Lofoten - vilt og vakkert!

Ingen tvil om det. – Er du heldig rekker du å få med deg fire årstider på èn og samme dag. Det er bare sånn vi har det her! Skipper Asbjørn Inge Thomassen, ekte Svolværing om bord på Sundt Flyer, gjør det klart for søringen som er på tur, at her er vi vant til å ta været som det kommer. Uansett hva yr.no måtte mene!

Nå er det torsken det gjelder. Mange snakker nemlig om tiden før og etter det store VM i skreifiske. Drøyt 600 deltakere fra hele verden fordeler seg på rundt 50 båter av ulikt slag. Det hele starter forsiktig opp med Lofotcupen på fredag og kulminerer med selve verdensmesterskapet på lørdag – med dertil påfølgende fest i VM-teltet på brygga.

L10

Skreifisket, det profesjonelle med både store fiskefartøyer og sjarker, har pågått i mange måneder før verdensmesterskapet arrangeres en helg i slutten av mars eller som i år, i begynnelsen av april. For 26. gang i rekken, takk, høster hobbyfolket av stortorsken som på denne tiden av året har trukket helt inn mot land og dermed er lettere å lure på kroken for folk som ikke akkurat livnærer seg av dette fisket. Men bevares, interessen rundt arrangementet setter sitt preg på hele byen Svolvær og en skulle tro at tiden etter, ikke er verdt å leve. Og det er nok litt sånn også, for de siste årene har hoteller, kafeer og restauranter og næringslivet generelt i byen hatt nettopp VM i skreifiske, som sluttdato for ombygging eller nybygging. Også VM-arrangøren Vågan båt – og sjøfiskeforening starter nå, etter årets VM, et større utredningsarbeid for å se på hvordan det store arrangementet skal organiseres i årene som kommer og hvordan et kjøp av VM-arenaen Kjølelageret på kaikanten i Svolvær, kan gjennomføres.

L3
Annonse
sensarmarine580x400_v1sensarmarine320x250_v2

Siden høsten 2014 har Redningsselskapet i Nordland hatt sin base i Fyrtårnet på havna i Svolvær. En to etasjers stor sjøbu i velkjent rødfarge med godt synlig RS-logo, er blitt et av flaggskipene (riktignok uten kjøl) for redningstjenesten langs den værharde kysten nordpå. For over 70 oppdrag er det blitt for skipper Thomassen, maskinsjef Jon Frodi Olsen, styrmann Jørgen Nygård og lærling Sondre Omdal på sine tre første uker – denne gangen. Først og fremst hendelser knyttet til fisket etter stortorsken, skreien, som utføres både av yrkesfiskere og mer hobbypregede farkoster og mannskap. Det er som om folket går mann av huse, akkurat som det gjøres (riktignok i noe mindre omfang) under hummerfiske og elgjakta sør og øst på.

L15
Skulpturen Fiskerkona av Per Ung rager fire meter til værs og pryder innseilingen til Svolvær.

Det er ikke blitt mange timer til kai for Sundt Flyer og mannskapet under denne tørnen. Tau og garn i propellen som fører til dykk eller slep, dominerer smørbrødlista om bord på redningsskøyta. Båten operer i et stort område. Sørover til Helnessund/Steigen, vestover til midt på Henningsværstraumen, nordover til yttersida av Austvågøy og østover til Ofoten og Tysfjord. Medlemskap i Redningsselskapet kan ikke tegnes av yrkesfiskere og dermed blir det å betale når redningsskøyta blir tilkalt for å «ordne opp». 6000 kroner for en times assistanse for en mindre båt og 10.000 kroner for en større farkost er prisen for assistanse fra båt med fullt mannskap. Ofte er det mye dårlig vær i båtens operasjonsområde. Vi pleier å si det slik at stormen som treffer Stad ender opp hos oss som stiv- eller sterk kuling. Store båter (fiskefartøyer på rundt 100 fot) i dårlig vær er det vi ønsker oss minst, fordi vi simpelthen blir for lett. Da støtte vi oss på RS det Norske Veritas, som ligger i Ballstad. Etter at torskefisket er over kommer flere og flere fritidsbåter, ofte mange fisketurister, fra både inn – utland. I tillegg har vi 60-70 cruiseskip som anløper hele Lofoten, så vi har varierte grupper å håndtere, sier skipper Thomassen og får et klart nikk tilbake fra styrmann Jørgen Nygård.

Trollfjorden

Kort om Lofoten

Svolvær er Lofotens ”hovedstad”. Byens kjennemerke er Svolværgeita, som du kan se fra Fyrtårnet, Redningsselskapets base. Tyngden av overnattingstilbud i Lofoten befinner seg i Svolvær, hvor også hurtigruta har anløpssted. Byen er en av Nord-Norges viktigste havner for maritim service.

Skreifisket er uten tvil det største kommersielle fisket i Lofoten opp gjennom historien. Få andre steder i verden har bosettingen vært tuftet ene og alene på høsting av havets ressurser. På 1300-tallet sto eksport av skrei for over 80 prosent av nasjonen Norges eksportinntekter. Også i dag er dette en viktig næring i Norge og i Lofoten. 10 prosent av landets fiskere bor i Lofoten.

Lofoten blir kalt verdens vakreste øyrike. Turisttilstrømningen er da også derfor ganske så stor, det være seg med hurtigruta, hurtigbåtforbindelser, fly eller ferger. Ekstremsport er også blitt nærmest en egen turistgenre, i det topografien i området gir anledning til tur med rib eller fiskeskøyte og havørnsafari lett kan kombineres med off-piste kjøring i dertil egnede fjellmassiver. Nordlyset er også blitt en egen attraksjon – både for nordmenn og utlendinger.

L12

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2016, og er skrevet av Erik Sandersen

Endret: 21.05.2020
Tagger: Nordland