Hvordan sikre seg ved kjøp av bruktbåt?

Vinterdepresjonen mister taket i takt med at dagene blir lengre og lysere og det nærmer seg høysesongen for yrende båtglede. Med det nærmer det seg definitivt også høysesongen for helforblindet båtforelskelse, som årlig setter hundretalls ivrige båtkjøpere i vanhellig klemme. Det er ikke til å unngå at gleden over å møte en ny sesong og euforien over å skulle møte den med ny båt, ofte overskygger selv den mest trauste nøkternhet og forsiktighet.

Når det nå nærmer seg denne risikable tiden, skal vi gi noen stikkordsmessige pekepinner på hvordan man kan forsøke å ikke skuffe seg selv:

Annonse
Norsk_batmeglerforening_Panorama_710x218Norsk_Batmeglerforening_mobil
  • La deg for all del rive med. Bli henrykt over den tilbudte båten og la deg begeistre av selgerens panegyriske drømme-liknende beskrivelser av båtens fortreffeligheter. For jo før du lar deg rive med, desto tidligere dabber den første forelskelsen av slik at det blir plass til den stygge tvilen.

For jo før du lar deg rive med, desto tidligere dabber den første forelskelsen av slik at det blir plass til den stygge tvilen.

  • Alle båter har sine minus-sider, gamle som nye. Finn dem, og finn i alle fall dem som vil bety noe for deg og ditt bruk av «kandidaten». Legg vekk alle drømmende tanker om fruen i florlett sommerkjole og høye hæler i solnedgangen med reker og hvitvin. Realisasjonen av den drømmen må du jobbe for, den følger ikke med i kjøpet …

Realisasjonen av den drømmen må du jobbe for, den følger ikke med i kjøpet ...

2
En titt i det tekniske er alltid viktig. Ta gjerne med en båtkyndig!
  • Det finnes ingen selvfølgeligheter og det finnes ingenting som er så uviktig at det ikke behøver å skrives ned. Lover eller «garanterer» selgeren noe, så er det alltid verd å skrive på papiret. Da har du i det minste «bevis» for det, hvis det skulle komme ugunstige overraskelser.
Annonse
580×400320×250
  • Det som kan kvantifiseres og måles, må du også sette på papiret, med mindre det er noe som ikke betyr noe for deg — dvs. hvis det ikke plager deg om ikke det stemmer. «Cirka»-angivelser kan være skumle og kan frata deg klagemuligheter (men det er ikke alltid at det er negativt).

«Cirka»-angivelser kan være skumle og kan frata deg klagemuligheter (men det er ikke alltid at det er negativt).

  • Det hjelper sjelden med «avis-typiske» tanker om å «sjekke» ditt og datt. Hvilke forutsetninger har du for å «sjekke» alle mulige egenskaper og tilstander? Vet du hvilket typiske feil og symptomer du skal se etter? Hvis ikke du er «ekspert» er det bedre å få selgeren til å bekrefte at alt utstyr virker som det skal, at det ikke er kjente skader eller svakheter eller symptomer på feil eller nært forestående vedlikeholdsbehov. Samtidig er det lurt å få konkretisert (i alle fall omtrentlig) utstrekningen av «amatør-arbeider» i litt eldre båter eller for nyere båter hva det er gjort av endringer fra den var ny.
  • Ved kjøp fra forhandler er det smart å gjøre seg tanker om fremtiden dvs. om evnen og viljen til å håndtere eventuelle reklamasjoner. De siste årenes mannefall i bransjen gir god grunn til å tenke seg om noen ganger.
Skjermbilde
Illustrasjonsfoto
  • Få alle viktige opplysninger og alle viktige betingelser i handelen nedfelt i en skikkelig kontrakt. Bruk gjerne vår standardkontrakt for bruktbåtkjøp mellom private — den er «prøvet og testet» i over tyve år.

Og, som alltid, søk råd i tide hvis du er usikker. Medlemmer i KNBF har en times gratis juridisk rådgivning til disposisjon. For andre er det også overkommelig å få grep på hva ens egen rettsstilling er.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2012

Endret: 23.05.2020
Tagger: Båtjuss