Fra hobby til komplett båtverksted

– Glassfiber er en ting, men før vi i hele tatt får kommet til en glassfiberskade er vi både rørlegger, snekker og elektriker på veien. Vi går over et veldig vidt spekter. Knut Halvorsen elsker å jobbe med båt og båteiere og har skapt et komplett båtskadeverksted i Fredrikstad.

Han har en betydelig balast med båtbygging og restaurering, Knut Halvorsen fra Fredrikstad. Oppveksten noen hundre meter fra et trebåtbyggeri – og i en båtinteressert familie – gjorde kanskje noe med unggutten. Allerede som fjortenåring byttet han kjøl på en 23 fots snekke sammen med fattern, og noen år senere bygget han sin første klassebåt i finér.

Vi er store på restaurering av trebåter med vårt komplette snekkerverksted. Dette er vi også avhengig av for å ta de store grunnstøtingsjobbene og plastreparasjonene.

20170303-IMG_4511
Knut Halvorsen driver Slevikkilen Båtbyggeri

Yrkesmessig valgte han å utdanne seg til tømrer og snekker av yrke, men etter ti år gikk han lei. Samtidig med snekkerjobben hadde Knut bygget og restaurert trebåter på kveldstid, og lånt lokaler av et trebåtbyggeri. Senest bygget han en førtifoter helt fra scratch. Og helt tilfeldig skal historien ha det til at denne båtbyggeren spurte om Knut ville begynne å jobbe der.

– Jeg nølte ikke et sekund. Men båtbyggeren var i ferd med å trappe litt ned, og jeg hadde større ambisjoner. Etter å ha fått grundig opplæring i fire år valgte jeg å starte for meg selv, forteller Knut.

Annonse
580×400320×250

Startet i garasjen

For omskoleringen ga dessuten tydelig mersmak – og etter fire år startet han opp for seg selv – og i dag, 25 år senere, er Slevikkilen Båtbyggeri et av de ledende plast- og serviceverkstedene på denne siden av fjorden.

– Det startet hjemme i garasjen på Slevik. Hovedtanken var å jobbe med småbåter, bygge eker og småsnekker som fikk plass på den 70 kvadrats store verkstedet, men de jobbene var bare ikke der. Det ble bygget tre båter, men for det meste reiste jeg rundt og jobbet med båter i havner og hager. Etter hvert begynte hjulene å rulle mer og mer, men det var lenge et enmannsshow. Etter cirka ti år fikk jeg min første ansatt, og i 1994 flyttet jeg hit til Gressvikfloa og vi begynte å påta oss glassfiberjobber. På denne tomta her har det vært maritim virksomhet i over førti år – og før det var det skipsopphuggeri her, forteller Halvorsen ivrig.

Seilbåt som spesialitet

Her har han en cirka tretten mål stor tomt – og et verksted med plass til om lag seks større seilbåter innendørs. Nå teller Slevikkilen Båtbyggeri syv ansatte, og er i disse dager på utkikk etter en til. Det er plastarbeid som er bærebjelken, og Halvorsen og co har særlig spesialisert seg på grunnstøtte seilbåter opptil femti fot.

– Derfor har vi skaffet oss skikkelig utstår så vi håndterer disse båtene, forteller han. Og Knut er involvert i alle oppdragene. – Jeg kjører krana og er med på alle befaringer, og har også mine spesialiteter. Jeg bruker så å si alle arbeidstimene mine her på gulvet, forteller han fornøyd.

– I det yrket her er det jammen få tunge dager. Det er så interessant og morsomt å jobbe med båt, mange hyggelige mennesker med stor interesse og lidenskap. For de fleste er båten «gullklumpen».

Annonse
20_06_Fuelservice_Bannere_BVNettFuel-service_710x21820_06_Fuelservice_Bannere_BVNettFuel-service_320x250

Slevikkilen er medlem av båtbransjeforbundet Norboat, og foruten plastskader har bedriften stor vinterlagringsplass ute og inne, installerer elektronikk og annet utstyr og gjennomfører service og installasjon av gassanlegg.

– Vi er også store på restaurering av trebåter med vårt komplette snekkerverksted. Dette er vi også avhengig av for å ta de store grunnstøtingsjobbene og plastreparasjonene, forteller Knut.

20170303-IMG_4520
HÅNDTERER FEMTIFOTERE: I det vestre løpet til Fredrikstad – på Gressvik – ligger Slevikkilen Båtbyggeri. Her har de løfteutstyr og oppvarmede verkstedhaller for håndtering av båter opptil atten tonn og femti fot.

Kompliserte jobber

Han viser oss noen av jobbene som står på området en kjølig dag i marsmåned – og her kommer jobber fra både Oslo, Vestfold og Sverige. En av seilbåtene som står her – en femtifoter – har vært utsatt for brannskader der store deler av den ene skrogsiden er delaminert. Her snakker vi mellom 800 og 1 000 arbeidstimer(!). En annen har grunnstøtt hvor arbeid både rundt kjøl og innredning venter gutta på verkstedet. En typisk grunnstøtingsjobb tar cirka 200 timer.

– Vi har et godt samarbeid med alle forsikringsselskaper og majoriteten av oppdragene gjennom året kommer herfra. De forholder seg til oss som én aktør – og dukker det opp noe vi ikke kan, leier vi inn ekstern kompetanse. Det er ideelt når vi har dette anlegget her, avrunder Knut Halvorsen.

Artikkelen sto på trykk i Båtglede øst i 2017, og er skrevet av Vetle Børresen. Foto: Jakob Gjellestad

Endret: 07.07.2020