Båtdesign: Egil Ranvig & Cormate

Du bør sette av litt god tid om du skal ringe Egil Ranvig. En båtprat med Egil tar fort en halvannen times tid. Til gjengjeld får du høre mye du ikke visste. Historiene er mange, og fargerike, særlig om det er 30 år siden sist du ringte. Den Norske fritidsbåtbransjen er ikke så stor, og heller ikke så gammel. I Indre Oslofjord var Egil Ranvig en av flere unge håpefulle som støpte sine første båter i et nedlagt fabrikklokale under ei jernbanebru i Saxegaardsgate i Gamle Oslo Øst. Men hva skapte båtinteressen, og hvordan startet det hele? I disse koronatider sendte vi Egil Ranvig en rekke spørsmål, på mail, og lot ham fortelle selv…

Annonse

Interessen for båt kom tidlig, forteller Egil. Vi bodde på Lambertseter, men hadde landsted på Nesodden der vi bodde to sommermåneder hvert år. Inspirert av TV-serien «Flipper» drev vi med fridykking iført jeans avkuttet til bermudashorts. Men i denne serien var det også mange fine båter, og drømmen om en egen Withjolle ble skapt. Og den drømmen gikk i oppfyllelse da jeg var 14 år. På høsten fikk jeg kjøpt en Withjolle for 600 kr av Fjellseter Bruk i Enebakk og klarte samtidig å overtale dem til å godta 400 kr i håndpenger på en 22 hk. Carniti (jeg syklet tre mil for å sikre meg den båten). Den vinteren sparte jeg alt jeg kom over av penger og jobbet ved siden av skolen. Når våren kom hadde jeg skrapt sammen nok til å betale ut motoren og båten var min! Carniti var en sprek italienske motor og jeg husker spesielt at den hadde knallrøde trakter foran doble forgassere! Montert litt høyt på Withjolla gjorde båten minst 30 knop! 

Det å sjøsette Withjolla på Fjellseter Bruk sin marina på Ormsund og kjøre den hjem til Hellvik på Nesodden, det vil nok for alltid være min heftigste båtopplevelse! 

Egil 2020 sjø
Egil Ranvig har en sjeldent fargerik historie å fortelle som båtdesigner, konstruktør og båtbygger over 50 år! Vanskeligheter og suksess underveis med Hydrolift, Stormway og Cormate har gitt enorm erfaring og gode resultater. Egil vil også gjerne få gi honnør til sine støttespillere Frode Svendsen og Tom Martens Meyer.

Drømmen om å kunne tegne og bygge egne båter var der hele tiden. Jeg husker Nils Johnsen, Nor-Tech`s designer, og jeg satt i timevis og drodlet, fantaserte og tegnet båter på gutterommet hans på Manglerud. Nils hadde et uvanlig stort designtalent. Jeg husker han sydde klær og laget fantastiske båtinnredninger i garasjen og på gutterommet, 16 år gammel. Å etablere seg som båtdesigner den gang var ikke så enkelt. Internett fantes ikke og jeg fant ingen lærebøker om design eller båtkonstruksjon. Jeg klarte ikke å finne noen måte å få relevant utdannelse på heller. Min vei for å bli båtdesigner ble derfor via data, for der hadde jeg et visst talent. Men, til tross for tilbudet om en toppjobb, valgte jeg å hoppe av data og starte for meg selv med båt 28 år gammel. For nå hadde jeg tjent nok penger! 

CR-23 Selvaag
Igjen et godt eksempel på at suksess i offshore racing gir verdifull erfaring til utvikling av mer vanlige båter.

Vårt samlingspunkt var Harald Hermansen og lokalene hans i Saxsegaardsgate. Sammen med Nils og gjengen der utviklet jeg Cleaveland 16.  Den var basert på en italiensk 15,5 fot Dalla Pieta glassfiberkopi. Tom Martens Meyer og jeg utviklet denne båten videre, strukket til 17,5 fot. Dette ble starten på Hydro Design ANS som jeg etablerte i 1985. Dette ble den første serieproduserte Hydrolift-båten, kalt Hydrolift R-17. Først holdt vi til i en av oss rehabilitert møkkakjeller på Nesodden, så en nedlagt bussgarasje i Frogn, for så å ekspandere til en større bussgarasje på Nesodden – det var store fremskritt! Lykken endte i et nedlagt hønseri som til og med hadde en form for ventilasjonssystem! Og vi jobbet effektivt der. Jeg husker Tom støpte et T-20 skrog alene på morgenen, for så å rekke å stå som selger på standen på messen «Sjøen For Alle» litt senere på dagen.

