Legge til longside
I gjestehavner og ved drivstoffmarinaen må du ofte legge deg inntil brygga longside. Her er en enkel oppskrift.
I noen gjestehavner og når du skal fylle drivstoff, er du nødt til å legge deg longside – det vil si med langsiden inn til en bryggeplass. Teknikken for det skal vi forsøke å vise deg nå – og husk, som alt annet krever dette mengdetrening, så går dette veldig bra.

Som alltid er det viktig å kjøpe oss så mye tid som mulig, og derfor starter vi med å legge ut tauverk og fendere. Når du ser brygga fremfor deg kan du tilpasse høyden på fenderne og hvilke tau du skal bruke. Selv om det ofte ligger tauverk på marinaene, pleier vi å ha som hovedregel og alltid ha ett tau klart festet i båten. Å hoppe i land uten tau festet til båten kan være en dårlig ide da du fort kan drive av.
Vi starter med å observere hvordan vind og strøm kan påvirke tilleggingen vår. Se på flagg på land eller i egen båt eller bare stopp båten, så får du en indikasjon. Blåser det fra brygga velger vi en annen angrepsvinkel slik at vi kommer raskt i land og får et tau festet til brygga. Blåser det mot brygga, kan vi nærmest la båten drive inntil. Har du valget mellom hvilken side av brygga du kan legge deg på, ville vi valgt sistnevnte.
Uansett, vi kjører mot brygga med litt vinkel. Ta det med ro, frikoble og la båten gli. Når baugen er omtrent der vi vil ha båten, svinger vi motoren mot brygga og bakker opp. Dermed trekker hekken seg mot brygga og båten bremser opp.
Når vi ligger longside pleier vi alltid minimum å bruke tre tau. Et foran som gjerne er langt, det samme bak – og så det siste tauet fra hekken og inn for å dra inn rompa. Dette kalles også spring. Et tips er å føre tauet rundt pullerten/fortøyningsringen på brygga og tilbake til båten – da kan du ta av fortøyningene fra båten ved avreise.

Når vi så skal kaste loss og kjøre fra bryggen igjen, er det flere måter å gjøre dette på. For en liten båt pleier vi ofte å bakke oss ut med rattutslag mot der vi skal ut. Blåser det mye, bruker vi mer motorkraft. Det som er fort gjort å gjøre feil, er å kjøre forover og svinge utover – iom at en båt svinger med rompa vil den ofte slå i kaia. Bruk armene og dytt båten ut kan også være smart.
Lykke til!
Et par ting å tenke på:
- Vær forberedt med tau og fendere klare.
- Benytt vind og strøm til din fordel – se for eksempel på flagg på land eller om bord hvilken vei vinden tar deg.
- Husk at en båt svinger med hekken.