Historie:

Tvedestrandsregattaen og Skagerak Across

Slett ikke alle vet hvilken enorm betydning Tvedestrandsregattaen har hatt for utviklingen av norsk lystbåtindustri. «Det er ingen tvil om at båtrace har hatt stor betydning for utviklingen av norske lystbåter», skrev Inge Fosselie, i sin bok Et håndtverk og en drøm. «Rigattaen» i Tvedestrand har en historie som går helt tilbake til 1920-årene, og har i alle år samlet alle slags motorbåter til dyst den andre helgen i juli, til Skjærgårdsløp og Fjordløp. Slik blir det i år også.

I 1967 ville Tvedestrand Motorbåtforening, med brødrene Tallaksen i spissen, gjerne realisere sin drøm om; «Et båtrace over til Danmark og tilbake». Ingen frøkentur, 72 nautiske mil hver vei, med tankfylling, og en times pause i Hirtshals. Skageraks sjøer kan være brutale nok.

Det var påmeldt tolv båter til denne styrkeprøven. Først fram til Hirtshals kom Willy Løchen og Tor Gisle Johannessen etter 3 timer og 3 kvarters kjøring i en Smuggler 21 med en singel 125 hk. Mercury.

Den nye rekorden er på 1 time, 40 minutter og 44 sekunder, en rekord som er ventet å stå i årevis, for også den rekorden ble satt på sjeldent flatt vann av en 40 fots Nor-Tech katamaran med 2 150 hestekrefter!

De ble mottatt som helter. Ordfører, presse og radio ville ikke gi slipp på ham, så han måtte gi oppvisningsturer for pressen ut og inn av havna. Tre timer gikk før han kom seg avgårde igjen.

– Jeg kunne jo ikke være uhøflig, uttalte Løchen etterpå.

Navigatøren Tore Gisle Johannessen, var imidlertid skadet, og ble satt av i Hirtshals. Kompasset var knust, men det hindret ikke Willy Løchen i å komme først tilbake til Tvedestrand, bare for å bli disket fordi han hadde satt igjen navigatøren i Danmark.

Den første vinneren av Skagerak Across ble derfor Gösta Bergmann fra Sverige med 7 timer, 9 min. og 11 sekunder. Båten var en Nora 17, med 130 hk. Volvo Penta.

Annonse
-2
Fjordplast satset stort på båtracing, og bygget tre spesielle båter. Alle med plastskrog og aluminium dekk. Her er en av prototypene til 21 fot-serien.

Ny rekord fra Sverige

«Skagerak Across» slo an, og i 1968 satte Ulf Boghamar fra Sverige ny rekord. Han krysset fram og tilbake over Skagerak på 4 timer 38 minutter i sin smekre aluminiumsbåt «Mirage 4» med en 500 hk. Ford V-8 inboard. Annenplass gikk til danske Preben Hald i en Coronet 21 med 2 x Volvo Penta hekkaggregat, foran Jens Werenskiold i en Nordkapp 17, med en singel Evinrude 115 GT. Tolv båter stilte til start.

Året etter var Willy Løchen igjen på plass med sin 21’ Smuggler og Mercury 125 og førstemann til Danmark, men endte på nytt opp med en annenfører som måtte rett på sykehus ved ankomst i Danmark. En frivillig danske, Volmer Jensen, stilte opp som annenfører for returen, men det gikk ikke ham stort bedre, så båra sto klar ved ankomst i Tvedestrand.

IMG_1009 kopi

Fjorten fots Hero

Den minste båten som har startet i Skagerak Across var en 14’ Hero med 2 x 40 hk motorer, og Svein Baalerud og Tore P. Foss om bord. De endte på 6. plass med 6 timer og 51 minutter. Over 2 timer etter vinneren.

Båtrace var en vesentlig faktor for utviklingen av moderne lystbåter. Nær samtlige produsenter i alle land stilte til start med egne båter, og gjorde verdifulle erfaringer som førte til store forbedringer. I båtsportens første år var nettopp det å overbevise kundene om at deres båter og motorer holdt, og var driftssikre, helt avgjørende for salget. «Skagerak Across» ble i første omgang arrangert for siste gang i 1972. Da hadde racet fått internasjonal status som VM-runde i Offshore 1, og flere av de store kanonene kom til Tvedestrand. Det gjorde imidlertid 30 000 tilskuere også, så politiet sa forståelig nok stopp. Det var fullstendig kaos i den lille sørlandsbyen, og flere stygge ulykker blant publikum.

