Samler medlemmene på «flåtan»

Uten å ha en eneste båtplass til disposisjon til tross, blomstrer Tromsø Båtforening med økende medlemstall. For en helt spesiell medlemsfordel har samlet medlemmene.

– For et par år siden var vi nede i 72 medlemmer, og nå er 141 stykker, blomstrer formann Espen Friberg. Og det er ikke på grunn av båtplass og ansiennitet Tromsøværingene oppsøker båtforeningen. I Tromsø eies og driftes nemlig samtlige båtplasser av kommunen, samvirkelag eller private, men det er bare båtforeningen som kan skilte med et sosialt fellesskap – og en helt spesiell møteplass.

a_red
Denne torsdagskvelden var det reker og kaffe som ble servert på «lille Rya».

For det offisielle klubbhuset til Tromsø Båtforening ligger nemlig på sjøen – like utenfor Ryøya cirka åtte nautiske mil unna Tromsø sentrum. På en flåte som stadig utvides har foreningen skapt «Lille Rya» – et samlingspunkt med båtplasser til om lag ti båter og eget klubbhus med peis. Og nærmeste nabo er moskusen på Ryøya, som ble satt ut her som et prøveprosjekt tilbake i 1980.

Annonse
580×400320×250
IMG_8970
I Tromsdalshavna ved Ishavskatedralen er cirka 360 andelshavere i havnesamvirkelaget - og flere er medlemmer av Tromsø Båtforening. Her har også foreningen egen grillstue til medlemmenes disposisjon.

Bygget seg opp

– I 2010 ble jeg formann, og da visste jeg knapt at det lå en brygge her i foreningens regi. Da så vi potensiale i å gjøre noe mer her ute, særlig med tanke på fremtidig rekruttering. Materialer ble bommet av næringslivet, og siden har vi på dugnad bygget opp et klubbhus, fått utriggere og utvidet brygga. Vinduene er fra et hotell i byen, og pipa måtte vi vente til ho ble skadet før vi fikk. Og vi har flere planer her ute, reklamerer Friberg.

Det hører også med til historien at Tromsø Båtforening jobber med å få etablert en tilsvarende brygge på Finnkrokan, samt har en grillhytte i Tromsdalshavna, der flere av medlemmene har båten. Alt på dugnad bygget av medlemmene selv.

Bryggene og klubbhuset er åpne og gratis å benytte for medlemmene året rundt, mens ikke-medlemmer betaler 60 kroner per døgn. Og det er jevnlig aktivitet her, i følge formannen. – På sommeren er det folk her hver eneste dag, mens i vinterhalvåret flere ganger i uken. Noen kommer hit midt i fisket for å koke seg en kaffe og varme seg, mens andre kjører en tur hit for å treffe båtvenner. Så her treffes vi båtfolk på tvers av hvilken havn vi har båten i. Det er også viktig å få med at stedet like mye brukes av våre damer, forteller gjengen som sitter her under vårt besøk midt i november måned.

IMG_9055

– Dette har blitt en kjempesuksess og generert flest medlemmer. Det er et unikt samhold her, sier Friberg.

IMG_9071

Verver naboen

Tromsø Båtforening har imidlertidig en historie som strekker seg tilbake til 1964 – også da for å samle båtfolket og være sterke sammen. – Å få nye medlemmer handler primært om bokstavelig talt om å verve på «gamlemåten». Vi legger flygeblader på båter og alle har i oppgave å verve nabobåten, forteller styremedlem Valther Bjørnstad. Medlemskontingenten er på fire hundre kroner i året, og som andre foreninger avholdes årsmøte – og båtforeningen er til og med medlem av Kongelig Norsk Båtforbund.

Er du interessert i båtlivet?

Akkurat nå jobber vi med nye artikler og en videoserie. Meld deg på nyhetsbrev og få varsling når vi publiserer noe nytt!


IMG_9060
Tromsø Båtforening er medlem av KNBF, og da regionleder i Troms og Finnmark - Trygve Paulsen var på besøk fant han seg vel til rette på flåten. «Palme og gressplen» er ikke dagligdags på disse breddegrader.

– Det har gitt flere sterke fordeler, og bare forsikringsordningen gjennom Norske Sjø gir medlemmene våre et godt argument for å være med i båtforeningen. Og viktig er det at båtfolket i Tromsø har en forening som kan tale båtfolkets sak og gjøre at vi blir bedre kjent på tvers av havnene. Og da føles det også godt å være en del av noe større – en nasjonal organisasjon for alle båtforeninger, avrunder formannen av foreningen med «rekordvekst» og sin egne medlemsfordel.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2017, og er skrevet av Vetle Børresen

Endret: 22.05.2020