En rundtur i Finnmarks yrende, organiserte båtliv

Trygve Paulsen er KNBFs regionleder - representanten i Troms og Finnmark og har en reisevei på nesten 500 kilometer for å møte styrekollegaen i Tromsø Båtforening. Han ønsker å vise Båtens Verdens lesere og KNBF sine medlemmer hvor fantastisk yrende fritidsbåtliv som finnes så langt nord vi kan komme - i Finnmark fylke.

Trygve har vært aktiv i Kongelig Norsk Båtforbund siden 2011, er regionleder for Troms og Finnmark og dermed også fylkenes representant i forbundsstyret, og har mer enn tretti år bak seg i styret i Hammerfest Båtforening. Den uka Finnmark viste seg fra sin beste side dro vi over vidda for å besøke båtfolket i nord.

Båtens Verdens utsendte, Vetle Børresen, fikk medlemskap i den verdenskjente «Isbjørnklubben» i Norges nordligste by, Hammerfest, overrakt av regionleder Trygve Paulsen.
Mindre tur og mer fiske: I havna ligger mange fritidsfiskere som utelukkende bruker båten til hobbyfiske. Flere går så langt som å kjøpe seg avdankede fiskebåter. På bildet ser vi Johnny Stenersen foran fiskebåtene.

Kvalsund:

Fra yrke til fritid

– Anlegget her ble bygget ut av Kystverket og havnevesenet som ren fiskerihavn på 60-tallet, men det ble mye ledig plass ettersom årene gikk og antall små fiskebåter gikk ned. I 1999 fikk vi tillatelse til å bruke indre del av området til fritidsbåt og dermed var Kvalsund Båtforening etablert, forteller formann fra dag én, Johnny Stenersen. Foreningen teller 73 medlemmer og har 42 båtplasser – og deler fortsatt havna med fiskebåtene.

Båtparken i fiskerihavna i ytre basseng.

Dansegalla

I Kvalsund kommune bor det cirka 1 027 innbyggere og her var det et yrende fiskeliv med flere fiskebruk og høy aktivitet. Mye er i dag blitt til fritidsbåtliv, og i 2019 blir kommunen en del av Hammerfest.

– Vi har bygget ut i to faser. Den første gangen hadde vi lite penger og kjøpte et brukt anlegg, men i 2003 kunne vi kjøpe direkte av Vik Ørsta. Alt er finansiert av medlemmene. Vi er et andelslag der hver enkelt medlem kjøper seg inn. I tillegg har vi vært heldige og fått en dansegalla opp å gå, som vi etter seksten år fikk kulturprisen for i fjor. Det har vært vår største inntektskilde og gitt penger til å bytte ut kjettinger, oppgradere kaia og så videre, fortsetter Stenersen.

Annonse

Dette er en vaktbu mot vær, ikke tyver.

Formann Stenersen ønsker KNBFs regionleder Trygve og kommunikasjonssjef Geir Giæver velkommen til Finnmark. Fra vaktbua bygget for vær – og ikke tyveri – viser han hvor fallvinden kommer fra.

Vaktbu for vær

Havna ligger beskyttet til bak en solid molo, men når været er ugunstig kan det røske skikkelig i anlegget. – Når værmeldingen sier kraftig vind fra nord/nordvest får vi veldig fallvind her. Da har vi en vaktliste og må sitte nattevakt i bua vår, så dette er en vaktbu mot vær, ikke tyver. Alt blir hevet rundt, og vi har opplevd at joller har havna på land og bryggeanlegg har slitt seg, men det er heldigvis ikke hvert år, kan han meddele.

Bryggene er bygget på gamle mærerør og gjort til en ekstremt rimelig penge – på dugnad. Saragammen har også eget bunkringsanlegg – som ble hentet fra Tromsø, der den ble for liten.

Saragamen

De bygde seg en trygg havn

I Hammerfest kommune besøker vi først Saragammen Båtklubb, og her fikk noen ivrige båtsjeler bygget ut havna til en rimelig sum tilbake i 1995. – Det var laber aktivitet i Hammerfest og for entreprenørene, altså god timing. Moloen fikk et medlem bygge når han hadde ledig kapasitet, forteller formann gjennom 10 år, John Nilssen. Det har imidlertidig vært foreningsvirksomhet her siden slutten av 70-tallet.

– Dere var en frontfigur i å bygge havn på dugnad. Saragammen var i førersetet her i Hammerfest og ga inspirasjon – «sånn kan det bli og sånn kan vi få», skryter KNBF-Paulsen. Saragammen Båtforening var dessuten tidlig ute med å melde seg inn i KNBF, og er trolig blant regionens første medlemmer. I fjor fikk de for første gang benyttet Båtadvokaten og Nils E. Tangedal – som er KNBFs medlemsfordel – til en tvist rundt bunkringsanlegget, med stort hell. Foreningen har også forsikret havna gjennom Norske Sjø.