-1

Fortsatte regatta

Tvedestrandsregattaen ble imidlertid slett ikke borte. TMF fortsatte å arrangere sitt tradisjonelle Fjordløp for snekker og vanlige motorbåter, og et Skjærgårdsløp for mer hurtiggående båttyper. Racet gikk i hovedsak fra helt inne på Tvedestrand havn ut til Møkkalasset fyr, derfra opp til Lyngør og tilbake til byen. Fjordplast, som den gang var Europas største lystbåtprodusent, stilte med ikke mindre enn tre båter. Nordkapp med to, Draco med sin Draco 20 Sportling, og Joda med sin 23-foter. Også svenske Smuggler og Marieholm stilte med sine sportspregede båter. Det gikk bokstavelig talt så flisene føk, eller som legendariske Willy Løchen sa etter et nesedykk i 70 knop;

– Det var som om herderen skulle ha forlatt plasten, gitt!

Mange ble tauet hjem, etter å ha høstet verdifulle erfaringer. Det kostet, men var vel verd pengene, blåmerker og bruddskader. Det var bokstavelig talt blodig alvor.

I 1982 var den mer rendyrkede Offshoresporten igjen på frammarsj, men da fra og med med mindre klassebåter på 18 – 21 fot og en singel 150 hk, til 22- til 30-fotere med en og to motorer.

Dette året ble det også indirekte blåst nytt liv i «Skagerak Across». Tvedestrandingene Petter Marcussen og Jan Tegdan hadde kappet ned en Infra 22 og montert to x 235 hk. Johnson utenbordsmotorer. Båten hadde en toppfart på nær 70 knop, men viste seg også å være ekstremt sjødyktig. Som ektefødte naboer til det lumske Skagerak la gutta seg på lur ute i Kilsund en grytidlig morgen etter å ha fulgt værmeldingen nøye i dagevis. Nå var det flatt vann helt til Danmark. Med betryggende bevitnelse av lokalt politi, ble det satt ny offisiell rekord «Skagerak Across», selv om det ikke var i et offisielt race. Rekorden på 2 timer og 45 minutter ble stående i hele 31 år før den ble slått av Asbjørn Abrahamsen i 2013. Den nye rekorden er på 1 time, 40 minutter og 44 sekunder, en rekord som er ventet å stå i årevis, for også den rekorden ble satt på sjeldent flatt vann av en 40 fots Nor-Tech katamaran med 2 150 hestekrefter! Teoretisk vil det med dagens båter være mulig å kjøre tur retur Danmark på timen!

IMG_1128 kopi
Tvedestrandsregattaen er også stedet for å vise fram andre klassiske båter av alle typer. Du finner ikke mange som denne.

Fjordløpet er en fast klassiker også for de rene Offshoreklasser som kjører race under UIM `s reglement, i hovedsak Offshore 2, klassene 3B, 3C, og 3D. I disse klassene har Tvedestrand arrangert både EM og VM, men dessverre har utviklingen ført til stadig økende kostnader, farlige hastigheter, og dessverre færre deltakere. Det diskuteres nå å gå tilbake til et enklere regelverk og mindre ekstreme båttyper for å få opp antall deltakere. Det kjøres også rundbaneløp for rene racingklasser inne på havna, og den tradisjonelle «rigattaen» kjøres stadig inne i fjorden. Så andre helgen i juli er Tvedestrand stedet, men ikke hvis du søker fred og ro…

IMG_1162 kopi
Det mangler ikke muntre innslag i Fjordløpet som går inne i Tvedestrandsfjorden.

Den minste båten som har startet i Skagerak Across var en 14’ Hero med 2 x 40 hk motorer, og Svein Baalerud og Tore P. Foss om bord. De endte på 6. plass med 6 timer og 51 minutter. Over 2 timer etter vinneren.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2018, og er skrevet av Einar Schie

Endret: 22.05.2020
Tagger: Sør