Slik blir en Hydrolift til
Å ta turen til Eker Design og Hydrolifts aller helligste er ikke som å ta turen til et vanlig industriområde. ”Kjør til du blir flau av å kjøre gjennom en annens bakgård, og litt til, så er du her”, lyder det gjennom telefonen i det jeg ringer for å finne veien. I enden av gata blir jeg møtt av en stor plass omkranset av bygninger og store trær. Hva skjuler det seg her?
Hydrolift er en båtprodusent alle med interesse for båt kjenner til. De aller fleste kjenner båtprodusenten som en high-end produsent med båter i millionklassen, gjerne 2-3 og oppover. I dag har Fredrikstad-produsenten blitt en allsidig båtprodusent med tre modellserier, X-serien, Signature og Profesionell. Sistnevnte best kjent med P42, som er den nye Staff-klassen til Redningsselskapet.

Forankres hos forhandlere
-”X-serien skal være en modellserie som er volumbasert, i motsetning til Signature som er custom. Derfor er vi avhengig av å ha forhandlere som tror på modellen – det er tross alt de som skal selge sluttproduktet videre til kunde.”, forteller Bård Eker, innehaver av Hydrolift og Eker Design som designer båtene.
-”Når vi nå har utviklet X-25 har vi presentert noen skisser for våre forhandlere, med ulike løsninger og designpreg. Videre har de fortalt oss hva de har tro på/ ikke tro på, samt hva som skal til for å skape en volumbåt.”, fortsetter han.
Sketcher blir til detaljerte 3D-tegninger som viser alt fra designpreg til detaljer som elektronikk, plassering av diverse tanker, ledninger, rør m.m.

Etter forhandlermøtene sitter Hydrolift og Eker Design igjen med masse innspill de på best mulig måte må implementere i designet. Det blir et spørsmål om plass og ikke minst kostnad. Noen ting blir til, andre må vike.
-”Det er en kompleks og litt vanskelig prosess. Det er mye vi må få til, uten at båten blir for dyr, og at vi mister volum. Vi har ønsker å beholde produksjonen i Norge, og da er vi avhengig av volum.”, forteller Bård.

Skisser blir til 1:1 Mockup
Nå starter en av de viktigste stegene i prosessen. Skisser blir utarbeidet, og en rekke personer med ulik kompetanse blir involvert. Sketcher blir til detaljerte 3D-tegninger som viser alt fra designpreg til detaljer som elektronikk, plassering av diverse tanker, ledninger, rør m.m. Disse tegningene testes opp mot ytre påkjenning som blant annet vannmotstand og vind, og gir Eker Design viktig data for valg av riktig materiale på riktig plass.
-”Vi bruker mye tid på å teste teori mot praksis ved hjelp av Mockups og enkle skrogkonstruksjoner. Dette for å kunne luke ut feil i en tidlig fase.”, forteller Bård.

Dette er en prosess som tar tid, og svært viktig for å kunne løse alle mulige problemer før skroget freses til plugg.
Mockups er 1:1 modeller av båtens skrog og dekk. Disse modellene bygges i kryssfinér som gjør at de kan bygge om løsninger uten store kostnader. Prosjektleder for X-serien, Anders Vongraven Krogh, mener Mockups er helt sentrale for å oppnå et optimalt produkt.
-”En ting er å visualisere løsninger med 3D, en annen ting er å prøve løsningene, og føle hvordan romfølelsen føles. Dette er en prosess som tar tid, og svært viktig for å kunne løse alle mulige problemer før skroget freses til plugg” forteller Anders.

Etter grundige tester av mockups oppdateres alle digitale tegninger, og det endelige produktet nærmer seg en realitet. Neste steg i prosessen er 1:1 fres av båtens skrog og dekk som danner grunnlaget for formene. Her benyttes en av Norges mest moderne fres, som nettopp har blitt installert i ”bakgården” til Eker Design. Dette, sammen testresultater og endelige former, kan du lese om i neste utgave av Båtens Verden! Visste du at Hydrolift også simulerer båtene med VR? Vi viser deg hvordan.
Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2017, og er skrevet av Jakob Gjellestad