Personlig nødpeilesender eller AIS?

Skrekkscenariet er å falle på sjøen når man er alene i båten. At ingen kan hjelpe og at du heller ikke kommer deg om bord i båten. Det skal ikke så mye fantasi til for å forstå hvordan det kan ende.

Du skal bare ut å trekke et garn, ta deg en tur i kajakken eller en liten tur på fjorden i snekken. Noe skjer og du ramler i havet, eller du kantrer i kajakken. Kanskje er det ingen som i det hele tatt vet at du er på sjøen. Om uhellet er ute er tidsaspektet avgjørende. Dess raskere man får påkalt hjelp, dess større er mulighetene for å bli berget. Spesielt kritisk kan situasjonen være om det er vinter og kaldt i sjøen. Du vil da raskt bli nedkjølt, selv med tørrdrakt eller flytedrakt. Om man ikke kommer seg om bord i båten er det helt avgjørende å få påkalt hjelp. Mange stoler på mobiltelefonen, men den kan være en troløs venn. Det finnes moderne hjelpemidler som kan bidra til rask redning, og som gjør båtliv betydelig sikrere – ikke minst for dem som ferdes mye alene. Det er hjelpemidler som egner seg i alle typer båter, men de er spesielt aktuelt for bruk i åpne båter. Det kan være alt fra RIB, seilbåter og snekker til kajakker og vannscootere.

Om uhellet er ute er tidsaspektet avgjørende. Dess raskere man får påkalt hjelp, dess større er mulighetene for å bli berget.

11
Forkortelsen står for Global Maritime Distress and Safety System og nødpeilesender er en del av dette systemet. Skissen illustrerer en nødsituasjon med en kajakkpadler i nød, hvor en personlig nødpeilesender (PLB) utløses og sender melding via satellitt til redningssentral – som igjen sender ut redningsbåt og redningshelikopter (SAR).

Personlig nødpeilesender

En Personlig nødpeilesender (PLB-personal locator beacon) er kanskje det beste sikkerhetshjelpemiddelet de som ferdes alene på fjorden kan ha. Den fungerer omtrent som en vanlig nødpeilesender, men er mye mer kompakt og kan derfor bæres på brukeren. En PLB registreres på deg personlig, ikke på fartøyet. Du må blant annet oppgi nærmeste pårørende og området hvor den hovedsakelig skal brukes. Noe av det som er smart med PLB, er at den også kan brukes for eksempel på fjellturer. En PLB sender nødsignaler og din posisjon via satellitt, og har ingen begrensinger når det gjelder rekkevidde – i motsetning til VHF og mobiltelefon som begge er avhengig av rett linje mellom sender og mottaker (landstasjon eller andre båter). PLB sender på frekvensene 121,5 og 406 Mhz, både for søk fra sjø, land og luft.

Annonse
03
MANGE MODELLER: Vi har sett nærmere på noen elektroniske hjelpemidler som gjør det sikrere å ferdes på sjøen. Fra venstre: GME MT410 PLB, Ocean Signal rescueME PLB, McMurdo Fastfind 220 PLB, Ocean Signal MOB1 AIS, McMurdo Smartfind S10 AIS og McMurdo Smartfind S20 AIS.

Det finnes flere PLB-modeller på markedet, og de er alle ganske kompakte – omtrent som en mobiltelefon eller mindre. Ocean Signal har en ekstremt kompakt modell, ikke stort større enn en fyrstikkeske og veier bare 115 gram. Mange modeller har også innebygget strobelys for å påkalle oppmerksomhet. Enkelte modeller flyter, mens andre krever et flytetrekk for at de ikke skal synke. Prismessig ligger de på rundt 3.500 kroner.

34
INTEGRERING: Til Ocean Signal MOB, og også McMurdo Smartfind S20, følger det med sett for å kunne integrere enheten i oppblåsbar flytevest. Den festes til vestens innblåsingsrør og utløses automatisk om vesten blåser seg opp.

Må registreres

Din personlige informasjon programmeres inn i PLBen. Dette gjøres der du kjøper den, men på forhånd må du sende inn en søknad til Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (Nkom) via Altinn – Skjema NKOMPLB01. Lenke finnes blant annet på hjemmesidene til Seatronic. Programmering koster 5-600 kroner og det er en årlig avgift på kr 460,- (per kalenderår, ½ pris registrering etter 1. juli).

37
PÅ PLOTTER: Utløses den personlige AIS kommer det opp en melding på alle farkoster som har kartplotter og AIS. Det er informasjon om posisjon og avstand til mål. Rekkevidde cirka 4 nautiske mil.

Personlig AIS

De fleste båtfolk kjenner til systemet med AIS, men det finnes også det som kalles personlig AIS. Prinsippet er at man har en liten AIS-sender på seg, for eksempel at den er festet til redningsvesten. Noen modeller er så små at de kan integreres i en oppblåsbar vest. Senderen aktiveres automatisk når vesten har blåst seg opp og første nødmelding sendes etter 15 sekunder. Kan eventuelt utløses manuelt om man bruker den på ikke-oppblåsbare vester. Dem som driver med vannsport, for eksempel vindsurfing eller padling, vil ikke bruke en oppblåsbar vest siden den kan blåse seg opp under aktivitet.

