Jeg har grunnstøtt

Har du gått på grunn, på et skjær eller grunnberørt?

– Husk at mange grunnstøtinger skyldes manglende navigasjonskunnskaper, dårlig kartgrunnlag og uoppmerksomhet, ofte i kombinasjon med høy fart, mørke og promille. Noen skyldes også for stor oppmerksomhet på dippedutter og elektroniske hjelpemidler. Veldig få grunnstøtinger skyldes at en så skjæret på forhånd, så løft blikket, påpeker Nils Ole Sunde, redningsleder ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge.

7745422894_f318925443_o
Illustrasjonsfoto: Redningsselskapet

Men når først uhellet er ute, har informasjonssjef i Redningsselskapet, Frode Pedersen, følgende råd til hva du bør gjøre:

  • Beholde roen, tenk problemløsning.
  • Raskest mulig sjekk om båten tar inn mye vann. Hvis den gjør det, bør du få varslet nærmeste båt (har du VHF om bord?) eller Redningsselskapet (telefon 02016 eller kystradio telefon 120). Det er viktig å kunne det internasjonale tegnet for nød på sjøen: Veie med begge hendene over hodet. Finn frem din posisjon i kartet/på kartplotteren.
  • Er hullet stort, kan du ta en oppblåsbar redningsvest å putte inn i hullet. Trekk så i utløsermekanismen slik at den blåser seg opp og fyller hullet. Det vil kunne redusere vannstrømmen.
Frode Pedersen-kopi 2
Gir råd: Informasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet
Annonse

Våre øvrige tips er:

  • Tar båten inn mye vann – finnes det en strand eller grunne du kan kjøre båten på, slik at den ikke synker til bunns?
  • Be passasjerene sitte stille i båten, eller eventuelt gi de oppgaver. Kanskje en kan forsøke å tette eller lokalisere hvor båten tar inn vann, mens du tilkaller hjelp?
  • Husk å få på hele mannskapet flyteplagg. Forlater dere båten, sørg for å ha med kommunikasjonsutstyr. Har dere kun mobil, sørg for å holde den vanntett lengst mulig – f eks. ved hjelp av en brødpose.
Endret: 22.06.2020