Radarreflektor også for motorbåter

Slik blir du bedre sett

Nesten alle seilbåter har en radarreflektor i masten. På motorbåter er radarreflektor derimot et uvanlig syn. Men det er noe man bør ha i alle båter, for med radarreflektor blir du bedre sett. Båtturen blir tryggere.

Selv i pent vær kan mindre båter være vanskelige å oppdage på radar. I dårlig vær med sjø- og nedbørsekko vil det lett kunne skje at en større farkost ikke ser fritidsbåter. Og at fritidsbåter ikke ser hverandre. For å bedre mulighetene til å bli oppdaget av andre fartøyer med radar, kan farkoster benytte radarreflekterende konstruksjoner som øker styrken på radarekkoet. I dag finnes det ingen krav om at fritidsbåter og mindre fiskefartøyer skal ha radarreflektor. Men det er uansett ikke hyggeligere å bli kjørt i senk. Derfor anbefales det å ha radarreflektor på båten, enten det er motorbåt eller seilbåt. Det finnes også løsninger for dem med kajakk og andre mindre farkoster. De er ekstra vanskelige å oppdage på radarbildet.

08
FORSKJELLIGE TYPER: Det finnes forskjellige typer radarreflektorer. Fra gammelt av var de åtte-sidete reflektorene, som også kan brettes sammen, vanlige. I dag bruker de fleste rør-formede reflektorer med en mengde metall-lameller som danner en stor overflate. For dem som ferdes utaskjærs brukes større reflektorer med større samlet radar-overflate. Helst minst 10 kvadratmeter. De vanlige «rørene» er på rundt 4 kvadratmeter.
Annonse

Aktiv eller passiv

I hovedsak skiller vi mellom aktive og passive radarreflektorer.

  • En aktiv radarreflektor mottar et signal fra radarantenne, forsterker dette og returnerer et sterkere signal. Rekkevidden er god, typisk opp til 30 nautiske mil. Dette vil variere avhengig modell, av hvor høyt den er montert, vinkel på montering og så videre. En aktiv radar kobles til strøm. Den er ganske kostbar, fra syv-åtte tusen kroner og oppover. Dette gjør at de ikke er veldig aktuell for fritidsbåter. Typisk bruker er dem som skal på langtur og som krysser åpne havstrekninger, samt kommersielle brukere.
  • En passiv radarreflektor reflekterer signalene uten at de er koblet til strøm. De er satt sammen av en mengde lameller i aluminium eller annet metall. Dette danner til sammen et geometrisk konstruksjon med stor overflate, som gjør at man lettere blir oppdaget på radar. De kommer i mange utgaver og størrelser. Det vanligste er at de har utforming som et rør, de større nærmest som en bøtte. Andre er mer stjerneformet og kan foldes sammen. Det finnes også oppblåsbare radarreflektorer, hovedsakelig for redningsflåte og for regatta-seilbåter som ikke ønsker å ha radarreflektoren oppe hele tiden. De minste, og vanligste, radarreflektor-rørene har en samlet overflate på mellom 2,5 og 4 kvadratmeter. Til bruk ytterskjærs anbefales minst 10 kvadratmeter. Dess større samlet overflate, dess mer effektiv. Prisen varierer fra rundt 250 kroner til over fire tusen kroner. Rundt 700 kroner for en på fire kvadratmeter.
10
OGSÅ FOR MOTORBÅT: Det finnes også radarreflektorer som er godt egnet for motorbåt. Flere produsenter har mindre reflektorer som kommer med justerbar fot for montering på motorbåt (i midten). Danske Mobri har flere modeller for motorbåt, også større reflektorer (til venstre). Britiske Echomax har et stort utvalg radarreflektorer i god kvalitet. Det finnes monteringssett for mast, dekk, rekke og annet (til høyre).

Også for motorbåt

De fleste enkle radarreflektorer som finnes på markedet i dag, er designet spesielt med tanke på seilbåter. De festes rett og slett med buntebånd (elektrikerstrips) på mastens vant. De større utgavene festes med brakett direkte på masten. Det finnes imidlertid flere radarreflektorer som har fot for dekksmontering, for eksempel på styrehustak. Foten festes med skruer, og er justerbar. Det vil si at reflektorene også kan festes på siden av styrehustaket. Danske Mobri har flere radarreflektorer som er designet spesielt for motorbåter. De skues fast på for eksempel styrehustak, og er også lette å fjerne når de ikke er i bruk. Deres modell M-3 koster cirka 1 350 kroner og selges blant annet gjennom nettbutikken boatlab.no. Anerkjente Echomax har monteringssett for noen av modellene. Kan for eksempel monteres på styrehustak eller på targabøyle.

