Green Waves på Gjeving:

Båtfamilie tråkker opp elektrifiseringsløypa

På Gjeving jobber en familiebedrift iherdig og i det beskjedne med å lage elektriske fremdriftssystemer for fritidsbåter. Gamle, klassiske sørlandssjekter blir lydløse og fossilfrie, og parallelt utvikles egne modeller utelukkende for elmotor.

Vi gjentar det som alltid – tilbudet av elektriske fritidsbåter er ikke stort, men voksende fra år til år. Det er spesielt saktegående deplasementsskrog som per i dag egner seg best for elmotor uten at prisen skal skyte i været. Da vi testet en el-snekke for tre år siden, var tillegget fra fossilmotor til elmotor på flere titalls tusen og bransjen snakket om tilsvarende avgiftsfritak som for bil. Ettersom primært batteriteknologien har blitt bedre og mer tilgjengelig, har også prisene sunket – og i følge Green Waves er det ikke lenger et stort ankepunkt.

På et lite industriområde mellom Tvedestrand og Risør har Green Waves i det små begynt å utforske elektriske fremdriftssystemer, primært for sørlandssnekkene det kryr av utenfor stuevinduet til gründer Ole Jakob Salomonsen, men også seilbåter har vært på oppdragslisten.

IMG_7614
Demonstrerer en elektrisk drivlinje: f.v. Ole Jakob Salomonsen og Kristoffer Clüver på verkstedet utenfor Gjeving.

Lydløst

– Primærkunden er lei av motorproblemer, servicekostnader eller ønsker et lydløst, miljøvennlig båtliv, forteller Ole Jakob Salomonsen. Han har et liv bak seg innenfor internasjonal shipping som skipsingeniør, og hvilepulsen fikk han først om bord i familiens tresjekte i skjærgården utenfor Gjeving og Lyngør. Problemet var at det nærmest kun var Ole Jakob som fikk start på den gamle Sabb-motoren som sto om bord.

– Motoren var slitt og dårlig, og da jeg kom over en elektromotor i Holland bestemte jeg meg for å ta elmotoren på 11 kilo under armen og prøve å elektrifisere snekka. Jeg jobbet blant annet flere år i Dubai der de elektrifiserte taxibåter, og det fungerte utmerket på vår båt også, forteller han.

DJI_0058
Green Waves 601 er produsentens første helelektriske snekke. Båten er 20 fot lang og har en motor på 7,5 kW og maks hastighet på 5-7 knop.

Året er 2008, og siden har ikke bare familien begynt å bruke familiesjekta mer – forretningsideen bak Green Waves ble født. Da Ole Jakob returnerte fra jobb i Sveits i 2017 ble Green Waves etablert. I 2018 sa også datter Ida opp jobben for å bli daglig leder og satse fullt på det som kan bli et el-båteventyr på Sørlandet.

Vi ønsker å satse 100 % på elektrisk fremdrift, og kompromisser aldri med hybridløsninger eller forbrennings-alternativ. Vi er helt bestemte på å være tro til konseptet, selv om det kommer til å ta tid og koste penger.

Annonse

Egne modeller

–  Siden starten har vi satset på elektrifisering av andre båter, samt på våre egne modeller. Først ut var Green Waves 601, en saktegående, nederlandsk inspirert snekke hvor skroget bygges i Polen, og utrustes her. For et år siden begynte også arbeidet for alvor med å utvikle en mer hurtiggående helelektrisk skjærgårdsjeep i aluminium, der vi har søkt Innovasjon Norge om støtte. Nyheten 630X gjør 15 knop og første prototype ankom Gjeving denne vinteren. I 12 knop skal den kunne få en rekkevidde på 100 nautiske mil. Vi ønsker å satse 100 % på elektrisk fremdrift, og kompromisser aldri med hybridløsninger eller forbrenningsalternativ. Vi er helt bestemte på å være tro til konseptet, selv om det kommer til å ta tid og koste penger. Vi ønsker også å flytte hele produksjonen hit til Norge og Sørlandet, noe som har vært målsettingen hele veien. I takt med vår grønne profil, ønsker vi også å produsere båter i gjenbruksmaterialer, hvor aluminium per i dag er det beste, forteller Ida og Ole Jakob.

IMG_7644
Kristoffer Clüver bytter dieselmotor med elektromotor om bord i en Polar-snekke.

Flere trekker sammen

Mens Båtens Verden er på besøk på tampen av båtsesongen 2020, letter også de to på sløret om et større forskningsprosjekt som er i gang, der Green Waves blant annet samarbeider med fylkeskommunen og Norwegian Research Centre. Målet er å kunne tilby folk et tilnærmet likt bruksmønster på en elbåt som en fossil båt, med et ekstra fokus på lydløst og miljøvennlig båtliv. Altså en elektrisk drivlinje som kan passe inn i flere båter, med mulig hydrogen som rekkeviddeforlenger.

– Det er vanskelig å spå fremtiden, men foreløpig konsentrerer vi oss om motorer under 50 kW (ca 68 hestekrefter, red. anm.), altså ikke tunge, store cabincruisere, forteller Ida.

 

Hva er det mest krevende med å utvikle, levere og selge elbåter eller elektriske systemer i dag?

– Lovverket er utfordrende siden teknologien ligger litt foran. Det gir mye rom for tolkning og da spesielt for de som er skeptiske. Det har også lett for å bli uttalt usannheter i media, som fort blir sannheter. I tillegg er materien hard å tygge seg igjennom, siden det er så mye som må læres, testes og gjennomprøves ordentlig, men det er den eneste måten å kunne tilby gode systemer på, så vi er optimistiske. Vi følger alle gjeldende regler, en omfattende risikoanalyse, samt tilsyn av autorisert skipsinstallasjonsfirma, Derfor har det vært viktig for oss å sørge for skikkelig dokumentasjon på det vi gjør slik at vi har ryggen fri, forteller de to.

