«Petter Mekker’n» skaper liv i gamle FM-motorer

I et stort lokale i Fredrikstad holder Petter «Mekker’n» Fagerli en stolt byhistorie vedlike. Siden han ble lidenskapelig opptatt av de gamle snekkemotorene har hobby blitt til jobb, og nå ruller det også ut splitter nye motorer fra den «nye» motorfabrikken.

På nesten akkurat samme måte som det ble bygget båter på hvert nes på Sørlandet, er blant annet Østlandet og Østfold kjent for de mange motorprodusentene. Både Sleipner og FM-Motoren er kjente merkenavn fra Fredrikstad, og bare i denne byen har man navn på sytten ulike fabrikker. De bygget alt fra to motorer til FM-Motoren som bygget 22 050 eksemplarer. FM-Motoren er en av få som fortsatt holdes ved like – og det mye takket være Petter Fagerli (54).

Vi bruker mye av det gamle verktøyet som ble brukt før i tiden også, så arbeidsmetodene skiller seg nok ikke veldig fra gamledagene. Vi prøver å holde stilen på det.

«Fredriksstad Motorverksted» (FM) ble etablert av Chr. Halvorsen allerede i 1910, og var da lokalisert på det som i dag er Slippen restaurant på Kråkerøy i Fredrikstad, og i 1923 byttet de navn til Motorfabrikk og flyttet rett over dagens sentrum i Fredrikstad i 1915 – i bygget som fortsatt prydes av FM-logoen. I 1981 overtok brødrene Reinholt Andreassen i Sarpsborg, og delelageret ble flyttet til samme by. – Da ble motordelen så å si borte til fordel for maskinering, i 1996 ble de siste restene flyttet til Sarpsborg og da forsvant på mange måter FM fra Fredrikstad, forteller Petter Fagerli til Båtglede.

Annonse
20_07 BV egenabo_BVWebBv_egenannonse_litenpanorama420_07 BV egenabo_BVWebTegnebrett 2 kopi 3

Godlyden

Han er oppvokst med båt og snekker, med hytte på Skjæløy.

– Der hadde vi en skøyte med en ensylindret semidiesel, og lyden av den motoren fascinerte meg veldig. Jeg husker jeg var ute med jolla som 12-åring og skrudde av motoren hver gang den kom inn i sundet. Det er nok spiren til denne interessen, mimrer han. Kombinasjonen av båt, snekke og en sterk interesse for generell «mekking» gjorde at han fant de gamle snekkemotorene ekstra spennende.

– Det var lyden, det grove og det enkle som fascinerte meg. Mange forstår det ikke, men det er faktisk det å kunne få en motor i stand, starte opp og høre på lyden som er hobbyen her. Det er å få hjertefrekvensen ned på motorfrekvensen, roen, forteller han ivrig.

IMG_6883_avisCMYK_cut
HOBBY OG JOBB: For Petter Fagerli på Gressvik i Fredrikstad er hobby blitt til jobb, men lidenskapen har han fortsatt.

I voksen alder begynte han ved en tilfeldighet å samle på motorer, og først ut var en eldre Sleipner, og sammen med en annen lidenskapelig kamerat begynte ballen fort å rulle.

– Vi ble bitt av basillen da jeg kom hjem fra et besøk hos Gunnar Mikkelsen i Bergen Maritime Vernelag, og dermed var Motorvernlaget Tøffe, som senere ble en del av Fredrikstad Fartøyvernsenter, etablert, forteller Fagerli engasjert. Der ble det samlet på gamle motorer, og i 2002 valgte Petter å gjøre alvor av hobbyen, sa opp den trygge jobben i Forsvaret og startet for seg selv.

Mange forstår det ikke, men det er faktisk det å kunne få en motor i stand, starte opp og høre på lyden som er hobbyen her.

Fra hobby til jobb

– Da var det tre dager i uken med motorarbeid og to dager som vaktmester fra et kjellerlokale i Moss. Virksomheten så ganske lik ut den som er i dag, med uteservice, reparasjoner, vedlikehold og overhalling av motorene. Grunnen til at det ble FM er at det er en av de få som er kurante å få tak i deler til, og først i 2007 fikk jeg overta delelageret. Da tok jeg også i bruk navnet «Fredrikstad Motorverksted» og startet produksjon av «nye» motorer. I 2010 kjøpte jeg dagens lokaler her i Fredrikstad, og først etter et år kunne vi flytte bedriften hit og drive på heltid, forteller Fagerli. I november i år fikk han også sin første ansatte på seksti prosent, i tillegg til en ungdom med praksisplass – som han håper skal kunne fortsette når tiden er moden.