Annonse

Da vi så smått begynte å tjene litt penger på båtproduksjonen, kom bankkrisen. Året var 1988 og resultatet var fullstendig kollaps i båtbransjen. Vi sto nesten på bar bakke. Vi trivdes egentlig i hønseriet, men så fikk jeg vite at olje-selskapet Shell’s gamle hovedanlegg på Nesodden var til salgs, billig! 110 mål sjøtomt, to dypvannskaier og 3 800 m2 med bygningsmasse, men området besto mest av metallskrot og bygninger med knuste vinduer og ingen form for isolasjon. En fraflyttet russisk havneby så bedre ut enn dette! Dette var i 1992, det var bankkrise, og prisen var så lav at vi besluttet å kjøpe området sammen, og alt av private verdier måtte satses. Men et sted måtte vi jo bygge båtene! Gradvis fikk vi ryddet opp, revet gamle skur og rehabilitert bygningsmassen. Den beste leietageren vi overtok ved kjøpet, var den lokale MC-klubben Hydra, og de ble der i mange år!

Chase 34 (4)
Den nye Cormate 34 trives i internasjonalt farvann.

Salget av Hydrolift-båter begynte å gå bra igjen på begynnelsen av 90-tallet, men det var mange andre båtprodusenter som ikke overlevde. Hydro Design var en av de eldste båtprodusentene som ikke hadde gått konkurs. I 1997 fikk jeg tilbud om å selge 49 % av aksjene, men samarbeidet med ny medeier gikk ikke så bra. Jeg hadde alltid vært jordnær og ganske forsiktig, og forsto at den nye eierens vyer ikke var realistiske, så jeg solgte meg helt ut, men fortsatte som designer for Hydrolift med en royalty-avtale.

Krangling mellom de nye eierne endte med at de ikke betale meg avtalt royalty og heller ikke leie for lokalene. Etter en lang og opprivende prosess og til slutt rettsak mot min egen bedrift, ble Hydrolift dømt på alle punkter. De mistet også pro-duksjonsrettighetene og rettigheten til navnet Hydrolift. Da slo de seg konkurs, med en underbalanse på 25 millioner kroner. Fullstendig nedkjørt av rettsprosessene og store økonomiske tap som følge av konkursen til Hydrolift, ble situasjon svært vanskelig – jeg lå på ny nede for telling. 

Hydrolift CR-22 VM Argentina Morten Lein
Videreutviklingen av Lynx 22 ble til Hydrolift 22 Sportkat.

Bård Eker likte Hydrolift-konseptet og kjøpte hele konkursboet, så der sto han med former, varelager og produksjonsutstyret og jeg med alle produksjonsrettighetene. Vi ble imidlertid enige og han overtok navnet og de nyeste modellene, mens jeg beholdt de eldste formene og tilhørende varelager. Cormate (Hydro Design) og Hydrolift holder begge til i Fredrikstad, og har hele tiden samarbeidet og hjulpet hverandre. Sammen med min gamle våpendrager Frode Svendsen startet vi opp igjen i det gamle Hydrolift-verftet i Fredrikstad, nå under navnet Stormway. Vi hadde flinke folk og gode produkter og det gikk så bra at vi snart fikk tilbud om å selge virksomheten igjen. Med gamle båtmodeller og en litt trist historie var det faktisk befriende å få avsluttet på en god måte, for vi hadde lykkes igjen! 

 

Frode og jeg startet nå med å konstruere for andre. Vi konstruerte blant annet en svært vellykket 36 fots RIB, og som senere ble valgt som en standard båttype for det kinesiske politiet. Vi konstruerte også en vellykket 20 fots skjærgårdsjeep for GH. Nå hadde vi også frie hender og kunne utnytte all vår kunnskap uten å være bundet til gamle former og konstruksjoner. Slik ble Cormate skapt. Vi hadde fått mye erfaring med 3D-modellering og CAD-programmer og i løpet av 2004 var mye av den nye båten konstruert. Ny teknologi ga helt andre muligheter for å gjennomarbeide produktet mot det perfekte, og vi bruke den tiden vi trengte for at den nye båten skulle bli så bra som mulig. Resultatet ble Cormate T-27. Et nytt aksjeselskap, Hydro Design, ble en suksess fra første dag. T-27 ble kåret til «Årets båt» ved introduksjonen i 2006. Ni år senere ble den vist på Warsaw International Boat Show og ble der kåret til best produkt uansett klasse. Så sent som i 2017 ble den vist på London Boat Show og ble nominert til «Sportboat & RIB Award». Ikke dårlig for et da 13 år gammelt design.

Annonse

I 2015 ble vi tvunget til å flytte produksjonen til Polen. Lønnskostnadene i Norge hadde blitt så høye, og marginene så lave at vi ikke lenger kunne forsvare videre produksjon – en trist realitet. Men med gode byggebeskrivelser og tett oppfølging og kontroll er kvaliteten på båtene produsert i Polen nå minst like gode som da vi produserte i Norge.

Vi solgte båter for 50 millioner kroner i 2020, og vi har planlagt å øke produksjonen fra 45 til 65 båter for 2021. I 2021 vil det også skje mange endringer hos oss. Vi fullfører i disse tider innflytting i nye lokaler på 5 500 m2, med fullservice og rackbasert båthotell. Anlegget inkluderer også lager for nye båter og et nytt showrom på 370 m2. I tillegg vil all testing og mye av produkt-utviklingen skje herfra.

Artikkelen er skrevet av Einar Schie

Endret: 03.03.2021