Problemfritt båtliv:

Hvor sikker er båten din?

Erfaring og godt båtvett er den beste ballasten når du drar utpå med båten din. Du er den viktigste sikkerhetsfaktoren ombord. Alle vil jo ha et sikkert båtliv uten fare for egen og andres sikkerhet. Vi har sett på enkle og ikke alt for kostbare investeringer du kan foreta for å ha et trygt liv på sjøen.

Hva er det som er båteierens store skrekk? Det må vel være at det bryter ut brann ombord. For å unngå at noe slikt skal skje kreves det at du med jevne mellomrom foretar inspeksjon på steder hvor en brann kan oppstå.

Begynn nede i motorrommet. Se etter steder som det lukter drivstoff. Har du en lekkasje, kan dette på sikt gi årsak til branntilløp. Sørg for at du får ordnet lekkasjen og gjør godt rent. Et rent motorrom er nøkkelen til et hyggelig båtliv.

For å unngå båtbrann eller ubehagelige episoder kreves det at du med jevne mellomrom foretar inspeksjon på steder hvor en brann kan oppstå

Enkle slukkemidler

Det finnes enkle slukkemidler man kan installere i motorrommet som utløses automatisk hvis en brann oppstår. Det bør ikke koste all verden for å kunne føle seg trygg dersom man ser røyk sive opp fra motorrommet. Vi har montert en «Blazecut» i vårt maskinrom. En slange fylt med gass som utløses når temperaturen når 120 grader. Da går det hull på slangen der varmen er mest intens. Det frigjør en gass som slukker brannen umiddelbart. Forsikringen krever også at du har montert tradisjonelle pulverapparat også.

Annonse
20_07 BV egenabo_BVWebBv_egenannonse_litenpanorama420_07 BV egenabo_BVWebTegnebrett 2 kopi 3
Blazecut
Slukker varmen effektivt: «Blazecut» slukker en brann i motorrommet eller rundt det elektriske svært effektivt. «Blazecut» er en slange fylt med gass som utløses når temperaturen når 120 grader. Da går det hull på slangen der varmen er mest intens. Pris fra drøye tusenlappen, avhengig av lengde.

Sjekk gasslangen

Er det andre steder en brann kan oppstå? I det elektriske og selvsagt fra et sted hvor det lages mat. Har du gass ombord er det lurt å sjekke datoen på gasslangen. Er den over to-tre år kan det være lurt å bytte til en ny. Propanslange som er utsatt for sollys er mer utsatt enn en slange som ligger bortgjemt i mørke skott. Propanslangen er laget av gummi som kan sprekke opp. Ta en bøyeprøve på slangen. Bøy den så mye du kan og se om den sprekker i gummien. Tiltak som gjør at du skal oppdage en gasslekkasje er en varsler som piper når det siver gass inne i båten. Koster i underkant av en tusenlapp og er ofte beregnet for flere gasstyper. En brann som oppstår når man kokkelerer kan man som oftest slukke ved hjelp av et stort håndkle som kastes/legges over og kveler flammene.

gasslange
Sjekk datoen på gasslangen: Har du gass ombord er det lurt å sjekke datoen på gasslangen. Er den over to-tre år kan det være lurt å bytte til en ny. Ta en bøyeprøve på slangen å se om den sprekker i gummien. Gjør den det er det bare bytte til en ny.

Redningsflåte

Har du en båt som er over åtte meter kreves det ikke at du har et godkjent flyteplagg på når du er underveis. Viktig er da at du har flyteplagg liggende tilgjengelig på et sted du raskt kan nå den. En flåte er alltid god forsikring. Husk at den skal til etterkontroll hvert tredje år. Mange drar rundt på redningsflåte som aldri har vært til service. Vi testet en gammel flåte for noen år siden som ikke reagerte da vi dro i utløsersnoren. Å ha en slik liggende er falsk trygghet for eier og passasjerer. En redningsflåte for fire personer koster i underkant av 10 000 kroner. Redningsliner og livbøyer er også nyttig å ha med ombord. Alt etter plass og størrelse på båten. Sørg for at flere vet om hvor sikkerhetsutstyret ombord er plassert. Et førstehjelpsskrin med det aller nødvendigste er alltid lurt å ha liggende på et sentralt sted ombord.

Bontel
Slukkegranat: En slukkegranat lik denne brukes til å kaste den inn i kjernen av brannen. Den gir ingen sekundære skader annet enn det brannen har utøvd. Den har ti års levetid uten vedlikeholdskostnader og er svært effektiv mot brann i mindre lukkede områder. Pris på «Bontel» slukkegranat er i overkant av tusenlappen.

Lensepumpe

Sørg for å ta noen tak med lensepumpen nå og da og kjenn etter at den virker. Noen har manuelle pumper montert, andre har en eller flere elektriske. Det finnes smarte varslere som piper og blinker når det kommer vann mot føleren. En slik varsler koster ikke mange hundrelappene og kan være et godt varslingsmiddel å få montert.

Et drivanker er også en god sikkerhet hvis man får motorstopp og ligger på så dypt vann at ankeret ikke når bunnen. Et drivanker til noen få hundrelapper vil hjelpe til med å holde baugen opp mot bølgene og i tillegg hindre at du driver hurtig mot land.

Rule Vannalarm
Vannalarm: En vannalarm lik denne, Rule vannalarm, koster i underkant av tusenlappen og gir god lyd fra seg når den får vann mot føleren. Den andre enheten monters så dypt som mulig i bunnen av båten.
Annonse
580×400320×250

Grabbagen

Et drivanker er også en god sikkerhet hvis man får motorstopp og ligger på så dypt vann at ankeret ikke når bunnen. Her vil et drivanker til noen få hundrelapper hjelpe til å holde baugen opp mot bølgene og i tillegg hindre at du driver hurtig mot land. Godt med tauverk vil komme til god nytte dersom været snur og det blåser kraftig opp.

En pakke med nødbluss og raketter koster rundt 700 kroner og vil være til stor hjelp for å påkalle oppmerksomhet hvis du er i nød. Må man forlate båten er det lurt å ha en «Grab-bag» ombord. Dette er en vanntett pose som man legger nødvendig sikkerhetsutstyr i, som for eksempel en håndholdt VHF, et utvalg nødraketter, medisiner, et speil til å påkalle andres oppmerksomhet og en mobiltelefon. Dette kan variere om man er i kystnært farvann eller ute i rom sjø. En bøtte eller et øsekar kan også være godt å ha med seg når man går i en redningsflåte.

isens-1
Gasslekkasjevarsler: Hold fokus på økt sikkerhet ombord. «Isens» varsler om du har lekkasje på propan, butan, karbondioksid, røyk og kullos. Batteri varer inntil 10 år lover produsenten. «Isens» varsler med rødt lys og pulset alarmtone.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2017, og er skrevet av Astor

Endret: 25.05.2020