Legge til mellom y-bommer
Her er noen enkle tips og triks til hvordan du legger til mellom y-bommer – i en bås.
Godt sjømannskap må læres og erfares over flere år. Det krever mengdetrening, men vi skal gi deg noen enkle prinsipper og tips på veien. Og så er det viktig å presisere at det sjeldent finnes noen fasit – men vi prøver! Nå skal vi legge til i en bås – eller mellom såkalte y-bommer

Vi skal starte med en veldig kort innføring i prinsippene bak det å håndtere en båt. Vi tar utgangspunkt i en båt med utenbordsmotor akter, som vi da også svinger med, men for at den skal lystre ordentlig holder det ikke bare med at vi bruker rattet – vi må også bruke gasshendelen, da båten ikke har et eget, separat ror. I motsetning til en bil, svinger en båt med rompa. Prøv og forestill deg hvordan båten reagerer når du gir gass – «skyver» eller bakker «trekker» båten med hekken.

Når vi skal legge til gjør alltid klart tauverk og fendere først. Vet du ikke hvor du skal ligge og hvordan plassen ser ut, kan du ta en runde i havnebassenget først.

På vei inn pleier vi alltid å orientere oss om vind og strøm i vannet som kan påvirke tilleggingen. Det kan du finne ut av ved å se på flagg og hvordan båten oppfører seg i stille ligge for eksempel. Ofte er ikke dette noe problem, men er det strøm eller vind, lønner det seg å bruke dette til vår fordel. For eksempel prøver vi å legge oss «opp mot» vind eller strøm slik at elementene kan hjelpe oss til å legge til.

Vi kjører langsmed brygga, tar det rolig og setter gjerne motoren i fri flere ganger for å gi oss selv tid. Når vi har funnet vår bås, bakker vi opp og forsøker å vri båten slik at baugen peker mot båsen. Det som er lett å gjøre feil her er å svinge rett inn i båsen. Da vil ofte båten ende på tvers i båsen siden vi ikke får stoppet siget i båten.
Nå er det bare å kjøre inn i båsen og bakke opp. Som vi skrev i sta, er det nå greit å tenke på hvilken vei vi bakker – eller trekker – baugen også når vi skal bakke, for å rette opp om det er nødvendig.
Husk at øving gjør mester – god båttur!

Ha dette i bakhodet:
- Gi deg selv god tid og ha hodet kaldt. Frikoble motoren ofte og gli – du behøver ikke ha gasspådrag hele tiden.
- Vær forberedt – tau og fendere klart før tillegging.
- Øv på hvordan båten oppfører seg. Husk at en båt svinger med rompa/hekken. Forsøk å svinge motoren før du gir gass/setter motoren i revers. Da får du bedre utslag.
- Husk at du har sig i båten