Sentral aktør i Røde Kors sin sjøredning

Røde Kors sitt hjelpekorps på Tjøme og Hvasser har i mange år vært sentrale innen sjøredning i ytre Oslofjord. Den 13,5 meter lange og rikelig utstyrte redningsbåten «RC Veritas» rykker ut på kort varsel om uhellet skulle være ute.

På idylliske Ferjeodden like ved Vrengensundet i den travle Nøtterøy-skjærgården ligger det som nærmest kan minne om en flott feriekoloni. Et par koselige «Sørlandshus» med tilhørende bryggeanlegg gjør det ekstra trivelig å være frivillig i Tjøme og Hvasser Hjelpekorps – og til brygga ligger topp moderne redskap. Takket være dette anlegget bor de vakthavende frivillige her hver helg og flere uker i sesongen, og opererer med en imponerende responstid.

IMG_6752
Annonse
20_07 BV egenabo_BVWebBv_egenannonse_litenpanorama420_07 BV egenabo_BVWebTegnebrett 2 kopi 3

100 % frivillige

– Vi er kun frivillige i korpset og teller 35 personer som da rullerer på å ha vakt. I hverdagen er responstiden inntil tretti minutter, mens vi i helgene bor her på basen og har responstid på maks fem minutter, men det er sjeldent det går mer enn tre minutter fra vi får en telefon midt på natta til båten forsvinner av gårde. Vi snakker om mellom 25 – 30 000 tjenestetimer per år – og inntektene til drift må korpset skaffe selv. Oppdragene tildeles av Hovedredningssentralen, Tjøme Radio, AMK, Politi og så videre, og dekkes etter fastsatte takster. Utover det driver vi sanitetsvakter, kjører syketransport, rigger scener og holder vakthold på skjærgårdskonserter og søker støtte og gavemidler når det er behov for større investeringer. Både Torkel Persen og operativleder Tomas Asbjørnsen er stolt over den innsatsen som legges ned på frivillig basis her.

– I fjor var det 32 landbaserte leteaksjoner og 201 sjøaksjoner i Røde Kors-sammenheng i Vestfold, og 140 av de sto denne båten for. Det er viktig å merke seg at de landbaserte aksjonen ofte inkludere bruk av mye ressurser over lang tid, mens sjøaksjonen stort sett løses raskt og effektivt med båten og mannskapet som eneste ressurs. På land har vi også et koordineringsrom hvor vi kan sitte og lede større aksjonen på det meste har vi hatt et titalls båter involvert, forteller Asbjørnsen, som har vært med i korpset siden 1986.

IMG_6764
RC Veritas skiller seg litt ut med egen «ambulansebåre» om bord, og her er det stor fokus på pasienttransport og syketransport.

Helt siden 70-tallet har dette hjelpekorpset vært engasjert innen sjøredning – Vi hadde en forutseende politimester her i Tønsberg som mente trafikken med mindre lystbåter i Oslofjorden ville øke i tiden fremover, og utfordret hjelpekorpset til å etablere en ordning for å ha tilgang til båter som kunne stilles til disposisjon. Sammen med personell ved Luftforsvaret på Mågerø ble det etablert en sambandsordning hvor det var 26 båteiere på en alarmliste rundt Tjøme. Ettersom tiden gikk ble det færre, men mer spesialiserte båter i ordningen. Fra midten av 80-årene fikk hjelpekorpset mer egnede redningsbåter, og i 2006 slo vi på stortromma og fikk kjøpt en egen MOB-båt på like over åtte meter, som åtte år senere ble erstattet av denne redningsbåten, forteller Torkel fornøyd.

I fjor var det 32 landbaserte leteaksjoner og 201 sjøaksjoner i Røde Kors-sammenheng i Vestfold, og 140 av de sto denne båten for.

Annonse
580×400[1]320×250[1]

Rulles ut

RC Veritas ble sponset av Det Norske Veritas i anledning deres 150-årsjubileum og er meget godt utstyrt. Førstehjelpsutstyret er omtrent tilsvarende utstyret i en ambulanse og lense- og brannslukningsutstyret har stor kapasitet. Alle vi møter i korpset er svært stolt over å kunne disponere topp moderne utstyr for båtfolket i den travle Tjøme-skjærgården. – Båten ble bygget av Gazelle Technology og prosjektert som et helt nytt båtkonsept tilpasset vår virksomhet – og vi må kunne si at vi er fornøyde, forteller Persen, som har fulgt hele byggeprosessen fra A til Å.

Den store aktiviteten til Røde Kors-korpset på Tjøme har ført til at mange andre hjelpekorps hospiterer på Ferjeodden om sommeren, noe som nok har vært med å øke både interessen og kunnskapen om sjøredning i Røde Kors. Ekstra hyggelig nå er at Røde Kors i Lillesand nettopp har fått levert en ny «lillesøster» til Veritas, og at Sandefjord snart får tilsvarende båt.

– Mange kjenner Røde Kors for leteaksjoner og aktiviteten i fjellet, men vi har også et godt apparat for søk og redning på innsjøer, i elver og på sjøen.

IMG_6802
Operativleder Tomas Asbjørnsen kan fortelle at den 44 fot lange skøyta gjør 40 knop og har lang rekkevidde. Her sammen med Kristian Teige.

Lang rekkevidde

Persen må derfor vise oss den 44 fot store redningsskøyta til korpset. Redningsbåten er godt utstyrt for å ta vare på tilskadekomne; med hjertestarter, pusteluft (oksygen), diverse bårer, spjelkeutstyr og en førstehjelpsbag med alt som behøves. – Vi har også god brannsluknings- og lensekapasitet, og fungerer ellers som en vanlig redningsskøyte – hvor vi melder vår kapasitet til Hovedredningssentralen, AMK, politiet, brannvesen og Tjøme Radio. Oppdragene favner bredt og alt fra nød og livsfare til slep og motorstopp. De fleste oppdragene våre får vi tildelt fra HRS, som har en totaloversikt over tilgjengelige ressurser i det aktuelle området. I flere situasjoner samarbeider vi med både Redningsselskapet, skjærgårdstjenesten, losvesenet, kystvakta og flere, forteller Tomas.

– Vi bikker gode 40 knop og er et mannskap på fire personer om bord. Vi har med den ressursen vi representerer i dag fått beskjed av Hovedredningssentralen om å være forberedt på å kunne stille på større aksjoner innen en times radius fra basen. Og en time i førti knop er et stort område. Primærområdet vårt er imidlertidig fra Horten i nord til Langesundsfjorden i syd, og ikke minst rundt husveggene her midt i Tjøme-skjærgården, avrunder Operativleder Tomas Asbjørnsen.

IMG_6958
På vakt for båtfolket i Tjøme-skjærgården: f.v. Cicilie Veronica Myklebust, Kristian Teige, Torkel Persen og Tomas Asbjørnsen.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2017, og er skrevet av Vetle Børresen

Endret: 21.05.2020