Det startet med et ratt fra Nederland

Utstyrsgrossisten i Kristiansand

Jeg er på vei til «Palmekysten» for å intervjue en 40-årsjubilant. Riktig nok var det pappaen, Ådne Flak, som startet det hele. I dag er det Kjetil Flak (53) som har overtatt skuta. Vi har lagt inn Skibåsen 37 på navigatoren og er akkurat nå passert dyreparken og ser landets største handlesenter rett forut. I styrtende regnvær tar vi pikk-pakket vårt og løper i sikkerhet. Flak-bygget er enormt. 5 000 kvadratmeter som rommer alt vi kan tenke oss av båtutstyr. Et eldorado for en båtmann som meg.

Flak elsker båter
Teft for nyheter: Det er ingen ulempe at sjefen sjøl er en lidenskapelig båtmann. Kjetil elsker båter og spesielt hvis de går litt unna. Selv bruker han mye tid på å reise verden rundt og speide etter nye produkter til båtfolket. Joda, Kjetil har teft for hva båtfolk vil ha.

Inne, blir jeg tatt vel i mot av kjentfolk. De er midt i lunsjen og jeg blir tilbudt en matbit. Med 350 kilometer bak rattet smaker det med noe innabords, så jeg takker selvsagt ja. Kjetil, skippern selv, sitter nærmest. Praten rundt bordet med resten av mannskapet går lett og ledig. Det er slik jeg har oppfattet Kjetil fra tidligere. Han er største eier i Flak AS, og har reist verden rundt de siste årene etter nyheter til båtfolket. I det store bygget i Kristiansand har han dyktige medarbeidere som loser skuta gjennom sesongen. Alle spesialister på sitt område.

Annonse
20_07 BV egenabo_BVWebBv_egenannonse_litenpanorama420_07 BV egenabo_BVWebTegnebrett 2 kopi 3
Flakbygget
Flak AS har i dag 22 mål til disposisjon på Skibåsen i Kristiansand. 5 000 kvadratmeter av disse er fulle opp til taket av alt hva en båtmann kan drømme om. 31 medarbeidere jobber for at båtfolket skal få det de trenger til rett tid.

Det var i 2014 at Kjetil overtok utstyrsgrossisten Flak AS fra sine fire søsken. Han fikk med seg Trygve Reinertsen, Geir Karlsen og Helge Løvdal på eiersiden. Trygve Reinertsen overtok som daglig leder, Helge Løvdal fortsatte som økonomisjef, og Geir Karlsen (Kjetils fetter) er ansvarlig for automatlageret.

– Dette hadde jeg aldri greid alene, sier Kjetil. Trygves sans for forretning og strategi er unik, de ansattes innsats det samme. Jeg er heldig, legger han til.

Flak_ansatte
Spesialister på sitt område: I det store bygget i Kristiansand har Kjetil dyktige medarbeidere som loser skuta gjennom sesongen. – Alle spesialister på sitt område, sier Kjetil stolt i stemmen. Lagerbygget på Skibåsen er enormt.

12 000 hylleprodukter

Kjetil er en habil båtmann som elsker fart og livet på sjøen. Når han bor i herlige Kristiansand er han nærmest født med årene i handa. – Jeg har noen båter liggende rundt her, nikker Kjetil. Jeg ser i de blide øynene hans at båter ligger hjertet nær. Med over 12 000 produkter i hyllene, og med 7-800 nyheter som i år skal lanseres, er det ansvar og kroner som teller. 31 ansatte skal ha sin lønn. Båtsesongen skal slå til. Været er et viktig element i det hele. Jeg har ikke spurt Kjetil hvordan nattesøvnen hans er. Du verden for et ansvar.

Flak og sønn
Sønn med egen truck: Kjetil har tre sønner og eldstemann Even (24) er allerede i gang med å levere ut båtutstyr fra egen truck fra det moderne lagerbygget på Skibåsen i Kristiansand.

Vi finner raskt tonen, Kjetil og jeg. Jeg har fått i meg lunsjen og tatt frem skriveblokka. De andre rundt bordet går hver til sitt. Flere av dem har jeg hilst på tidligere når vi har møttes på båtmesser rundt om. Mange av dem er båtfolk som vet at godt utstyr ombord gjør seilasen enklere. Noen av de kjenner jeg på stemmen, når jeg ringer ned og spør om jeg kan få låne nyheter til fotografering og testing ombord. Viljen til samarbeid opplever jeg som sterkt hos Flak AS i Skibåsen.

