Sjekteracet i Søgne

Det er én begivenhet i Søgne som klart overstiger både hummerfisket og gleden over å dra juletorsken. Sjekteracet er blitt selve folkefesten, når et femtitalls båter i de utroligste utgaver med fantasifullt påkledd mannskap raser gjennom «løypa» - de fleste med toppfart på sju knop. Sånn sett skulle alt være på den sikre siden. Men det er et trangt farvann, og det er ikke uten grunn (bokstavelig talt) at én av premiene i Sjektereacet er «Beste landkjenning.»

Raskest gjennom «løypa» i år og vinner av prisen for «Beste start» var Superspeed 4, en 21 fots åpen tresjekte med kanon og et villdyr av en V8-er Chevrolet-motor med 300 hestekrefter. Seks kompiser har mekket og testet i lange tider for å få Superspeed 4 i trim. De var med i fjor også, men da tok båten fyr og måtte bryte løpet. Men i år holdt det helt i mål. Det var litt usikkerhet om saluttkanonen på fordekket like godt ville senke hele sjekta, men tilbudet om å få skyte startskuddet var fristende. Det drønnet i hele farvannet, blandingen av krutt og pølsebrød gjorde susen. Superspeed 4 gikk som ei kule og stakk fra alle konkurrentene.

Trysnes Brygge like før sjekteracet starter
Trysnes Brygge like før sjekteracet starter.
Livlig i smult farvann

JA

Den kanskje mest originale sjekta – og den nyeste – var JA, en klinkbygd båt fra Walvicks båtbyggeri i Mandal, kanskje verdens første nybygde tresjekte med el-motor. JA fikk ingen av de ni prisene i sjekteracet, men til gjengjeld stor oppmerksomhet. Hele mannskapet var kledd i Bellona-kjeledresser og Fredric Hauge-parykker. Sjekta rigget nydelig på fjorden med sine rødlige, kvistfrie lerkebord. Et møbel på vannet.

En 23 fots sjekte med fiskehytte traff et skjær, og skipperen ble belønnet med prisen for «Beste landkjenning.» Like bak kom en 18 fots åpen sjekte. Skipperen her så hva som skjedde og jumpet uti for å hjelpe sin kollega som sto der med fast grunn under kjølen. Han fikk prisen for «Beste sjømannskap».

På vei til start
På vei til start
Annonse

Ni priser deles ut i sjekteracet: Raskeste 1-sylinder, 2-sylinder og 3-sylinder, Beste sjømannskap, Beste landkjenning, Beste lyd (gikk til en 4,5 hk Marna på hjemmebane), Flotteste utsmykning, Siste båt og Beste start.

Annonse
Superspeed 4
Superspeed 4

Festdag

– Sjekteracet går alltid andre lørdag i juli, det ligger fast, sier Nancy Sture Olsen og Ralf Georg Olsen. De driver Trysnes Brygge som er arena for denne spesielle folkefesten.

– Vi lurte på om vi torde gjennomføre i fjor, da det så litt skummelt ut med koronaen, og tok kontakt med kommunelegen, forteller Nancy. Men kommunelegen sa ok, og dermed ble det sjekterace.

De er takknemlige for at folk stiller opp hvert år; mange frivillige som er med og hjelper, alle deltakerne selvsagt, særlig de mange unge som virkelig lager show. Mange bruker enormt med tid på å gjøre klar båtene og å kle seg ut. De synes også det er hyggelig at Redningsselskapet og Politiet ser innom med sine båter. Men de takker også publikum.

– Da vi skulle arrangere sjekteracet langs denne løypa for første gang, tok vi turen rundt og snakket med samtlige hytteeiere som hadde brygger og båtfeste, forteller Ralf Georg.

Sjekteracet i Søgne

De gjorde det klart at det kunne bli vel mye hekksjø og spetakkel i det trange farvannet og var spent på hvordan folk ville motta dette. Ingen klaget, hverken før eller etter løpet.

– Nå er dette blitt festdag for hyttefolk i området. De samler familie og venner til fest på brygga denne lørdagen og fortøyer båtene sine ekstra godt. Båtene som ligger mest utsatt til blir flyttet, forklarer han.

Ralf Georg og Nancy Sture Olsen
Ralf Georg og Nancy Sture Olsen
Annonse

Tradisjon

Sjekteracet i Søgne ble arrangert første gang i 2012 og kan dermed trygt kalles en tradisjon. De første årene gikk det i uthavna Ny-Hellesund, men ble etter hvert flyttet til Trysnes Brygge lenger vest i Søgne.

Det er vanlig at Mandals Trebåt og Motorforening er med i sjekteracet, i år kom det sigende en konvoi på 15 flotte trebåter like før starten. Påmelding til sjekteracet skjer ofte kort tid før starten skal gå; Mange vil gjerne se været litt an før de bestemmer seg.

Den jevnt økende nordvestkulingen dette året la ingen demper på racet. Da startskuddet gikk, lå 45 båter klar til dyst. Noen få freste rundt løypa, men de aller fleste holdt en jevn fart på 6-7 knop. Noen slet, men alle kom i mål – til slutt.

 

Tekst og foto: Inge Fosselie

Endret: 01.10.2022
Tagger: Trebåt