Legge til mellom y-bommer

Her er noen enkle tips og triks til hvordan du legger til mellom y-bommer – i en bås.

Godt sjømannskap må læres og erfares over flere år. Det krever mengdetrening, men vi skal gi deg noen enkle prinsipper og tips på veien. Og så er det viktig å presisere at det sjeldent finnes noen fasit – men vi prøver! Nå skal vi legge til i en bås – eller mellom såkalte y-bommer

Skjermbilde 2020-06-09 kl. 09.24.44

Vi skal starte med en veldig kort innføring i prinsippene bak det å håndtere en båt. Vi tar utgangspunkt i en båt med utenbordsmotor akter, som vi da også svinger med, men for at den skal lystre ordentlig holder det ikke bare med at vi bruker rattet – vi må også bruke gasshendelen, da båten ikke har et eget, separat ror. I motsetning til en bil, svinger en båt med rompa. Prøv og forestill deg hvordan båten reagerer når du gir gass – «skyver» eller bakker «trekker» båten med hekken.

Skjermbilde 2020-06-09 kl. 09.52.50
En båt svinger med akterenden. Denne båten har utenbordsmotor og ikke separat ror. Dermed må du sette båten i gir for å svinge.

Når vi skal legge til gjør alltid klart tauverk og fendere først. Vet du ikke hvor du skal ligge og hvordan plassen ser ut, kan du ta en runde i havnebassenget først.

Skjermbilde 2020-06-09 kl. 10.26.42
Vær forberedt - fendere i riktig høyde og tauverk klart på dekk og bak/akter.

På vei inn pleier vi alltid å orientere oss om vind og strøm i vannet som kan påvirke tilleggingen. Det kan du finne ut av ved å se på flagg og hvordan båten oppfører seg i stille ligge for eksempel. Ofte er ikke dette noe problem, men er det strøm eller vind, lønner det seg å bruke dette til vår fordel. For eksempel prøver vi å legge oss «opp mot» vind eller strøm slik at elementene kan hjelpe oss til å legge til.

Skjermbilde 2020-06-09 kl. 08.49.53
På vei inn frikobler vi ofte og lar båten gli. Kjøp deg tid!

Vi kjører langsmed brygga, tar det rolig og setter gjerne motoren i fri flere ganger for å gi oss selv tid. Når vi har funnet vår bås, bakker vi opp og forsøker å vri båten slik at baugen peker mot båsen. Det som er lett å gjøre feil her er å svinge rett inn i båsen. Da vil ofte båten ende på tvers i båsen siden vi ikke får stoppet siget i båten.

Nå er det bare å kjøre inn i båsen og bakke opp. Som vi skrev i sta, er det nå greit å tenke på hvilken vei vi bakker – eller trekker – baugen også når vi skal bakke, for å rette opp om det er nødvendig.

Husk at øving gjør mester – god båttur!

Annonse
580×400[1]320×250[1]
Skjermbilde 2020-06-09 kl. 08.53.00
Kluet er å få båten midt i båsen, mellom y-bommene.

Er du interessert i manøvrering?

Akkurat nå jobber vi med en ny videoserie. Meld deg på nyhetsbrev og få varsling når vi publiserer noe nytt!


Ha dette i bakhodet:

  • Gi deg selv god tid og ha hodet kaldt. Frikoble motoren ofte og gli – du behøver ikke ha gasspådrag hele tiden.
  • Vær forberedt – tau og fendere klart før tillegging.
  • Øv på hvordan båten oppfører seg. Husk at en båt svinger med rompa/hekken. Forsøk å svinge motoren før du gir gass/setter motoren i revers. Da får du bedre utslag.
  • Husk at du har sig i båten

Endret: 09.06.2020