AKTUELT: Bruktbåtmarkedet

– Mot kjøpers marked

Vi har hørt historier om nærmest galopperende bruktbåtpriser, og båter som steg flere titalls tusen på noen måneder. Vi har tatt temperaturen på bruktbåtmarkedet ved innmarsjen til denne høsten.

–De kurante båtene forsvinner ut døra igjen bare kort tid etter at de er annonsert. Akkurat nå er den store utfordringen å få tak i nok båter for salg. Det er selgers marked i de fleste segmenter. Jeg ser noen eksempler på båter jeg solgte våren 2019, som har en vesentlig høyere salgspris nå. For eksempel en Flipper 760 DC som med «feil» motor gikk for 499 000 kroner den gang. Denne ble lagt ut igjen for 690 000 kroner nå i mai, og merket med «solgt» like etter publisering, fortalte Lars Huse fra Båtformidling AS, våren 2021. Huse satser i stor grad på motorbåter under 28 fot, og tilbyr kundene utstilling i egen salgshall for båter som skal videreformidles.

Annonse

Nå har markedet roet seg en del.

– I år har markedet svingt mer. Det var bråstopp i båtsalget etter invasjonen av Ukraina, men det tok seg opp igjen etter noen uker. Vi opplevde et normalt godt marked i april og mai, men fra juni roet det seg betraktelig, spesielt for segmentet av dagsturbåter. Vi tror det ustabile sommerværet, i kombinasjon med historisk høye drivstoffpriser og mulighet for utenlandsreiser igjen, kan være årsaken til det, forteller Huse nå.

Nøyaktig det samme forteller Jens-Arne Dammyr i Aker Yachts, og tillegger:

– Da vi nærmet oss ferien var det mange som ikke hadde funnet drømmebåten og kjøpte i begynnelsen av juli. Nå er markedet stabilt, og vi har fortsatt gode priser på våre objekter, forteller Dammyr.

Annonse

Ned fra «coronatoppen»

– Bruktbåtmarkedet har kommet ned fra de høye coronatopper og er på vei tilbake til en normalisering, ala pre-covid-markedet fra 2018 og 2019. Litt tregere omsetning med mindre desperasjon og dramatikk. Prisnivået er dog stadig høyt, da mange nok ikke er villig til å ta tap i hundretusenkronerklassen allerede nå. Vi vet at mange har kjøpt på topp gjennom de siste to årene, og en slik tilsvarende nedgang i prisnivåene skjer ikke i samme tempo som de gikk opp, reflekterer Sindre Jacobsen. Han driver House of Yachts, som blant annet har satset hardt på egen YouTube-kanal der vi får følge en båtmeglers varierende hverdag.

Annonse

Mer normalt

Og hva tror meglerne om høsten? Alle tre i vårt panel er enige i sin spådom: Markedet skal normalisere seg ytterligere.

– Vi tror båtmarkedet vil stilne litt av i høst, i tråd med tidligere år. Noen båttyper, for eksempel seilbåter, er det vanligvis stor interesse for også på høsten, forteller Jens-Arne.

– Et salg krever nå flere visninger, forhandlingsrunder og vurderinger. Det er fortsatt mange kjøpere i markedet, men de har god tid og det er mange spekulanter som lukter blod i gatene, sier Sindre.

Lars Huse og Båtformidling AS driver ikke bare med båtmegling, men kjøper også inn motorbåter med utenbordsmotor fra 15-25 fot for videresalg. Han forteller at mange av hans kunder liker å handle båt på høsten, med mindre konkurranse om objektene – og satser på at det blir business as usual i september og oktober.

Annonse

Mot kjøpers marked

– Jeg føler vi er midt mellom kjøpers og selgers marked nå. Prisstigningen vi har sett på nybåt vil fortsette å presse prisene på brukt, og kjøpere i markedet vil nå alltid vurdere brukt opp mot nytt. Etter et voldsomt bullrun med fullstendig selgers marked i to år er festen nå over, og jeg tror vi skal tilbake mot et sunt og normalt marked, forteller Jacobsen.

Lars Huse er enig. – Det har vært to ekstremt gode år for båtselgere nå – to år med selgers marked – fra starten av pandemien i 2020 og frem til i år. Nå er det kjøpers marked. Det er egentlig mer normalt, etter vår erfaring. Båtmarkedet minner veldig om 2019 slik det er nå. Det gjelder derimot ikke for alle segmenter, noen båtmodeller opplever fortsatt veldig høy etterspørsel, sier han.

– Vi opplever det som selgers marked på kurante og nyere båter, men kjøpers marked på eldre og ukurante båter. Trebåter er dessverre veldig vanskelig å selge for tiden, oppsummerer Jens-Arne i Aker Yachts. Han begynte med båtmegling gjennom Aker Yachts i 2010, og kommer fra eiendomsmegling og charter. Bare så langt i år har meglerbedriften solgt cirka sytti båter til en verdi av cirka 130 millioner kroner.

Nyere kvalitetsbåter

– I kategorien day-/weekendcruiser +/- en million kroner opplever vi stor etterspørsel, men også stort tilbud. Nyere kvalitetsbåter er stabilt etterspurt som alltid, og vi ser også en økt aktivitet på motorbåt rundt femti fot, forteller Sindre. Det samme gjør Jens-Arne:

– Vi opplever etterspørsel etter seilbåter og faktisk større motorbåter som Princess, Fairline og Sunseeker. I år har vi solgt tre båter i prisklassen +/- 20 millioner kroner.

– Cabincruisere i familiebåtsegmentet mellom 35 og 45 fot, spesielt hardtop-varianter med skyvetak, er etterspurte. Ellers er det nyere daycruisere med firetaktsmotorer fra kjente, Nordiske produsenter, typisk mellom 20 og 25 fot, som har høy etterspørsel hos oss, avslutter Lars Huse.

Endret: 09.11.2022