Bare utenfor døra her får vi jo stor torsk, laks og kveite.

I klubbhuset møtes medlemmer – og da fortrinnsvis de eldste – hver eneste dag. Huset ble satt opp umiddelbart etter at hele anlegget sto klart i 1996. F.v. John Nilssen, Steinar K. Hansen, Frithjof Joachim Olsen og Ronny Olsen.
– Jeg kjøpte denne 23 fots trebåten for 47 år siden. Jeg bruker den til fiske og har jukse om bord. Her står en 2-sylindret Sabb-diesel på 22 hestekrefter, montert av meg. I tillegg har jeg en god dieselovn. Den må jeg ha, ellers fryser jeg i hjel, ler Steinar K. Hansen.

Storm i 93

– Det hele begynte med at de skulle mudre i fiskerihavna like ved her. Da lå mudringslekteren her gjennom hele juletiden, og vi så vårt snitt til å få mudret her til en gunstig pris. Det la egentlig hele grunnlaget for å bygge en trygg havn. Vi fikk også hjelp av havnefogden. På den tiden var vi tyve medlemmer, forteller Nilssen videre.

I 1993 ble foreningen og anlegget rammet av en storm, og det var da styret begynte å se på mulighetene for å få anlagt moloen. – Halvparten av medlemmene valgte da å trekke seg, så vi sto ti personer igjen. Da var det bare å ta fatt på arbeidet. Tidligere hadde vi kun hatt en bunnvire her og måtte ro ut til båtene. Vi var flere som ønsket å få etablert en skikkelig havn. I ettertid har vi også fått bygget redskapsboder for medlemmene.

I dag teller foreningen like over førti medlemmer og tilsvarende antall båtplasser, mens største båt i havna er tretti fot. – Vi bruker båt hele året, og hobbyfisket er stort. Bare utenfor døra her får vi jo stor torsk, laks og kveite. Om sommeren er det lyst hele tiden så da er det ikke uvanlig å starte båtturen ved midnatt heller. Velkommen til Finnmark, avrunder formannen.

Forsøl Båtforening, her ved Magne Mortensen, ble medlem av Kongelig Norsk Båtforbund i 2012. Her sammen med regionleder i Troms og Finnmark, Trygve Paulsen.
KNBF og Båtens Verden kom på besøk midt i båtuttaket til Forsøl Båtforening. Her hjelper medlemmene hverandre og deler på en kranbil. Uttaket er meget effektivt.

Forsøk

Skal utvide med klubbhus

Siste forening på dagsprogrammet var Forsøl Båtforening i bygda Forsøl. Dette har vært en gammel ankringsplass i god le for stormen. Det ble bygget en brygge her i 1984 av noen entusiaster, som også var starten på båtforeningen..

Siden har utriggere blitt skiftet og ny brygge kommet på plass, samt en bølgedemper. Foreningen ble også medlem av KNBF i 2015. – Nå har vi femti båtplasser og 52 medlemmer, og vi har også en prosess gående for å bygge klubbhus, forteller Magne Mortensen – midt i båtutsettingen. – Nå tar vi ut åtte båter her. Da leier vi inn kranbil, og opplagsplassen har vi her på området, forteller han fornøyd. Alt er unnagjort på under en time, smiler han.

– Havna er gradvis bygget ut på dugnad. Vi har en veldig god lagånd her, og når noen går lei trår andre stort sett til, forteller Mortensen.

Formann Kai Rune Isaksen og Geir Oppdahl i Strømsnes Småbåthavn er medlem av KNBF. Her i samtale med den folkelige regionlederen.
Annonse
Strømsnes Småbåthavn har 24 båtplasser og er nå i ferd med å renovere anlegget, bygget på dugnad på åttitallet.

Strømsnes

– Utømmelig med fisk her

– Jeg har reist over hele Norge, og dette er noe helt, helt spesielt. Det er så rå natur der ute, forteller leder Kai Rune Isaksen fra Strømsnes Småbåthavn. Han snakker om et yndet reiseforslag og tips – Sørøya i Vest-Finnmark, Norges fjerde største øy etter areal. – Men fiskemulighetene ligger bare utenfor brygga her i foreningen også. Vi kan få kveite på mellom førti og seksti kilo. Da blir du liten med en Buster aluminiumsbåt. En turist tok en på nitti kilo her i fjor, mens min personlige rekord er på førti kilo, ler Isaksen.

Strømsnes Småbåthavn har et havneanlegg under rehabilitering og medlemmene stiller villig til dugnad. Brygga teller 24 båtplasser og er fra foreningen ble etablert på åttitallet. – Her må alle båter opp og på land på vinteren da det ofte blir is her, forteller foreningens andre fremmøtte, Geir Oppdahl.