Sjekk forholdene om bord i egen båt

Går du over sikkerheten om bord fra tid til annen? Lag deg en sjekkliste over det viktigste du bør gå over. Gasslekkasje er noe vi alltid frykter. Har du gått over gasslangen og sett på produksjonsdatoen? Det går ikke lange tiden å se om alt er på stell. Når dette er gjort så vet du at du har en trygg båt å ferdes med.

Sikkerhet begynner egentlig med deg selv og hva slags kunnskaper du besitter som eier og båtfører. Kunnskap gir deg forutsetninger til å vurdere hvordan båtens sikkerhet er ivaretatt. Har du vært gjennom et båtførerkurs? Eller har du gjort som mange nå gjør, oppgraderer seg med ytterligere kunnskap med D5L, hvor du får en utvidet båtførerprøve som gir deg også praktisk kunnskap om bord i en større båt.

Vi har tatt fram endel punkter du lett kan gjennomføre i løpet av vinteren. Tenk etter hva du kan gjøre i nettopp din båt. Større fartøy har bedre plass og kan sikre seg bedre. Mindre båter har kanskje bare plass til personlig sikkerhetstiltak som redningsvester, lanterner, øsekar og kanskje en ekstra redningsline. Alt dette bidrar til smarte løsninger når ulykken skulle være ute.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2018, og er skrevet av Astor

gasslange
Dato på slangen: Når sjekket du gasslangen sist? Den kan ofte ligge godt skjult i mange båter, bak skott og ovner. Det står stemplet dato på slangen når den er produsert. Ligger slangen ute i sollys har den kortere holdbarhet enn om den ligger i et mørkt skott. Er du i tvil om kvaliteten så tar du en bøyeprøve. Hold slangen i begge hender og bøy den kraftig. Sprekker det i gummien så er det rett ut og til kast. Du kan spraye på litt såpevann for å se om det bobler. Kommer det bobler lekker det gass ut av slangen. Også på rørskjøter er det lurt å smøre over såpevann for å se etter lekkasje. Bruk også nesen til å kjenne etter om det lukter. Gasslukt kjenner du fort om den lekker.
Bag
Godkjent flåte: Har du plass om bord til en redningsflåte så er en firemans-flåte pakket i bag lettest å plassere. Lalizas ISO redningsflåter er utstyrt med isolert dørk som standard. Flåten blåses opp automatisk ved å dra i den 12 meter lange utløserlinen. Hoveddelen av redningsflåten består av to flytekamre som blir oppblåst gjennom en tilbakeslagsventil som sikrer oppdriften i redningsflåten. Hvert kammer holder seg flytende med maksimalt antall personer om bord. Denne redningsflåten til fire personer koster i overkant av 11 000 kroner.
Gass og CO
Gassalarmen: Denne alarmen er beregnet både for gass og kullos (CO). CO er en gass uten lukt, smak eller farge og er vanskelig å oppdage. En dieselvarmer, gassdrevet kjøleskap, gasskomfyr og fra motorens avgassystem er vanlige kilder for CO. Denne varsleren gir en lydstyrke på 85db hvis tettheten når skadelig konsentrasjon av CO. Varsleren går på tre AAA-batterier og er enkel å montere. Pris ca. 400.- i båtutstyrsbutikken.
AIS ManOB
Sender nødsignal: AMEC TB-520 er en liten AIS-sender som øker muligheten for gjenfinning dersom den aktiveres automatisk i vann eller manuelt. Når den aktiveres sender den ut en varselmelding som gir GPS-posisjon og en unik ID. TB-520 er liten, lett og enkel i bruk. IP68 vanntett til 50 meter. Pris i båtutstyrsbutikken kr. 3 750.-.
Annonse
sensarmarine580x400_v1sensarmarine320x250_v2
Kartverk (1)
Oppdatert kartverk: Det er alltid kjekt å ha papirkart med seg om bord som ekstra sikkerhet. Om du får problemer med strømmen så har du kun deg selv å stole på. Det finnes oppdaterte sjøkart å få kjøpt i båtutstyrsbutikken.
SHHx-40 2
Liten og snerten: Standard Horizon har kommet med den aller minste håndholdte VHFene vi har testet. Denne ultrakompakte radioen, SHHX40, har en sendereffekt på 6W som er det samme som andre håndholdte radioer som er på markedet. Denne måler kun 52x95x33 mm og veier nette 230 gram. Lett i brystlomma, men har allikevel en kraftig høyttaler på 600mW. Hurtigtaster på inntil ti lagrede kanaler. Den har som alle andre også skanning, lyttevakt både dobbel og trippel og et innebygget 7.4V lithiumbatteri. Den er også beregnet for NOAA værmelding. Pris hos Seatronic kr. 1 799.-.2W. SOTDMA er neste generasjons AIS med større og mer presis rekkevidde. Vanntett IPX7. Pris rundt 9 000.- kroner.
Kabelen
Bruk godkjent kabel: Noe som går igjen i de fleste havner er at det brukes overganger og tynne kabler inn til landstrømmen på brygga. Ser du nøye etter kan du ofte se rett inn til kobberet i ladningen. Brannfeller! Er det noe du ikke skal spare på så er det å bruke ledningsnett som holder godkjent kvadrat. En forlengerkabel mellom båten og strømstolpen på brygga kan fort koste et par tusen troner for en 15-meter, men da inneholder den ferdigstøpte plugger i hver ende. Skjøtekabelen skal være av like god kvalitet. Av gummi! Sjekk landstrømkabelen neste gang du er i havna!
Endret: 25.05.2020