Høyhastighetsskolen

Trim og flaps

Noen av de viktigste verktøyene du har som båtfører er motortrim og flaps.

– Motortrim (power trim eller bare trim) er like viktig som giret på bilen. Du kan ikke kjøre rundt i andre gir hele tiden – og på samme måte er det med motortrim også. Den må brukes aktivt, forteller Pål Virik.

Motortrim brukes med andre ord ikke bare for å tilte motoren opp eller ned av vannet før/etter båtturen.

Skal du i plan trimmer du motorene helt inn slik at baugen holdes nede. Så fort båten er i plan kan du trimme ut slik at du får mindre friksjon og våt flate. Det gir både bedre drivstofføkonomi og komfort om bord. Da vil også hastigheten øke.

Hvor mye motortrim skal du ha inn i sving og under ulike forhold? Det er vanskelig å lære seg bruk av trim i teorien, og etter mengdetrening vil du som båtfører få dette i blodet.

Annonse
580×400[1]320×250[1]

Når du skal svinge, så planlegg svingen – og husk å ta en kikk bakover. Båten må være stabilisert og ikke «fly» med høy motortrim. Dra av gassen eller trim litt inn. I sving bør du ikke trimme helt inn – det kan være skummelt da du får for mye baug i sjøen som kan grave seg ned og gi en hard sving eller en tverr.

Å bruke trimflaps når du kjører fort på lette båter over femti-seksti knop er ganske farlig.

Er du interessert i manøvrering?

Akkurat nå jobber vi med en ny videoserie. Meld deg på nyhetsbrev og få varsling når vi publiserer noe nytt!


Flere båter har også trimflaps (eller bare flaps). – Det er ofte en misforstått sak. Noen tror at motortrim kun skal brukes for å tilte motoren ut og inn etter båtturen, og at trimflaps brukes for å få ned baugen. I vår verden med høyhastighetskjøring er trimflaps kun for transport når du har en skjevt fordelt båt og ønsker å stabilisere båten. Det kan for eksempel skyldes for mange mennesker på en side eller ujevnt fordelt last.

Å bruke trimflaps når du kjører fort på lette båter over femti-seksti knop er ganske farlig, og jeg anbefaler å la de stå oppe i høyhastighetssituasjoner og heller fordele vekten om bord. Flaps kan derimot brukes når du kjører i lavere hastigheter og skal stabilisere for sidevind, passasjerer og liknende.

IMG_5039-2
Pål Virik Nilsen har over 30 års fartstid innenfor internasjonal båtsport og båtliv.

Kursutvikler og fagansvarlig for fritidsbåt i Redningsselskapet, Pål Virik Nilsen, har over 30 års fartstid innenfor internasjonal båtsport og båtliv. Pål er tidligere Verdensmester og har kjørt for flere av de største teamene i verden. Dette har gitt han en unik erfaring i håndtering av båt i hastighet. Han har skrevet to bøker om hastighetskjøring, «Helt Propell» i 2015 og «Båt i hastighet» i 2018 – og tilbyr nå kurs i hastighetsopplæring for fritidsbåteiere gjennom Redningsselskapet.

Endret: 05.06.2020