Annonse
580×400[1]320×250[1]

– Biler skal ikke være til stas

Det var Kjetils far, Ådne, som startet det hele. Lite ante han at om førti år ville selskapet han startet, oppnå en årsomsetning på 180 millioner kroner og i tillegg eie 30 % av Danmarks største båtutstyrsgrossist, Palby Marin. Moren Reidunn forteller i jubileumstidskriftet til Flak AS at firmaet hadde en tøff start. Det var nøkterne tider. Den gangen holdt de til i en bakgård med lager i kjelleren. Resten ble plassert under et halvtak. Under der, i friluft, ble varene pakket. Kontoret til pappa Ådne var lite og trekkfullt. Med parkas og ståpåvilje tok de fatt må noe de hadde troen på, Reidun og Ådne. Det var tøffe tider. – Da firmaet fikk bedre råd kjøpte vi to biler. Men de skal ikke være til stas! Vi skal kunne kjøre varer i dem, har Ådne uttalt i firmaets spede begynnelse. Ord til ettertanke.

Det første agenturet

Plasten kom på midten av femti årene og var den gangen en stille revolusjon i båtverden. I løpet av seksti-årene ble det tatt mer bruk av glassfiberarmert skrog. Vi som er gamle nok husker With-jollene og populariteten hos de yngste som fikk lov til å teste jollas fartspotensiale. Ådne Flak var den gang salgs- og markedssjef i KMW-Boats som produserte With-båtene.

Et av de første agenturene fikk de fra Nederland. Det var knaggratt fra Den Haag. Kort tid etter brant Emil Bosviks rattfabrikk i Norge. Markedet for ratt var stort og med ett ble Ådne Flak & Co storleverandør av ratt og kunne tjene gode penger. Du verden for en utvikling denne bransjen har hatt siden den gang.

Jappetiden

Økonomisjefen, Helge Løvdal, ble ansatt i 1988, og det var vanskelige tider i båtbransjen. Bakgrunnen var jappetiden og sterk, usunn vekst i norsk økonomi. I 1988 snudde det svakt oppover for båtindustrien og firmaet begynte å vokse igjen. – Tidlig på 90-tallet var vi den 5. største grossisten innen båtutstyr i Norge.

Ådne investerte tidlig i data. På 80-tallet var data lite kjent som verktøy i forretningsdrift. Helge Løvdal jobbet intenst for å bygge opp systemer som fungerte for firmaet. Tidligere gikk firmaets bestillinger over telefon og telefax. Dette krevde mange ansatte, støyet mye og det var fare for feilbestillinger i ordrebehandlingen. I dag er det stille rundt i kontorene. Utviklingen innen data har vært av uvurderlig betydning, sier Kjetil til Båtens Verden.

Et av de første agenturene fikk vi fra Nederland. Det var knaggratt fra Den Haag.

Ansatt som 20-åring

Ådne så en dyktig selger i Terje Flak, nest eldste sønn i familien, og i 1980 ble han ansatt. Opplæringen foregikk blant båtprodusenter mellom Tønsberg og Stavanger. Entusiasmen var stor den gang som nå, og han fikk raskt tillit i båtbransjen. Terje merket også at det å gå i pløyd mark etter en far som høstet stor tillit i bransjen, var stort. Ådne var en gudbenådet selger ikke minst på grunn av sin ærlighet mot kundene.

Året 1981 flyttet de inn i Skibsåsen 14a, ikke langt fra dagens lokaler. Et effektivisert lagerhold er noe Flak AS også i dag mestrer. Store automatiserte lagerhyller mot lesebrett styrer utleveringen av varer til kundene i dag. Kjetil viser oss rundt på lageret som i dag ser helt annerledes ut enn da vi var her for to år siden. Enhver lagermedarbeider har sin egen truck. Eldstesønnen, Even (24), er en av truckførerne som sørger for at kundene får varene til rett tid. En skal tidlig krøkes…

Til høsten samler Kjetil sine medarbeidere og kunder til 40-års fest med egen båtutstyrsmesse i lokalene på Skibåsen. Da skal det markeres at familien Flak har solgt duppeditter og isenkram til båtfolket i en mannsalder. Mangfoldet er stort.

Hva bringer fremtiden?

Ja, den som kunne gi svar på dette blir en vis mann. Jeg spør Kjetil hva han tror; – Vi har allerede satset på caravanmarkedet. Vi ser at bobilmarkedet vokser, og mange produkter i vårt sortiment passer godt inn i dette markedet. Vi har allerede varekatalogen klar for 2018 og en mann hos oss er i gang med salg. Vi har en egen båtutstyrskjede, BestMarin-butikkene, 13 butikker fra Kristiansand og Stavanger til Finnsnes i nord. I tillegg til alle båtutstyrsbutikkene som finnes langs kysten vår.

Og bak Kjetil kommer tre staute sønner som kanskje vil gå i sin bestefar og fars fotspor. De har allerede fått båt- og sjølivet inn fra barnsben av. Flak AS har i dag 5 000 kvadratmeter til disposisjon i det store bygget på Skibåsen. Tomten er på hele 22 mål og gir uante muligheter for fremtiden. For kursen i 2018 er satt, og med Kjetil bak rattet vil vi tro at han styrer skuta dit mulighetene er best for mannskapet i Flak AS.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2018, og er skrevet av Astor

Endret: 22.05.2020