

Endret: 09.06.2020