Et britisk båteventyr

Britiske Princess Yachts er et merke omtrent alle nordmenn har et forhold til. Båtene har gjort seg bemerket gjennom tidende med tidløse linjer og et godt forankret kvalitetsstempel. Verftet har historikk som strekker seg tilbake til 1965. Frem til i dag har verftet utviklet over 100 modeller, bygget over 16 000 båter, og det hele startet med én båt og to gutter. Velkommen til et unikt innblikk i et av Europas, om ikke verdens største og mest kjente produsent av fritidsbåter - Princess Yachts International.

Princess Yachts holder til i byen Plymouth, omlag 300 km sørvest for London. Et område med mye historikk innen skipsfart og båtbygging for den britiske marinen. Etter en fem timers reise gjennom halve England på tvers kommer vi endelig frem til hovedkvarteret der vi blir møtt av salgssjef for det internasjonale markedet, Bill Barrow, og kommunikasjonssjef, Claire Ashton. De begynner å fortelle.

_fabfra1965
Her startet det britiske båteventyret i 1965 med en båt og to gutter - et steinkast utenfor dagens lokaler.

PROJECT 31 – STARTEN PÅ ET BRITISK EVENTYR

Selv om Princess i dag er et av verdens største verft av fritidsbåter, startet historien på lik linje som omtrent alle andre båtbyggerhistorier. Det hele startet med to gutter som skulle bygge drømmebåten. Bill Barrow lener seg tilbake i stolen, snurrer halvt høyre og peker utover elven.

”Der borte startet det.” sier han og peker ut mot et gammelt steinbygg bare en elvebredde mellom dagens store, moderne haller. ”Det var to gutter som skulle bygge én båt for charter i 1965. Den solgte de med en gang, og dette var starten på et britisk eventyr. Fra to personer, en båt og et lite lokale, til 7 fabrikker, 2200 arbeidere og nærmere 300 båter i året.”, sier Barrow og trekker på smilebåndet.

Båten var en 31 fot lang cabincruiser presentert av Marine Projects, i dag kjent som Princess Yachts. Project 31 skjøt fart etter at den første modellen trillet ut portene. De to guttene innså raskt at de trengte mer arbeidskraft da det stod en ny kunde i døra, før han andre dro. Én båt har blitt til 4 modellserier på totalt over 20 modeller som strekker seg fra 40 fot til 40 meter – trygt sagt en rimelig grei sortimentsbredde…

20170216-IMG_4307
Project 31 - starten på eventyret. BILL BARROW, salgssjef for det internasjonale markedet, tar oss i mot sammen med kommunikasjonssjef, Claire Ashton.
Saloon
Topp moderne med røtter fra 1965, Project 31. Totalrenovert til 50-årsjubileet i 2015.

TOTALRENOVERT

I 2015 feiret Princess 50 år og i den anledning bestemte verftet seg for å gi den historiske modellen et nytt ansikt. Modellen, som ble bygget i totalt 150 eksemplarer, var igjen brakt tilbake til barndomshjemmet. Princess sitt designteam fikk i oppgave å restaurere båten etter originale tegninger, men med en twist av moderne materialer og dagens teknologi. Resultatet ble et nostalgisk smykke. Tradisjonelt design fra 60-tallet trukket i nytt moderne interiør og teakdetaljer av de sjeldne. Skroget var foliert med ansiktene på alle Princess-ansatte gjennom tidende.

”Jeg er glad for å se Project 31 tilbake i Plymouth etter all denne tiden. Ved første øyekast ser hun rimelig bra ut – selv om det er mye som skal gjøres. (…) det gleder meg å se henne bli brakt til live igjen”. – David King, direktør og en av grunnleggerne.

Annonse
580×400[1]320×250[1]
20170216-IMG_4322
En landsby med interiør. I disse hallene blir råmateriale av tre omvandlet til ferdig moduler som sendes videre til monteringshallene.

100% PRINCESS

Egne fabrikker med oppgave om å produsere alt av interiør og deler gjør at Princess i dag produserer 100% in-house sett bort i fra teknologi som radar, motor, kartplotter o.l. Dette gir verftet mulighet til å teste, skreddersy og ikke minst enklere tilpasse fabrikkens logistiske evne.

”Ved at vi står for 85% av en komplett Princess har vi en unik mulighet til å hele tiden kontrollere kvaliteten helt fra det kommer som råmateriale og ikke minst når det skal bygges slik at logistikken går i orden. Du kan tenke deg hvor mange deler en 78 foter eller 30 meter består av. Hadde alle delene kommet samtidig, kan du tenke deg hvilket kaos det ville blitt.”, sier Bill til Båtens Verden.

De syv ulike fabrikkene har forskjellige arbeidsområder. Noen har i oppgave å støpe, andre interiør. Alle båtens komponenter er fordelt på disse fabrikkene. Når komponentene er ferdig sendes de til monteringshallene hvor alt samles og settes sammen til en ferdig båt, for så å gjennomgå et 5-8 dagers testprogram på vannet. I monteringshallene bygges båtene på samlebånd. Ulike team tilegnes egne arbeidsområder. Når teamet er ferdig, sendes båten til neste steg hvor et nytt team tar over. Siste steg i monteringshallen er en komplettbåt.

