Nyttig med nattlys

Å være på sjøen når det er mørkt er en spesiell opplevelse. Det er både spennende og fascinerende – og litt skremmende. Omgivelsene fremstår som helt annerledes enn når det er lyst. For å sikre seilasen er det om å gjøre å ta vare på nattsynet.

Om du skal ferdes på sjøen om natten er det en selvfølge at du er fortrolig med natt-navigasjon, fyr og lykter, lanterneføring og så videre. I denne omgang skal vi ikke ta for oss navigering om natten, men se litt på hva du kan gjøre for å bevare nattsynet. Alle som har vært på sjøen om natten vet at om øynene utsettes for lys, blir nattsynet ødelagt for lang tid. Det skal ikke mer til enn at du slår på lyset for å gå på do eller tenner lampen på lugaren for å hente noe. Da vil det ta mellom 30 og 60 minutter før synet igjen har tilpasset seg mørket.

06
I HAVN: Også når vi ligger i havn kan det være greit å ha rød nattbelysning om bord. Man sover bedre, og det gjør det lettere å finne frem om man må opp i løpet av natten.

Grå katter

Først skal vi forklare hva som skjer med synet om natten, og siden hva vi kan gjøre for å bevare nattsynet best mulig. I mørket mister vi evnen til å se farger. En annen del av øyet vårt trer nemlig i funksjon når det blir riktig mørkt. Ulempen med nattsynet vårt er at vi bare ser svart/hvitt og ganske grovt. Når vi sier at i mørket er alle katter grå, så er det faktisk så. På netthinnen har vi to typer synsnerveceller, tapper og staver. Tappene er virksomme når det er lyst og stavene når det er mørkt. Med stavene kan vi ikke se i farger, men til gjengjeld er de 10.000 ganger mer lysfølsomme enn tappene. I mørket produserer stavene synspurpur, det er dette som gjør at vi kan se i mørket. Tappene er konsentrert i størst antall midt på netthinnen, i det området vi bruker når vi ser om dagen. Midt på netthinnen er det ikke staver, de begynner først å opptre litt utenfor og avløser etter hvert tappene helt. Når du retter blikket mot en gjenstand i mørket, treffer lyset midt på netthinnen, i området hvor det ikke finnes staver. I mørket nytter det derfor ikke å se rett mot noe.

Det nytter ikke å stirre lenge, for synspurpuret svekkes raskt

04
DEMPE LYSET: Utsettes øynene for lys kan det ta opp til en time før man får skikkelig nattsyn tilbake. Det er viktig å dempe lyset på kartplotter og radar mest mulig, og unngå å stirre for lenge på dem.
Annonse
580×400320×250

Steiner som beveger seg

Når du skal se etter noe i mørket må du i stedet rette blikket litt over eller til siden for punktet du vil se på. Lyset treffer dermed en del av netthinnen hvor det er et større antall staver. Stavene er ikke i stand til å motta lys mens du flytter blikket. Du må derfor flytte blikket stegvis og holde det i ro i noen sekunder. Men det nytter ikke å stirre lenge, for synspurpuret svekkes raskt. Blikket må stadig flyttes for at nye staver skal tre i funksjon. Stavene er som nevnt ikke virksomme i lyset, de bruker tid på å komme i funksjon. Vi regner normalt at det tar 30-60 minutter å få fullt nattsyn.

Dersom du blir utsatt for lys forsvinner nattsynet momentant. Tenner du en lommelykt, eller slår på lyset under dekk, tar det altså opp til en time før fullt nattsyn er gjenopprettet. Selv et lite lysglimt, som en lighter som tennes, reduserer nattsynet for en stund. Ha også dette i tankene ved at du demper lyset på kartplotter og andre instrumenter så mye som mulig. Unngå også å stirre på plotteren eller radaren. Nesten uansett hvor du er på sjøen i dag vil det være en del lys på land. Se minst mulig på disse. Vær oppmerksom på at nattsynet påvirkes av åndedrett og puls. I mørket kan det derfor se ut som om ting som står helt i ro beveger på seg om du stirrer på dem. Vi har kanskje alle opplevd å sitte på et svaberg en mørk kveld, og opplevd at steiner og stubber rører på seg. Litt skummelt, men det har altså en naturlig forklaring.

