En ekte fjærmadrass til båten

I møbelclusteret Sykkylven innerst i en av de mange fjordene i Møre og Romsdal produseres formsydde madrasser. Stjernemadrassen har spesialisert seg på båtmadrasser, og har flere tips til båtfolket som vil sove godt om nettene.

I Sykkylven står møbelindustrien sterkt, med kjente merkevarer som Hjelle, Brunstad og Ekornes. Det gir grobunn for underleverandører, noe Håvar Tandstad skjønte tilbake i 2001. Da etablerte han Møbeltre AS for å levere innertreverk i små serier til fabrikkene. For ti år siden kjøpte Tandstad bygget, produksjonsfasilitetene og merkevaren til Stjernemadrassen, et merkenavn fra 40-tallet – og i dag er de to firmaene samlokaliserte her med en stab på 21 medarbeidere.

DSC_3372

Fokuset er madrasser på spesialmål, der båt er en av pilarene, men du vil også finne Stjernemadrassen i enkelte møbelbutikker over hele landet. Vi blir med inn i produksjonen for å se hvordan det hele går til.

– Vi produserer fjærmadrasser i fem forskjellige priskategorier, men den rimeligste leveres ikke på spesialmål. Forskjellen er gjerne mer avansert fjærsystem, mens oppbygningen er lik: Fjærkjerne, skumkanter på sidene og på toppen, fibervatt og trekk i stretch-stoff.

Annonse
sensarmarine580x400_v1sensarmarine320x250_v2
DSC_3411

Mye er automatisert hos Stjernemadrassen og Møbeltre.

– Med denne madrasslinja har vi en produksjonskapasitet på oppimot 300 madrasser per skift, men vi bruker ikke mer enn cirka tyve prosent av den. Om lag tyve prosent av volumet vårt er spesialtilpasset, og halvparten av det er til båt.

Det er ofte skummadrasser i båt, mens vi anbefaler fjærmadrass. Den store forskjellen er at det er mer luft og spenst i en fjærmadrass.

Formsydd

De formsydde madrassene til båten må baseres på maler fra kunden. For båter trenger Tandstad og gjengen ofte to maler per seng, en under og en over som følge av skrogsiden. – Vi får slike maler i posten gjennom hele sommerhalvåret. Det er først da folk begynner å tenke båt og sovekomfort, forteller Tandstad, og tar frem en mal laget i papir.

– Så hva koster den gode nattesøvnen om bord?

Håvard tar frem prislisten, som både avhenger av madrassmodell og mål, men klarer likevel å gi et eksempel. En typisk båt med dobbeltseng med både under- og overmadrass havner gjerne på mellom 8.000 og 10.000 kroner.

DSC_3441
De holder til i møbelclusteret Sykkylven og produserer madrasser og tilbehør til møbelindustrien. 21 ansatte har de blitt. Håvar Tandstads historie startet for sytten år siden.

De gode tipsene

Det er ikke alltid båtprodusenten har lagt store penger i madrassene om bord, og noen skulle kanskje ha byttet ut de gamle fra 20 – 30 år tilbake i tid. Da har Håvar Tandstad noen gode tips.

– Det er ofte skummadrasser i båt, mens vi anbefaler fjærmadrass. Den store forskjellen er at det er mer luft og spenst i en fjærmadrass. Og luft henger jo sammen med fuktighet, så med fjærer blir det langt mindre fuktighet i madrassen. Dessuten får du bedre liggekomfort – slik vi er vant med hjemmefra.

– Vi ser også gjerne at disse benkene madrassen ligger på er tette, noe som gir fuktighet under madrassen. Derfor kan det være et poeng å legge en flettet matte under, tipser han.

– Vi anbefaler dessuten å snu vendbare madrasser regelmessig, men om bord i en båt blir ofte det vanskelig. Derfor blir det enda viktigere med overmadrass der trekket kan tas av og vaskes.

Annonse
20_06_Fuelservice_Bannere_BVNettFuel-service_710x21820_06_Fuelservice_Bannere_BVNettFuel-service_320x250

Levetid avhenger også av vedlikehold. Om høsten skal madrassene ut av båten eller settes opp slik at du får luft rundt hele madrassen. Og trekket til overmadrassen tas med hjem og vaskes, men husk å følge anvisningene.

– Så det betyr at det ikke bare holder med en formsydd madrass – vi må ha formsydd overmadrass også?

– Ja, hvis du ønsker både god liggekomfort og lang levetid. Å snu madrassen forlenger nemlig levetiden, så da blir det ekstra viktig med overmadrass i båt. Avhengig av antall døgn om bord kan en båtmadrass fint leve i tretti til førti år, forutsatt en overmadrass som gjerne byttes halvveis i levetiden.

Vedlikehold

Levetid avhenger også av vedlikehold. Om høsten skal madrassene ut av båten eller settes opp slik at du får luft rundt hele madrassen. Og trekket til overmadrassen tas med hjem og vaskes, men husk å følge anvisningene.

God natt!

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2018, og er skrevet av Vetle Børresen

Endret: 22.05.2020