20170216-IMG_4215
Effektivitet er viktig for å få en sømløs produksjon. Her ser vi interiøret for neste steg i prosessen har ankommet og står klart for montering.

EN UNIK UTVIKLINGSPROSESS

Når en ny Princessmodell utvikles er det vanvittig mye arbeid og kostnader man snakker om. Alle nye modeller gis først detaljerte CAD-tegninger, som vil si fullskala digital 3D tegning. Dette gir designeren mulighet til å simulere hvordan hele båten vil bli – alt fra ledninger, lugarer, soltakets funksjon – ja, rett og slett alt. Dette er ikke så spesielt, tenker kanskje du. Dette har jeg sett mange produsenter gjøre før? Nei, dette er ikke så spesielt, men dette er:

Etter at designeren og Princess tilsynelatende er fornøyd, starter arbeidet med å lage 1:1 fysiske modeller av båtens skrog og innredning. Denne prosessen foregår i et av Princess sine hemmelighetsfulle rom, unntatt all offentlighet – vel, nesten – vi fikk en tur inn! Tankene begynner å trille når Billy svinger inn mot gamle murer av stein. Det minner om en stor festning fra krigens gamle dager. Her inne – bak en hvit dør av tre og metall får vi øye på det som ligner en halvferdig salong. ”Hvilken båt er dette” spør jeg nysgjerrig, ”Det vet vi ikke enda.. Forslag?” svarer Bill og smiler lurt tilbake.

I dette rommet bygges hvert eneste rom, i alle nye modeller ned til den minste detalj – uansett størrelse. Dette er en tidkrevende og kostbar prosess. På spørsmål om hvorfor svarer Bill; ”Dette gir oss en unik mulighet til også å føle båtens volum. For oss handler det ikke bare om at det skal se bra ut, det skal også føles bra. Dette gir oss muligheten til å justere underveis. Kanskje føles kjøkkenet lite, sofaen litt kort, eller salongen trang? Da er det ikke noe vits å bygge båten.”

I tillegg til dette freses alle nye skrog – enten det er en ny V40 eller M40 – med fabrikkens egne fres. Disse fresene har i dag blitt et nødvendig verktøy for de større båtprodusentene. Det er tidsbesparende, og gir unike muligheter når det kommer til skrogets form. I følge Bill har dette gitt båtene blant annet bedre kjøreegenskaper og gjort de mer drivstoffgjerrige.

20170216-IMG_4371
Et bilde som representerer mye av det som går igjen. Til tross for moderne teknologi trengs et stykk håndverk. Man kan si at båt er kostbart, men det er enkelt å forstå hvorfor når man går rundt i lokaler som hos Princess. Som Bill sier: ”Uansett hvilken Princess-båt du har, er det mennesker som har lagt litt av sin sjel i hver eneste del.”. Her fra en som gjør småjusteringer på en flybridge før den sendes videre til monteringshallen.

Etter at designeren og Princess tilsynelatende er fornøyd, starter arbeidet med å lage 1:1 fysiske modeller av båtens skrog og innredning.

20170216-IMG_4219
Nytt skrog av Princess 40M nettopp støpt. Nå skal skroget løftes opp av formen og slepes til monteringshallen.
20170216-IMG_4281
En Meter-yacht som nærmer seg ferdig og klar for å testes på vannet. Båten er av samme type som avbildet over.

I MEDVIND – FLERE NYHETER I VENTE

Princess har røtter som strekker seg langt tilbake, og med over 50 år i båtbransjen kan de se tilbake på flere anerkjente modeller, og vinner stadig priser i ulike klasser. I løpet av 50 år har nemlig Princess utviklet godt over 100 modeller og over 16000 båter. Verftet har i dag en range som strekker seg fra 40 fot til 40 meter, og leverer omtrent en båt om dagen. Mens det norske markedet sliter noe å få fotfeste, sier Bill situasjonen er en annen hos Princess. De ser en betydelig økning i salg, og lover flere nyheter i året som kommer. Med to lansert allerede forteller Bill at det enda venter 4 stykker.

”Vi lanserte Princess V40 og S60 på Boote Düsseldorf og London Boatshow i år. Vår tro er at hvis man skal holde markedet i livet må man alltid komme med nye modeller. Vi jobber for å bygge høykvalitetsprodukter, som skal vare lenge. V39 solgte vi 200-300 båter. Vi vil fornye oss, og det er nettopp nye båter som holder liv i markedet. Nye båter med det nyeste designet, teknologien og løsningene. Folk ser det, og ønsker det – akkurat som i bilindustrien.”

Hvilke nyheter vi har i vente får vi vente og se…

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2017, og er skrevet av Jakob Gjellestad

Endret: 25.05.2020