IMG_7664
En Polar får nytt liv med elektrisk fremdrift.

Målsettingen for 2021 er…?

– Drømmen er å kunne stå på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam, og presentere vår nye, helelektriske drivlinje for bransjen – og ikke minst å selge flere av båtmodellene våre, og gi lydløs teknologi til eksisterende båter der ute, forteller Ida.

Far og datter Salomonsen forteller også varmt om en ny, grønn industri på Sørlandet. Tidligere i år ble festivalen «Lydløs» arrangert digitalt, og neste år skal den om situasjonen tillater det, bli en el-båtmesse i Pollen i Arendal. – Det er mye spennende på batteri- og båtsiden som skjer i fylket vårt, så vi drømmer om at det dukker opp både batteri- og båtprodusenter rundt oss slik at vi kan skape en spennende eksportindustri, forteller de.

– Målet vårt er å utvikle og selge komplette elektriske drivlinjer – hvor gjerne, men ikke nødvendigvis, en båt inngår i pakka. Det handler om å sy sammen elmotor, skjermer, spaker, ladere, batterier og mobilapper og styringssystemer til en komplett pakke. Akkurat nå har Green Waves elmotorer fra 2 kW til 40 kW, som skal tilsvare 3 til 54 hk. Nå jobber vi også med å utvikle og teste en elmotor på 50 kW som veier 8-9 kilo, og da sikter vi oss inn mot planende skrog. Vi ser på motorer både med strak aksling, seildrev og pod, forklarer Salomonsen engasjert.

Annonse

Polar får nytt liv

Når vi er innom verkstedet står en Polar 22 fra 90-tallet i hallen for å få byttet ut sin 28 hk. dieselmotor til en 4 kW elmotor med fire batterier på hver 2,5 kWh og 50 Ah – og dette er 24. elektrifiseringsprosjekt så langt i år. – Akkurat denne snekka hadde en stor motor, men disse snekkeskrogene har ideell fart fra 3-6 knop, og i den sammenhengen passer elmotor som hånd i hanske, forteller Ole Jakob.

Kristoffer Clüver hos Green Waves tar på seg hele jobben. Ut går dieseltank, eksos, kjølevannssystem, motorinstrumenter, gass/gir og selve motoren – og inn kommer et elektrisk fremdriftssystem bestående av batterier, en distribusjonsblokk, en hovedsikring med hovedstrømsbryter og en elektromotor som er luftkjølt. I tillegg kommer digitale motordata med blant annet spenning, strømkapasitet og forbruk. – Vi tar ofte ut 500 kilo og setter inn 200 kilo, forteller Clüver.

I flere tilfeller beholdes propellakselen, men propellen er viktig for å få en tilnærmet lydløs kjøreopplevelse.

IMG_8615
Elmotoren om bord i Green Waves 601, og på elektrifiseringsprosjektene, er luftkjølt og krever lite plass.

Propell til besvær

– Vi har brukt veldig mye energi og tid på å komme så nærme visjonen vår som mulig – å tilby et lydløst båtliv. I denne prosessen fant vi ut at propellen ga en slags synging eller kavitasjon ved noen turtall, noe du ofte ikke legger merke til på grunn av motorstøy. Winrace Propellers, også de fra Sørlandet, bistår nå med å avbalansere propellene. Sammen har vi også utviklet en egen propell, forteller Ole Jakob.

I tillegg har firmaet jobbet for å ta frem et eget batteri i samarbeid med en produsent i utlandet, og skal vi tro gjengen her, er dette en kontinuerlig prosess. Nå installeres versjon tre av batteriet til Green Waves, og det jobbes med en fjerde generasjon som produseres av et norsk spesialfirma for batteriteknologi. – Det handler om kostnad og tilgjengelighet. Vårt standardbatteri er på 48 volt, og å finne de batteriene til en fornuftig pris er vanskelig. I tillegg handler det om sikkerhet. I våre batterier brukes LiFePo4, og de har innebygget BMS (batteristyring, red. anm.). Du kan kutte cellene i to eller slå inn en spiker i dem uten at de tar fyr eller det skjer noe. Ulempen er at de veier mer, men i de båttypene vi jobber med nå er ikke det et stort tema. Vi ønsker trygghet fremfor effekt. Det er også enkelt for brukeren selv å skøyte på med flere batterier hvis han for eksempel ønsker bedre rekkevidde, og du kan ha 14 stykker seriekoblet, forteller Salomonsen.

– Har du for eksempel en Polar på tyve fot med 4 kW motor og fire batterier har du i teorien ti timers gange i fire knop, og det holder for de fleste forteller han.

IMG_8267
Green Waves 601 glir langs kanalene i vakre Gjeving.

Hva innebærer vedlikeholdsintervallene for en elbåteier?

– Det går i spray med electroclean på viktige komponenter, og smøre kontakter med silikonfett, alt for å unngå fuktighet og tæring. Om vinteren kan batteriene stå i båten, de trenger ikke vedlikeholdslading, men må stå ca 60-70% ladet. Med de batteripakkene vi snakker om nå, lades båten på vanlig 10 ampers krets med standard 1 kW ombordlader, ladetiden er normalt på 5-7 timer – men du kan få større lader om bord om du har tilgang til en større strømkrets. Vår nye hurtiggående båt vil også bli forberedt for hurtiglading, men foreløpig er ikke ladestasjoner tilgjengelige, avslutter Salomonsen.

 

Artikkelen er skrevet av Vetle Børresen. Foto: Kristian Eriksen

Endret: 10.02.2021