Båtentusiasten: Nils E. Tangedal

Båtentusiasten & Båtadvokaten

Han markerer seg, Nils E. Tangedal (52) fra Bergen. Advokaten med en ekte lidenskap for båtlivet var rask med å oppfinne ordet «båtjuss» og døpe seg Båtadvokaten. Den uhyre aktive debattanten på båtforumet baatplassen.no ble kåret til Årets Båtentusiast i 2005. Og det er i båten han virkelig slapper av.

Båtadvokaten!? Båtjuss?
Nils titter på meg med store øyne. Jeg har nylig blitt guidet gjennom et eksklusivt og typisk advokatkontor på beste adresse i Bergen sentrum. Seks kollegaer har Nils E. Tangedal her, i firmaet Judicium, som han var med på å etablere i februar 2000. Og flere av dem jobber med båtsaker. Men Nils har kontoret med mest maritime gjenstander. På veggen henger båtvimpler for både KNBF og baatplassen.no. I bokhylla, blant permer og lovbøker, står «Lærebok i komposittbåtbygging» ved siden av et diplom. «Nils E. Tangedal er av baatplassen.nos deltakere kåret til Årets Båtentusiast».

DSC_0173
I 2005 kjøpte Nils og kona det som hadde vært hans drømmebåt i flere år. En Fairline Turbo 36.

Det er ingen hvilkensomhelst advokat dette. Et mareritt å møte for både dommere og advokater som ikke har satt sine sjøbein før.
– Båtjuss er krevende, for det krever gjerne en god del kunnskap og erfaring. Du må kunne snakke samme språk som både båtfolk, eksperter og dommere, sier Tangedal. Det var han som «oppfant» ordet og fagområdet «båtjuss», og det er denne mannen som er «Båtadvokaten».

Det er ingen ting som heter «en båtadvokat». Nils er Båtadvokaten. På det punktet, er han tydelig.

Båtjuss er krevende, for det krever gjerne en god del kunnskap og erfaring. Du må kunne snakke samme språk.

Oppvekst i et Yamaha-forhandleri for båt og motorsykkel ga et solid grunnlag. Det var her han tilbrakte kvelder, helger og sommerferier. Fikk større og større ansvar, og flere arbeidsoppgaver.

– Jeg var lære- og løpegutt. Kort og godt «monkey see, monkey do». Når de voksne gjorde eller diskuterte noe var jeg alltid bak med ørene på stilker. Jeg var ikke mer enn elleve år før jeg solgte den første påhengeren i butikken. Det var en 5-hester til en dame i 60-årene. Jeg lovet henne at den skulle starte på første draget, så kom hun inn noen dager etterpå. For det gjorde den nemlig ikke. Jeg skjønte etter hvert feilen. Jeg hadde ikke vist henne hvordan du skulle dra snøret. Fort, ikke sakte. Arbeidet ga mange inntrykk og gode historier, mimrer han.

Annonse
Worse til rors
Stolt båtfører av Nidelv 24 på 90-tallet – med mobiltelefon og ekkolodd(!).

Kjøpte drømmebåten

Båtlivet i oppveksten dreide seg ellers om dagsturer med båt, og overnatting på sjøen startet Nils med i egen regi i tyveårene. Da kjøpte han en Nidelv 24 – og senere en 32-fotsTresfjord-dory med skrog av tre og overbygg i aluminium.

– Det var en artig båt. En gammel fiskebåt som senere ble bygget om til fritidsbåt. Den hadde vel egentlig litt liten propell. Mangelen på skyvekraft avstedkom en del merkverdige tillegginger eller at utliggeren på flytebryggen ble rett og slett overkjørt. Men jeg lærte vel en del av det også, ler han.

– Vi hadde den bare en kort stund før vi kjøpte en Viksund 27 Columbi. Den fikk vi langt mer turglede med, og dro på lengre overnattingsturer. Båten ble kjøpt samtidig med at sønnen vår ble født, og han var tre uker gammel på første båttur. Viksunden ga oss mye båtglede gjennom ti år, men det var med neste båtkjøp vi bestemte oss for virkelig å kjøre båtferie.
I 2005 kjøpte Nils og kona det som hadde vært hans drømmebåt i flere år. En Fairline Turbo 36. Med nøye, gjennomtenkte planløsninger.

– Det er en romslig, stor båt på nesten førti fot, med nok sengeplasser og bad. Som jeg sa til kona – akterlugaren er større enn soverommet i den første leiligheten vår. Dessuten blir det lite klatring, med få trinn fra akterdekk til flybridge og inn i salongen. Det er en båt jeg har gått og siklet på gjennom alle år jeg har lest båtblader. Som kjent gir båtbladene grunnlag for mange rare refleksjoner og drømmer, sier han lattermildt.

Det er en romslig, stor båt på nesten førti fot, med nok sengeplasser og bad. Som jeg sa til kona – akterlugaren er større enn soverommet i den første leiligheten vår.

