Fra skumle tanker til full fornyelse

Ryggstranden Båtforening gikk fra truet eksistens til splitter nytt havneanlegg. Nå er optimismen stor i Randaberg.

Som vi har omtalt i flere saker tidligere, er det ingen selvfølge at selv den gamle og tradisjonsrike båtforeningen får beholde gunstige og tilrettelagte premisser. Og derfor har også KNBF nok å gjøre for sine over 300 medlemsforeninger hvert år. Et av medlemmene som fikk hjelp i en vanskelig sak, var nettopp Ryggstranden Båtforening for bare et års tid siden.

Optimismen råder og en ny æra skal begynne. Men bare for noen måneder siden så fremtiden helt annerledes ut.

Annonse

– Vi var nettopp ferdige med å prosjektere ny havn her. Det gamle anlegget fra foreningen ble etablert i 1973, hadde sett bedre dager. Etter flere år med sparing fikk vi råd til å sette i gang en nødvendig fornyelsesprosess. Medlemskontingenten ble økt med 500 kroner, og vi innførte ekstrainnskudd på 1 500 kroner pr. meter. Flere bryggeleverandører leverte anbud, men valget falt på brygger med flytelementer fra Vik Ørsta. Kostnadsrammen var på 4,5 millioner kroner fordelt på fire brygger og 307 båtplasser, og anlegget ble tegnet likt som det gamle. Men utriggerne er blitt en meter kortere og noen plasser smalere. Her i foreningen er det nesten slutt på trefotssyken, forteller formann Kjell Nilsen.

I foreningen treffer vi også kasserer Bente Ventzel og havnesjef Inge Fister. Utenfor og innvendig i klubbhuset flyter det av bryggemateriell. Strømsøyler, vannkraner, fendring og rekvisita skal monteres av medlemmene på dugnad før sesongen.

Optimismen råder og en ny æra skal begynne. Men bare for noen måneder siden så fremtiden helt annerledes ut.

DSC_6326

Truet eksistens

Ryggstranden Båtforening eier bryggene, men leier grunnen av kommunen. Den årlige leiesummen lå på cirka 300.000 kroner, helt til kommunen for et år siden ville taksere tomta. Den lød på 65 millioner kroner, og leiebeløpet ble hevet til fire millioner kroner pr. år. – Det kom som lyn fra klar himmel, rett i postkassa. Klart styret ble litt svette da. Det er en helt klin umulig rammebetingelse å drive en båtforening på, og vi skjønte det ville bli en prosess ut av dette. Med oss fra første stund var KNBF. Vi klarte å få leiebeløpet ned til 1,5 millioner kroner, men selv det ville true eksistensen, forteller styremedlemmene.

– Vi tok parti for parti og forklarte de hvordan dette virket. Vi stilte med over seksti personer i formannskapet. Vi hadde intervju med radio, TV og aviser. Det ble til og med drøftet med stortingspolitikere. Enden på visa ble et kompromiss på 900.000 kroner i årlig leie og en meget god tone med kommunen. Nå har vi satt strek – og utbyggingsplanene som forelå før prosessen, kunne igangsettes. Det var faktisk det aller første vi gjorde, samme dag som vi fikk beslutningen fra kommunen. Det var en utrolig god følelse, forteller Kjell Nilsen.

Det er jo flotte turstier her også, så målet er at området skal være til glede for alle.

DSC_6350
Fornyelsen kostet 4,5 millioner kroner fordelt på fire brygger og 307 båtplasser, og anlegget ble tegnet likt som det gamle.

Holder vedlike

Dermed får alle medlemmene på flytebryggene splitter ny båtplass til sesongen. Og for å vedlikeholde det nye anlegget har foreningen opprettet en egen dugnadsgruppe. – Det er ti mann med egen arbeidsformann som alle har meldt seg frivillig. De blir kompensert med et symbolsk honorar. Det å arrangere fellesdugnader er vanskelig å få til å fungere, og dette blir mer effektivt.

Med nytt anlegg ønsker også styret at foreningens område skal bli enda mer brukt av nærmiljøet. – Vi ser på en dag med barnehagene for å fremme båtinteressen, og vi har benker som er til fri bruk. Det er jo flotte turstier her også, så målet er at området skal være til glede for alle, avrunder de.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2018, og er skrevet av Vetle Børresen

Endret: 23.05.2020