Nå har han cirka 800 kvadratmeter over to etasjer til disposisjon, og bare det å gå gjennom lokalene er en opplevelse i seg selv. Her har Petter «Mekker’n», som han av mange blir kalt, klart å kombinere hobby og jobb. Det innebærer blant annet et lite museum med over tyve motorer av ymse slag og årsmodeller til utstilling – og et tyvetalls til venter på å få komme opp hit.

Annonse
580×400320×250

– Det er over 160 motorer på huset her nå, men jeg har nok blitt en god del mer selektiv med årene på hva jeg tar inn eller ei. Jeg har noen følere ute som er flinke til å fange opp tips til interessante motorer, og enten må de være kurante delemotorer eller rene samleobjekt, forteller han. Samleobjektene havner i «hobbyrommet» – museet, der et tyvetalls motorer har fått belysning. Den eldste motoren som står utstilt er av typen Sleipner på cirka fem hestekrefter, antatt bygget i perioden fra 1910 til 1912.

– Det som ofte skjer med båtmotorene er at sjøvannet gjør at de ruster i stykker, men dette eksemplaret er faktisk helt og kan restaureres, og er jeg ekstra heldig sitter originalfargen på, sier Petter.

IMG_1934_avisCMYK_cut
RIK SAMLING: Denne Sleipner-motoren er trolig fra 1910/1912 på cirka fem hestekrefter.

– Har du noen favoritt?

– Nja. Petter blir stille og må tenke seg om, før han bestemmer seg.

– Jo, det må vel være C2- og D-modellene til FM. De får du ned i et veldig lavt turtall og den virkelige «tøffen». Da snakker vi helt ned mot 100 omdreininger, forteller han engasjert.

Annonse
sensarmarine580x400_v1sensarmarine320x250_v2

Bygger nye

Den siste tiden har det imidlertidig ikke blitt så mye tid til å gå å klappe på motorklenodiene, og etter hvert har «nye» Fredrikstad Motorverksted ordrebøkene fulle.

– Jeg opplever at mange er interessert i å oppruste motorene sine, prøve tresnekkelivet eller rett og slett lære mer om motorene, så vi har nok å gjøre. Det går på service og restaurering, men vi leverer også et par nye motorer hvert år. I år leverer vi i hvertfall fire nye FM-Motorer med nytt serienummer til nye tresnekker, og det er jo litt ekstra morsomt å kunne føre tradisjonene videre. De er så nye som det går an å få det, med brukt bunnramme, overhalt girkasse og resten er alt nytt, forteller Fagerli. Serviceoppdragene går som oftest utenfor Fredrikstad-distriktet, og særlig i Kragerø er det blitt et godt miljø for FM-Motorene.

– Jeg har også faste kunder i Nederland, og utenfor her nå står det et propellrør som skal til Hamburg, noen deler som skal til Roskilde, og jeg har sendt deler til både California og Australia, og jeg var også vært og mekket på FM-Motorer i Italia, forteller Fagerli.

I lokalene plukkes motorer fra hverandre, bygges sammen, lakkeres og så videre, og flere av delene får han spesialprodusert – som nye manifoldere og topper til S-serien.

– Vi bruker mye av det gamle verktøyet som ble anvendt før i tiden også, så arbeidsmetodene skiller seg nok ikke veldig fra gamledagene. Vi prøver å holde stilen på det. Det er jo som oftest enkel mekanikk, og derfor har vi også et eget kurs på blokka for å lære opp eiere av motorer. Motorene er gjerne mer følsomme enn vanlig dieselmotorer, men det skal ofte så lite til å få de til å gå igjen. Får du motorstopp er det tre ting som gjelder – kompresjon, bensin og gnist. Har den det, så går den, tilføyer han.

– Folk kaller deg et FM-leksikon. Og du er selvlært?

– Jeg har blitt godt kjent med motorene etter mye samling og mekking gjennom årene ja, men har også Per Andreassen å takke. Han ringer jeg fortsatt den dag i dag om jeg står fast, forteller Fagerli. Andreasen er heller ingen hvem som helst innen båtmiljøet. Han er ingeniør og jobbet på Sleipner og FM hele livet, og konstruerte blant S-modellene av FM.

– Dette er jo en stor hobby og lidenskap for meg også. Jeg er fascinert av motorene og menneskene rundt den, og det er det som gjør at det er morsomt å holde på med. Vi har en helt spesiell følelse for dette, sier han.

Endret: 07.07.2020
Tagger: Snekke