Det som da skjer når personlig AIS er aktivert, er at alle innen rekkevidde (cirka 4 nautiske mil) som har en AIS-mottaker får opp en nødmelding og nødtekst (SART ACTIVE) på sin skjerm. Meldingen inneholder GPS posisjon, distanse til målet og kurs de skal holde mot målet. Opplysningene blir oppdatert etter som man nærmer seg. Har strøm nok til å sende i rundt 24 timer. En aktivert sender gir fra seg et kraftig strobelys.

06
ULYKKER: Det har dessverre vært en del ulykker med seilere som har falt i sjøen, og som ikke er funnet igjen. Spesielt ille er det om man er alene om bord og ramler i vannet. En PLB eller personlig AIS kan gjøre det betydelig tryggere.
Annonse

Mann-over-bord

Noen modeller, som Ocean Signal MOB1, kan programmeres med fartøyets MMSI-nummer (som tildeles ved VHF-lisens), slik at enheten sender en nødmelding tilbake til fartøyets VHF. Denne nødmeldingen vil da lyde som en ordinær DSC-alarm på din VHF, og på den måten får du også en mann-over-bord (MOB) alarm med akustisk signal. Også mulig å aktivere enheten slik at den sender DSC all ships – nødsignal til alle båter. Da fungerer den nærmest som en DSC håndholdt VHF – bortsett fra at man selvfølgelig ikke kan snakke. Ketil Svennberg Jakobsen hos Seatronic forteller at man selv kan programmere MMSI-nummeret, eller de kan gjøre det.

Det finnes i dag flere produsenter av slike personlige AIS-sendere, blant annet Ocean Signal og McMurdo. Noen har muligheter for automatisk utløsning, andre bare manuell. Prismessig ligger de på drøyt 3000 kroner. Det finnes også flere modeller, blant annet fra Ocean Signal, som er rettet mot det profesjonelle markedet.

40
FOR VANNSCOOTER: Tyske Markus Adam har mange ekspedisjoner på vannscooter bak seg. Blant annet har han kjørt fra Tyskland til Nordkapp – og tilbake. Han har kjørt fra Tyskland til Bergen og videre til Shetland, Orknøyene og rundt Island. Han er alltid alene og forteller at PLB er et av de viktigste hjelpemidlene han har når det gjelder sikkerhet.

Vår erfaring

Vi ferdes hele året alene på sjøen, både i motorbåt, seilbåt og kajakk. Vi har alltid med en personlig nødpeilesender, PLB. Den har plass i padlevesten eller i lommen på sjøtøyet. I tillegg pleier vi å ha med en bærbar VHF med DSC. Den bruker vi også for å kommunisere med andre båter . Vi er veldig begeistret for den lille AIS-senderen fra Ocean Signal (Mob1). Hadde vi ikke allerede hatt en PLB kunne en slik vært aktuell. Både PLB og personlig AIS er gode bidragsytere for å øke sikkerheten på sjøen. Man må selv ta stilling til det som passer en best. Liker man friluftsliv kan en PLB være smart, siden den også kan brukes på fjellet. Ferdes man for det meste på sjøen i områder med en viss båttrafikk er personlig AIS en god løsning, og man slipper registrering og årlig avgift. Også praktisk for mange at noen AIS-modeller kan integreres i flytevesten.

De fleste båtutstyrsbutikker har et visst utvalg i elektronisk sikkerhetsutstyr. Seatronic er trolig den butikken som har størst utvalg, både når det gjelder PLB, AIS-sendere og håndholdte VHFer. Et tips til slutt. Har du noen du er glad i som ferdes mye på sjøen alene, kjøp dem en PLB eller personlig AIS.

45
ENESTE MULIGHET: Fordelen med PLB er at den kan brukes overalt. Det er populært å padle kajakk på Mosevatnet ved Folgefonna i Hardanger. Her vil naturlig nok ikke AIS fungere, og det er heller ikke mobildekning. Da er det bare PLB man kan stole på om noe skulle hende.

Fordeler med PLB:

  • Liten og kompakt. Enkelt å bære med seg hele tiden.
  • Veldig sikker.
  • Kan brukes overalt – også på fjellturer, i innsjøer og vann osv.

Ulemper med PLB:

  • Registreringsavgift og årlig sektoravgift.
  • Det er en barriere å utløse den, siden man setter i gang en stor redningsaksjon. Det kan gjøre at man venter for lenge.
  • Må utløses manuelt, altså må den forulykkede være bevisst.
    Må leveres inn for batteribytte og sjekk.

Fordeler med personlig AIS:

  • Ingen årlig avgift og det er heller ikke krav om lisens.
  • Veldig små og kompakte, lett å bære på seg eller integrere i flytevest.
  • Kan utløses selv om bruker ikke er bevisst (om den integrert i vest).
  • Lavere terskel for å utløse AIS-senderen enn nødpeilesenderen.
  • Kan brukes som MOB-alarm

Ulempe med personlig AIS:

  • I motsetning til PLB kan den bare brukes på sjøen.
  • Det forutsetter at det er andre båter innen rekkevidde.
  • Om man integrerer den i oppblåsbar flytevest er det upraktisk å bytte mellom for eksempel padlevest og oppblåsbar vest.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2020, og er skrevet av Trond J. Hansen

Endret: 22.05.2020
Tagger: Høstbåtliv