Ekspertens dieselråd til båteiere

Båten er pakket og det er klart for ferieuke og dere legger på vei. Vel utaskjærs begynner bølgene å gynge båten og motoreffekten avtar gradvis... Deretter ser du mer avgassrøyk enn vanlig, du gir mer gass, effekten avtar ytterligere, så stopper motoren.

Heldigvis er det en båt i nærheten som bistår dere med å komme i havn. Men hva skjedde? I dette tilfelle kan det finnes flere gode svar, men statistikken tilsier at det som oftest er snakk om forurenset diesel, som er synderen.

Det selges drivstoff ved norske marinaer for 1,5 mrd. årlig. Mye av den er langt unna den kvaliteten den skal være. Kunne uhellet vært unngått eller hva kan du som eier av dieselbåt gjøre for å begrense sjansen for motorproblemer.

19399188_1958939744391014_3991688279229033565_n (1)
DIESELDYR PÅ MENYEN. Dette er diesel hentet fra filteret på en motorbåt.

Her er tips fra dieselrensefirmaet Fuel-service:

1) Først og fremst bør en sjekke forfilter / forfiltrene for urenheter som en vane før hver tur, på lik linje med sjekk av alle andre væsker.

2) Vannutskiller / forfilterglassene danner et godt bilde av hvordan tilstanden i tanken/e er. De fleste båteiere bytter forfiltre og dieselfiltre på motoren hver vår, noen kan til og med se at det er både partikler, trådalger, og slim fra dieselbakterier, men reflekterer ikke særlig over dette. Her bør du være mer årvåken. Dieselen skal være grønn og klar, og ikke grumsete eller melkeaktig. Er filteret svart i tillegg – så har en sannsynligvis et tilfelle av dieselmikrobevekst.

3) Tapp av fra filterhusene. Finner du vann eller svart/brunt slim, eller en hvit celluloseaktig konsistens, er det stor fare for at du har forurenset drivstoff. På en moderne CE godkjent båt er det ingen mulighet for å tappe av fra bunn av tankene, så her må du da tilkalle hjelp. Fuel-service kan analysere dette. Prøver kan sendes inn, eller vi kan befare om båten ligger innenfor våre dekningsområder.

Annonse
DSC_1276
SIKKERHET TIL SJØS. Rendiesel.no skal ha fokus på å kartlegge og forbedre dieselkvaliteten ved norske marinaer. Stig Hvide Smith (KNBF), Espen Zubi (Fuel-service) og Hasse Lindmo (Redningsselskapet) har som målsetning å redusere motorhavari til sjøs som skyldes uren diesel.

4) Unngå «Petter Smart»-løsninger. Mange av dem er ikke så smarte. Vi skal nevne noen her:

• 2-takts olje på en commonrail motor for å forhindre bakterier? Svar: Det vil gjøre mikrobeveksten kraftigere – og gir ingen «smøring» kun mer sotdannelse og det vil i stedet kunne skade injektorene grunnet askeholdige produkter i 2t-oljen. I en eldre motor vil du kun oppleve mer røyk, og mer bakterier.

• Rødsprit på tanken: Svar: Sprit er en emulgator som vil trekke eventuelt fritt vann inn i dieselen, du får da en diesel som kan forårsake alvorlig skade på dyser, injektorer og dieselpumper.

• En dæsj bensin; Svar: Ikke bare er det brannfarlig, men vil også vaske vekk smøreoljefilmen på vitale deler i dieselsystemet, og kan resultere i totalhavari.

• Dieseldyrdreper; Svar: Noen av disse produktene er svært effektive, mens andre vil gjøre det samme som sprit, fungere som en emulgator for vannet. De gode produktene vil drepe og løse opp dieselmikrobene, men de vil da blande seg med vannet i bunnen av tanken og skape et større problem om en forsøker å kjøre med dette. Dette må da ut, dieselen må renses før en kan friskmelde tanken.

Her får en båt motorstopp grunnet vann i dieselen. Maskinist Marius Strømmen fikser saken.
Uren diesel kan føre til motorhavari. Foto: Redningsselskapet

«Dieseldyr»: Hva er Dieselmikrober?

• Dieselmikrober kalles på folkemunne «dieseldyr» og er selvstendige livsformer som lever i og på vannflaten i en dieseltank, og livnærer seg av hydrokarboner fra dieselen.

• Dette er først og fremst en og fåcellede mikro-organismer som bakterier, men også smittestoffer som virus.

• Formeringen skjer ved celledeling. DNA kopieres til neste generasjon. En ny generasjon dieselmikrober kan oppstå etter kun 20 minutter.

• Det finnes 84 forskjellige mikrobearter som lever av diesel, anaerobe. De er små, kun 2,3 – 2,6 mikron i størrelse, og en del vil fint kunne passere alt av filtre på en moderne dieselmotor.

• Dieselmikrober etterlater seg en seig masse som også tetter filtre og skader tank, rør og motorsystem.

• Mindre mengder av dieselmikrober danner belegg i tank, rør og motorsystem som reduserer effekten av motoren.

• Dieselmikrober – «dieseldyr» oppstår ikke i tanken, de har kommet inn ved en tilfeldig påfylling, slikt skjer helt plutselig.

Skjermbilde 2020-02-19 kl. 22.52.15
Prøveresultater fra Fuel-Service
Annonse

Dieselmikrober kan føre til:

• Redusert motoreffekt, og/eller mer røyk fra avgass, som igjen vil føre til:

• Full stans av motoren pga. tette filtre og tette oppsugningsrør (pick up) i tanken.

• Havari av høytrykkspumpe og/eller injektorer pga. mangelfull smøring, korrosjon i systemet.

• Metallspon i drivstoffsystemet fra havarerte komponenter – dette betyr at det er nødvendig med fulloverhaling/utskifting av hele drivstoffsystemet.

Endret: 04.06.2020