Advokatkontor i båt

– Det ble en perfekt plattform for familien, ferie og til og med arbeid. Jeg brukte den gjennom hele sommeren og til langt ut på høsten, og turene befant seg mellom Jæren og Stadt med favorittsteder som Geitanger og Husnes. Kunne ta med arbeid om bord og bare komme seg til en holme i en hverdag, så vel som bare å slappe av i havna og koble ut, eller prøve å løse kompliserte saker. Båten er et fristed, og jeg fikk åndenød om jeg ikke var i båten annenhver dag. Båtlivet lar seg så lett kombinere med både jobb og familie, og det er genialt, sier Nils.

Nå har båten ligget i opplag en tid for både bytte av motor og innredning i salongen – og mye av arbeidet gjøres av advokaten selv.
– Jeg skal i alle fall gjøre innredningsarbeidet. Det står 2 x 255 hk. Volvo Penta, og nå skal det inn 2 x 450 hk. MAN. Det får ta den tiden det tar, men håpet er sjøsetting til våren, sier han. Uten båt på sjøen i noen år, sprakk han i sommer.

– Yngste datteren fylte seksten og tok båtførerprøven. Det ble en gyllen anledning til å kjøpe en mindre dagsturbåt, så takket være usedvanlig bra vær på forsommeren, kjøpte vi en Bayliner 602. Ned med kalesjen, vri om nøkkelen og av med tauet, så er vi på tur. Langt enklere enn den større, så tanken har faktisk streifet meg gjennom flere år.

100_1537
Under himmelpropellen – på flybridge.

Båtadvokaten

Som jurist var han ferdig utdannet i 1987, og første sak han fikk arbeide med som advokatfullmektig dreide seg – helt tilfeldigvis – om båt. Første dag på jobb. Kanskje hadde det en mening. Nils trivdes og hadde kofferten full allerede.
– Det samme skjedde da jeg startet her hvor jeg er nå, i 1990. Første sak gjaldt båt. Siden har det gått slag i slag, smiler han.

– Jeg oppdaget at jeg hadde litt båtkunnskap i hjernebarken. Selv om jeg jobber som advokat, har jeg samme filosofi og tanker om båtlivet på grunnplan som «ordinære» båtfolk, og det er en stor fordel. Jeg forstår meg på sakene, folkene – og ikke minst, disse folkene forstår seg på meg. Vi snakker samme språk og har de samme interessene. Hele poenget er at du ikke kan lese deg til båtkunnskap. I så måte var Thomas Anmarkrud – en ambassadør for båtbransjen – en viktig læremester for meg. Jeg var med han på befaringer og gjorde et poeng av å være med – bare for å se på. Monkey see, monkey do. Han lærte jeg utrolig mye av. Om plastpest, om trebåter og så videre.

I 1995 begynte jeg å skrive artikler om båtjuss for bladet «Praktisk Båtliv», og jeg var tidlig ute med å etablere meg som «Båtadvokaten». Etter hvert så jeg at dette var et fagområde det ville være mulig å gjøre noe med, forteller han fornøyd. Og i ti år har Tangedal også vært båtforbundet KNBFs egen advokat, og bistår både enkeltmedlemmer og båtforeninger med juridiske saker. Og de bare vokser med årene, skal vi tro båtadvokaten selv – og som Tangedals egne jusspalte her i bladet, illustrerer.

Selv om jeg jobber som advokat, har jeg samme filosofi og tanker om båtlivet på grunnplan, og det er en stor fordel.

Engasjert

Foruten å arbeide med båtsaker, er Nils E. Tangedal en engasjert båtmann. Kanskje ikke så overraskende? Han skriver spesielt om jussaker omhandlende båt på sin egen blogg, Båtjuss og båtliv, og har markert seg på forumet baatplassen.no – helt siden 2003. To år senere resulterte det i å bli kåret til «Årets båtentusiast» av forumets brukere. Med flere hundre tråder her, sier vel kanskje sitt. Og Nils diskuterer alt mellom himmel og jord – og gjerne det som omhandler båtjuss.

Annonse
DSC_0396
På «opplæring» med yngste datter, som i dag er 16 år.

– Hvordan tror du folk beskriver deg på forumet?
– Påståelig, vanskelig og til tider overhumoristisk, sier han spøkefullt, og følger opp:
– På et forum er det alltid noen med sterke meninger, og jeg er helt sikkert en av dem. Det fine med baatplassen.no er alle deltakerne med så mye dybdekunnskap. De fleste kan én ting og det kan de veldig godt. Med en motor de har slitt og jobbet veldig mye med, for eksempel. Og jeg finner det usedvanlig fascinerende å lese om andres opplevelser med båtlivet, alle artige hendelser og erfaringer. Det er óg en viktig del av det å være båtentusiast, smiler Båtadvokaten.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2016, skrevet av Vetle Børresen

Endret: 18.06.2020