17
DE ENKLESTE: De enkleste radarreflektorene har en samlet overflate på mellom 2,5 og 4 kvadratmeter. Det gir et forbedret radarsignal, men er i minste laget om man ferdes langs kysten i all slags vær, og gjerne ytterskjærs

Montering

Uansett type reflektor, så skal den monteres så høyt som mulig. I en seilbåt er dette greit, i en motorbåt blir det på styrehustak, flybridge eller targabøyle. De skal monteres mest mulig stående for å ha god effekt. Dersom du selv har radar, så er det veldig viktig at den monteres slik at dine radarsignaler ikke reflekteres. Det blir jo håpløst. Radarreflektoren skal helst monteres høyere enn radar. Reflektoren skal stå mest mulig fritt, pass på at ikke lanterner og andre ting skygger for den.

Annonse

Krav for havseilende

For de som driver med konkurranse innen havseiling finnes det krav til radarreflektorene. Reglene kan brukes som mal for dem som ferdes utaskjærs med seil- eller motorbåt. Etter den internasjonale kappseilingsorganisasjonen ISAFs bestemmelser skal en radarreflektors diagonale mål være minimum 46 centimeter dersom den er oktahedral (åtte sideflater), eller ha en ekkoflate på 10 kvadratmeter. De åtte-sidete reflektorene er rimelige og kan foldes sammen. Det er imidlertid en gammel konstruksjon, fra krigens dager, og ikke like effektive som nyere konstruksjoner.

25
ECHOMAX: Britiske Echomax har et stort utvalg radarreflektorer. Noen av dem kan leveres med feste for rekke, targabøyle eller lignende. De kan også leveres med ankerlanterne.

Radarreflektor refleksjoner

Som så mye annet må du vurdere hva du har behov for. Ferdes du innaskjærs og hovedsakelig i godt vær, trenger du kanskje ikke radarreflektor, eller du kan velge en enkel modell, som uansett vil gjøre deg mer synbar på rader – for eksempel om du skulle komme ut for tåke. Det er litt omdiskutert hvor effektive disse, små enkle reflektorene er. Noe hevder de bare er til pynt og at man like godt kan heise opp en pose med ølbokser. Sistnevnte kan vi finne bedre anvendelse for, og en viss effekt har selv en enkel radarreflektor. De minste oppgir gjerne at de har effekt opp til 2,5 nautiske mil. Ferdes du mye langs kysten, og kanskje også utaskjærs, vil vi anbefale en større reflektor. Det kan være en modell fra Mobri eller en modell fra Echomax. For eksempel deres modell EM 230 compact, som kan dekksmonteres. Den kan også leveres med innebygget topplanterne/ankerlanterne. Denne har svært gode testresultater og ekko kan sammenlignes med utslag fra store båter. Pris cirka kr 2 600,- (kr 3 000,- med lanterne) hos Seatronic.

27
ÅTTE SIDER: De åtte-sidete reflektorene er rimelige og kan foldes sammen. Det er imidlertid en gammel konstruksjon, fra krigens dager, og ikke like effektive som nyere konstruksjoner. Imidlertid er de populære, ikke minst blant seilere. Kommer i ulike utgaver.
Annonse

For kajakkpadlere

Å få øye på en kajakkpadler på radar er nesten håpløst, spesielt om det er litt sjøgang. Det er heller ikke enkelt å montere en vanlig radarreflektor på en kajakk. RadarReflex har utviklet selvklebende radarreflektorer som settes på årebladene. En løsning som er like enkel som den er genial. Med et uhyre enkelt grep blir padleren synlig på en radar. Og ikke bare det. Radarreflektoren har en kraftig, selvlysende farge og fungerer også som refleks. Det gjør padleren betydelig mer synlig også for dem som ikke har radar. I en kajakk er åren det som er mest synlig, både for at det er høyeste punk og for at årene hele tiden er i bevegelse. Det er også grunnen til at RadarReflex settes på åren og ikke på selve kajakken. Disse radarreflektorene kan også monteres på andre mindre farkoster, robåter, på seilbrett, bøyer og så videre. Et sett med 12 selvklebende reflekser, som er det du trenger, koster cirka 995 kroner. Mange butikker som selger kajakker og kanoer har dem – eller de kan kjøpes direkte fra produsentens nettbutikk. RadarReflex er utviklet og produsert i Norge. De har også større reflektorer for fiskebåter, men som også er godt egnet for fritidsbåter ­– både seilbåter og motorbåter.

 

Tekst og foto: Trond J. Hansen

Endret: 30.05.2023