Ring 110

Fungerende Brigadesjef Steinar Preus-Olsen er stolt. Av å være en del av Brannvesenet i Norge.

-Men, sier han, vi har ikke bare toppmoderne brannbiler. Vi har også en godt utstyrt brannbåt som er operativ hver dag hele året. Vi kaller den «Redningen». Og det er det den skal være, når øyfolket, hyttefolket eller båtfolket trenger hjelp.

På taket over brua har OBRE montert et FLIR-kamera med 360-graders søk.

– Dette er et fantastisk hjelpemiddel til å finne folk i vannet og ved brann i båt. Dette funker like godt i tåke som i mørket.

Brigadesjefen tilføyer:

I Oslo Brannvesen jobber vi hardt for at hovedstaden skal være den mest brannsikre byen i landet. Vårt mål: 0 branndøde, 0-store ulykker. 0-arbeidsulykker på egne mannskaper.

CIMG3923_red

Dette er stive mål, men beviser vårt ambisjonsnivå, og vårt håp. Minimum 51 brannmannskaper, hvorav to er stasjonert på «Redningen» og 16 brannbiler er til enhver tid på vakt i Oslo. Bare brannbåten «Redningen» har åtte stk. mannskap i døgnbemanning. Ring 110.

Båten er stasjonert på Vippetangen, rett ved det nye Operahuset, og er stadig på sveip i Oslofjorden. Både til trening og øvelser.

Annonse
CIMG3943_red
Her er gjengen samlet. Fra v. Kåre Bergh- Smith, Torgeir Ekeberg, Øyvind Haugerud, Dag Olav Oskarsen, Morten Holtberget og Martin Johannessen.

– Vi er ute både dag og natt for å holde mannskapene trent i bruk av navigasjon, radar, og det å kunne håndtere båten under alle forhold.

Kåre Bergh- Smith er fast på båten. Han er meget fornøyd med hvordan ledelsen legger forholdene til rette for mannskapet. – Vi må rykke ut på utrolig kort varsel. Kanskje er det tåke, svarte natta, kraftig vind og høy sjø. Da må vi levere. Da må vi ha den treningen som må til.

Vi er åtte faste mannskaper knyttet til båttjenesten fordelt på 4-vaktlag. I tillegg har vi 12 i reserve ved ferie eller annet fravær.

Vi er ellers drillet i å ta vare på skadde personer. Båten inneholder to fulle etasjer hver på 13 kvm. I nedre etasje kan pasient på båre trilles rett inn.

CIMG3990_red
Oslos brannbåt ”Redningen” har akkurat lagt ut lenser for å begrense oljeutslipp fra cruisebåten ”Johanna” bygget som jakt i 1892. Hjelpen fra nabokommunen var Nesodden meget fornøyd med. Det beviser det gode samarbeidet.

Redningesdykkere er selvsagt også en stor del av denne båten, som har reddet så mange mennesker.

– Her ombord er dykkere et must, selvsagt.

Dykkerleder Øyvind Haugerud hjelper dykker Dag Olav Oscarsen på med drakta. – Bare dette krever trening. Kraftkaren Haugerud må virkelig ta i.

– Dere kan tenke dere at når det er en jobb nå, under rolige forhold.

lmh-redningen06

Hvordan er det i høy sjø, stor fart mørkt. Jo, vi trener mye.

Haugerud fortsetter:

– Vi øver dykkerne så ofte vi kan, legger ut en synkedokke med lettbåten, lar den synke, venter en time. Så skal dykkerne finne den, i mørke… Ellers trener vi sammen med Politiet, har godt samarbeid med ambulansetjenesten og andre brannvesen.

Redningen assisterte Nesodden da en cruisebåt måtte styre på land etter lekkasje.

CIMG3950_red
Forberedelser til dykking. Det er et omfattende utstyr som skal monteres på dykkerne. Her er dykkerleder Øyvind Haugerud og Martin Johannessen med dykkerne Dag Olav Oskarsen og Morten Holtberget.

– Vi fikk meldingen, tok med fra vårt store lager nødvendige lenser og fikk begrenset omfanget av oljesøl. Vi var raskt på plass.

Fungerende Brigadesjef Preus-Olsen kan vanskelig skjule stoltheten av mannskapene. – Ett(!) minutt skal det ta. Fra alarm til uttrykning.

Oslo kan sove godt. Også om natten. Dette gjelder også båtfolket.

Han tilføyer:

Havner du i en nødsituasjon med tau i propellen, motorstopp eller annen kritisk situasjon: RING 110, det er gratis!

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2016, og er skrevet av Bjørn Eckhardt

Endret: 21.05.2020