Båtbransjen samler seg og møter kundene under ett digitalt tak

Båtmessen.no åpner 9. april og samler 45 av markedets mest kjente merker - som har med seg mer enn 260 produkter og tjenester.

Pandemien og tilhørende restriksjoner gjør det imidlertid uforsvarlig å samle mange mennesker på ett sted denne våren og dermed umulig å gjennomføre fysiske båtmesser med et stort publikum. For å likevel tilby båtfolket full oversikt over sesongens produkter og tjenester har Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge og FINN.no gått sammen for å samle båtbransjen på én digital plattform.

Båtfolket som klikker seg inn på Båtmessen.no vil bli møtt av 45 av markedets mest kjente merker som har med seg mer enn 260 produkter og tjenester. Utstillerne er inndelt i seks digitale messehaller. Hovedmålet for kundeopplevelsen er at messen skal være enkel og oversiktlig.

På båtmessen.no vil man som publikum finne både båter, motorer, utstyr, tilbehør og tjenester – både i form av nyheter og messetilbud. Og selv om utstillerne ikke får tatt publikum i hånden og bydd dem på en kopp kaffe, så vil de aller fleste av dem være til stede på messen, klare til å ta imot publikum via live chat med mulighet for video.

Magnus_Norboat_10
Daglig leder i båtbransjeforbundet Norboat, Magnus Frøshaug Ryhjell, arrangerer digital båtmesse i april sammen med blant annet FINN.no.

– En av mange fine ting ved en båtmesse er at man som besøkende enkelt kan få full oversikt over det aller meste som finnes på markedet på ett og samme sted. Når dette ikke lar seg gjøre på vanlig måte ønsker vi og FINN.no å gi publikum denne opplevelsen på en digital plattform, men samtidig så levende som mulig, sier Magnus Frøshaug Ryhjell, Daglig Leder i Norboat AS.

Brukertestingen vi har gjort forteller oss at chat-løsningen, sammen med det store utvalget vårt blir x-faktoren.

Bransjeansvarlig for Båt i FINN.no, Ole Martin Larsen, er godt fornøyd med både produktet og båtbransjens oppslutning om messen. Han gleder seg til å åpne dørene for publikum.

– Jeg synes produktet vi har laget sammen med Norboat, Båtens Verden og eDialog har blitt meget bra og jeg synes vi har lykkes godt med å gjenskape nøkkelelementer fra fysiske båtmesser på en digital plattform. Brukertestingen vi har gjort forteller oss at chat-løsningen, sammen med det store utvalget vårt blir x-faktoren. Folk som går på messe ønsker å få oversikt over produktene på markedet og deretter komme i direkte kontakt med de som fører produktene de liker, sier Larsen.

RdRwj7uw
Ole Martin Larsen, FINN.no.

Selv om Båtmessen.no byr på et bredt utvalg av maritime varer og tjenester har arrangørene lagt mye vekt på at dette skal være en båtmesse for alle – også de som ikke har planer om å handle noe. Båtens Verden (VB Media) sitt bidrag er et stort digitalt messemagasin og en egen messe-podcast.

– Vi har lagt mye arbeid i å lage et messemagasin og en podcast som dekker alle behov. På denne messen vil du finne interessant innhold uansett om du trenger kjøpshjelp, ferietips, hjelp til båtpussen eller om du bare er glad i båtlivet og ønsker å bli inspirert. Her skal det absolutt være mulig å slå ihjel noen timer, forteller Vetle Børresen, Redaktør i Båtens Verden.

Vetle2
Vetle Børresen, Båtens Verden

Markedssjef i Frydenbø Boats, Mats Hjørnevik, stiller på Båtmessen.no med merkene Nordkapp, Zodiac og Sting og er svært positiv til initiativet.

– Vi er positive til Båtmessen.no nettopp fordi dette er en messe for hele Norge, uansett hvor du bor. Vi vet også at kundereisene på båt foregår i økende grad på digitale flater og ønsker å være med på de initiativene som legger til rette for disse kundereisene. Båtmessen.no er et spennende initiativ, som i fasen med forberedelser har vært veldig solid. Vi har stor tro på å samle kreftene i bransjen slik at hele Norge får ta del i én stor båtmesse hvor alle får tilgang til det samme innholdet digitalt, sier Hjørnevik.

Han er også tydelig på at å tilpasse seg den digitale kundereisen har vært en del av Frydenbø Boats sin strategi også før pandemien:

Vi har dette som en solid del av vår strategi fra før, og ser på Båtmessen.no som et flott initiativ for å øke tilgangen på informasjon for de båtglade der ute. Pandemien har jo gitt oss 5 år med digital utvikling på 12 måneder, men den digitale trenden var ganske klar også før pandemien traff oss, sier Hjørnevik.

Mats-1
Mats Hjørnevik, Frydenbø Boats

Daglig leder i Askeladden Boats, Henrik Askvik, deler Hjørneviks tanke om fremtidens båtkjøpere:

– Pandemien har kraftig akselerert utviklingen i måten båtkundene søker informasjon om produktene våre på – i en digital retning. Antall fysiske kundebesøk per solgte båt er i kraftig nedgang. Båtmessen.no er derfor helt i tråd med endingene i båtkundenes handlemønster og uten tvil en riktig satsning i år og i årene fremover.

For Askvik var det en selvfølge at Askeladden skulle være representert på Båtmessen.no:

– Det ville være tjenesteforsømmelse om ikke Askeladden skulle være tilstede i full bredde og tyngde på denne nye digitale Båtmessen.no, sier Askvik.

_MG_5757
Daglig leder i Askeladden Boats, Henrik Askvik, deltar med full tyngde på nye Båtmessen.no.

En stor del av båtbransjen ser tilbake på 2020 som et av de beste årene på lenge. Båtinteressen i Norge nådde et rekordhøyt nivå og Nordmenn handlet nye og brukte båter til den store gullmedalje med 15% økning i nybåtsalget og 100% økning i bruktsalget. Ved inngangen til våren 2021 er det lite som tyder på at den voldsomme oppgangen vil avta. Båt-trafikken på FINN.no ligger så langt nærmere 20% over fjoråret og pågangen hos Norske forhandlere er stor, men det er fortsatt båter å få kjøpt.

– Det er absolutt båter å få kjøpt og det er mulig å få kjøpt en båt man kan bruke i år, selv om en del begynner å bli tomme. Vi merker allerede at «trøkket» er voldsomt og at båtinteressen og kjøpelysten er stor i år også. I tillegg til trafikkøkningen på FINN.no er det markant økning om man ser på registrerte båter så langt i år. Småbåtregisteret er opp 30% og Skipsregisteret (NOR) er opp 12%, så det er ingen tvil om at vi forventer gode besøkstall på Båtmessen.no, avslutter Ryhjell i Norboat.

Båtmessen.no åpner 9. april klokken 12:00.

Endret: 18.03.2021