10
KARTLAMPE: De fleste kartlamper har i tillegg til hvitt lys også rødt nattlys. Vi har også montert flere nattlys i salongen.

Sjørøvertrikset

Nattsynet fungerer separat på hvert øye. Dersom du må bruke lys, for eksempel for å lese kart, kan en bevare nattsynet på det ene øyet ved å dekke det til med hånden mens lyset er på. Dette er et gammelt triks. Når vi tenker på sjørøvere ser vi dem for oss med svart lapp over øyet. Faktum er at den ble brukt, men bare av rormannen.

Lappen var for å bevare nattsynet på det ene øyet, noe som var spesielt viktig for den som stod til rors. Kanskje ikke et alternativ for deg å gå med lapp over øyet, men prinsippet kan være greit å benytte seg av. Fører du båt om natten i et farvann hvor det er staker må du kanskje benytte søkelys for å se refleksen på sjømerkene. Eller kanskje du må lyse opp kaien eller se etter andre ting på land. Om du må benytte lys, er det lurt å holde hånden over det ene øyet.

14
PÅ LUGAREN: Selv om man ikke er på sjøen er det ikke så dumt å ha nattbelysning på lugaren. Man sovner raskere igjen om man må opp om natten.

Nattbelysning

Nattsynet er som nevnt fargeblindt. Må du først bruke lys er det rødt lys som påvirker nattsynet minst. Og nettopp det er grunnen til at vi bruker rød nattbelysning i båten. Men også ved landligge er det greit å ha rødt nattlys i båten. Normalt sovner du raskere igjen om ikke synet utsettes for lys om du for eksempel må på do i løpet av natten. Med dagens LED-belysning kan du dessuten ha rødlyset på hele natten uten at det går nevneverdig utover batterikapasiteten. Da slipper du å snuble rundt i mørket om du må opp i løpet av natten, og rødt lys er veldig nyttig om man er under seilas og går vakter. Litt romantisk kan det også være. Et av de viktigste stedene å ha nattbelysning er nettopp på toalettrommet. De nødvendige ærend gjøres ikke så greit i mørket.

Annonse
sensarmarine580x400_v1sensarmarine320x250_v2

Det er også nyttig å ha nattbelysning i nærheten av byssa, i tilfellet du vil koke deg kaffe i løpet av natten. Selv om de fleste i dag bruker kartplotter, er det ikke minst om natten viktig å følge med på papir-sjøkartene. Da trenger du nattbelysning ved kartbordet, eller der hvor du har kartene dine. Mange kartlamper har både hvitt og rødt lys. Vi synes det kan være greit å ha nattbelysning på alle lugarer, ved byssa, i salong, på toalettet og ved kartbord. Om du ikke har nattbelysning kan en hodelykt med rødt lys gjøre nytten. Blant annet lanterneprodusenten NaviSafe har en fin, lett og vannsikret hodelykt med både hvitt og rødt lys (cirka kr 500,-). Hodelykt med rødt lys er dessuten grei å ha om du må gjøre noe på dekk, eller andre steder hvor det ikke er nattbelysning. Veldig nyttig om man seiler om natten.

Enkelt med LED

Det er i dag et stort utvalg i LED nattbelysning, og de er også blitt riktig rimelige. Vi monterte nattbelysning i 3 lugarer, på toalettrom, i salong og ved kartbord. Med materiell og lamper kom dette på knapt 2000 kroner. På lugarene og ved kartbord benyttet vi en type lampe med bryter for hvitt eller rødt lys. Da har vi både nattbelysning og en grei leselampe som bruker lite strøm. Svenske Båtsystem har i deres mye brukte Nova-serie en downlight hvor man enkelt kan veksle mellom hvitt lys og rød nattbelysning (cirka kr 600,-). Fordelen er da at du slipper å sette opp dobbelt sett med lys. Ofte kan eksisterende lys byttes ut med lampe som har både hvitt lys og nattlys. Enklere kan det ikke bli.

Artikkelen er skrevet av Trond J. Hansen

Endret: 23.06.2020