EcoClean inngår avtale med Redningsselskapet
«Eco-Clean», en verdens-nyhet for båtfolket», lyder den beskjedne meldingen.
Denne tikket inn på Båtens Verdens redaksjonskontor. Ettersom vi tar alle henvendelser alvorlig, så vi på denne både 2 og 3 ganger. Som båteiere, vet vi alt om tette septikrør, staking og dårlig lukt og stemning.
Septikslangene om bord er utsatt for forkalkning. Særlig av urinstein. Den indre diameteren blir gradvis mindre, overflaten får «pigger» som lett tar tak i toalettpapiret. Ja, dere skjønner hva som er i ferd med å skje? Midt i fellesferien, selvfølgelig.

«Med bare biologisk nedbrytbare ingredienser, åpner og forebygger «Eco-Clean» tette septikslanger, uten skade for verken rørene eller naturen». Sier reklamen.
Og bak det hele finner vi Thomas Garnes, som til tross for 30 år har mange års erfaring som industri-rørlegger.
– Ja, jeg har sett det meste av tette toaletter. Både på fritidsbåter og større fartøy. Å ordne opp, er en skikkelig møkkajobb. Det vet alle båteiere som har hatt et møte med problemet. Som rørlegger så jeg at ingen av produktene på markedet holdt hva de lovet. Alternativet er alltid å skru opp, stake ut og tørke opp. Dette er en skitten, kjedelig og kanskje dyr affære, forteller han.

Thomas så markedet ligge der. Helt åpent for en innovativ rørlegger, som skjønner problemet.
Etter mye testing og lovord fra forsøkskunder, kom han fram til et produkt, som effektivt og skånsomt fjerner og forbygger urinstein. Det skal bli enklere å være båteier.
Men, en godt bevart hemmelighet, skal ut i verden… Thomas Garnes er ikke et stort firma med reklamefolk.
Så møter han Sølvi Hjelmeland. En sommerdag på brygga i Tvedestrand. Hun, med lang erfaring med markedsføring, salg og ledelse, fatter interesse for hva Thomas sier. Derfra starter en prosess, som innebærer null fritid, kontakt med Innvasjon Norge, distribusjonsavtale med Norges største grossist av båtutstyr, Flak, og som dere ser av bildene, en avtale med Redningsselskapet.
RS skal i første omgang selge produktet gjennom sine ledd til alle RS-medlemmene.
Båtens Verden skal gjøre sine egne tester. Med kamera som føres inn i septik-slangene før og etter behandling. Vi skal om bord i to båter, Banzai ll, en Baltic 48, og «Ender Pearl», en CNB 76.
Vi går god for at testene er korrekte og under kontroll. Vi tror dere kan glede dere.
Mer informasjon: eco-clean.no
Artikkelen er skrevet av Bjørn Eckhardt