Like båter & like opptatt av sjølivet

Side om side ligger to stolte og fornøyde eiere av hver sin Ramin 30, stefar og stesønn. Med en kjøpsprosess som både ble litt vel spennende og spesiell.

– Dette er min, sier Kenneth, og nikker til Stathelle-frisør og båtentusiast Per Ronald Amundsen (63). Begge er medlemmer av Langesund Motorbåtforening og reiser ofte på tur sammen, slik som denne helgen. Til felles har de også en noe sjelden familiebåt av typen Ramin 30 Touring.

– Jeg er oppvokst i båt, men min første egen båt var en Skilsø 750. Den hadde vi i nøyaktig et år før familien ble bitt av basillen. Familieturer i skjæra og ferie i båt ga mersmak, og et ønske om å oppgradere til litt nyere og større båt.

20170520-IMG_7059
– Ting fungerer om bord hos Kenneth. Her er det alltid ryddig og ordentlig, skryter stefar Per Ronald, som har satt seg godt til rette i L-sofaen akter. Begge liker de også godt utgangen til badeplattformen på styrbord side.

Parallelt hadde Per Ronald en Fevik 715 som han bygget selv i 1985. Med et langt og solid forhold var det vanskelig å legge båten ut for salg til fordel for noe større.

– Vi var på jakt etter ny båt begge to, og ganske så samstemte i behovsanalysen. En fornuftig familiebåt på rundt tretti fot med strak aksel. For meg sto det mellom Nidelv 28 «og noe annet, som Marex 270 og Inter 9000. Ramin 30 Touring ble en solid utfordrer med sin enkle adkomst til badeplattform, forklarer Per Ronald. Men det var stesønnen Kenneth som tok innersvingen på første objekt.

Vi ringte og bestemte oss for å dra på spontanvisning. Da ble Per Ronald litt gira og jeg litt gira, på samme båten.

Annonse

Samme båt

– Jeg og mor var med Per Ronald for å se på en Nidelv 28. På vei hjem stoppet vi for å spise i Grimstad. Da avslørte jeg at jeg hadde hatt kontakt med en kar herfra som hadde en Ramin til salgs. Vi ringte og bestemte oss for å dra på spontanvisning. Da ble Per Ronald litt gira og jeg litt gira, på samme båten.

– Det var et strøkent eksemplar, og du kunne se at eieren var båtmann. Etter noen dagers betenkningstid bestemte jeg meg for å avtale prøvekjøring. Og det fikk jo så klart han der nyss om, skyter Per Ronald inn.

Er du interessert i båtlivet?

Akkurat nå jobber vi med nye artikler og en videoserie. Meld deg på nyhetsbrev og få varsling når vi publiserer noe nytt!


I rettferdighetens og familiefredens ånd ble de to enige om at Kenneth – som hadde funnet båten først – fikk «forkjøpsrett» på båten. – Kjøper ikke du, gjør jeg, sa jeg før den prøvekjøringen. Han følte seg nok litt presset da, forteller Per Ronald humørfylt. Kenneth kjøpte båten, mens Per Ronald valgte å gå videre med et eksemplar han hadde sett på tidligere.

– Jeg så nemlig på en Ramin før Nidelven, men den var ganske så slitt i treverket og hadde en litt mindre motor, så jeg hadde vel slått den fra meg. Det er klart en blir bitt av basillen, forteller Per Ronald videre.

– Det hele endte med at vi skrev kontrakt på nøyaktig samme dag, på nøyaktig samme båtmodell. Jeg i Grimstad og stefar i Ulefoss. I oktober for fire år siden, mimrer Kenneth. Selvfølgelig ble begge båtene kjørt hjem til Langesund og satt ved siden av hverandre. Den ene bygget i 2005 og den andre året etter.

20170520-IMG_7044
Begge to er opptatt av treverket og mahognien om bord. – Vi pusser, beiser for å få farge og så er det lag på lag med olje. Noe av kunsten er at treverket skal være grunnet og mettet før du legger på den blanke hinna. Da bruker jeg Owatrol 1 og Owatrol Edelolje for finishen, forteller Per Ronald, som avslører at han har lagt på ti strøk om bord i sin båt.

Storfornøyde

Ramin ble bygget i Arendal og er i dag Arendal Boats. – Historien heter seg at det var noen gutter med erfaring fra Windy som jobbet her, så det er en del Windy-løsninger om bord i disse båtene, sies det. Båten har også gått under navnet Skagerrak en periode. Ramin 30 er uansett et forholdsvis sjeldent skue på fjorden, så vi kommer lett i kontakt med eieren om vi ser en. Og vi er veldig fornøyde, nå i tredje sesong.

– Særlig løsningen med utgang bak gjør at vi slipper å krabbe over akterkabinen, og vi får en lugar som ikke bygger så mye. Ellers har båten god plass og er romslig. L-sofaen under kalesjen er også veldig fin. I tillegg går den lett og godt i sjøen, noe Kenneth fikk erfare på hjemturen over den «beryktede» Rognsfjorden i liten kuling.

Mens Per Ronalds eksemplar har 184 hestekrefter under dørken, har Kenneth 222 hestekrefter, begge Yanmar med strake akslinger. Da gjør båten 26 knop på maks hastighet og marsjer fint i 22 knop.

20170520-IMG_7073
En port ut til badeplattformen gir god adkomst og en nett akterkabin. Dette var et av de store argumentene til Ramin 30.

Foreningsliv

– Vi bruker båten så ofte vi kan. Båtlivet er den største fritidssysselen vi har. Det er blitt en livsstil, og vi driver med båt hele året. Pusser og gnikker, og stadig noen nye prosjekter. Sitter litt om bord under opplag, er på finn.no og ser på alt som har med båt å gjøre. Heldigvis har vi også samboere som liker å være på sjøen, men reiser gjerne på guttetur i ny og ne også, sier de to samstemt.

– Jeg er i båthavna hver eneste dag. Jeg kjører nedom hver morgen før jobb og tar en kopp kaffe på benken i sommerhalvåret. Og så er jeg nedom om kvelden. Enten for å dra på tur, fikse noe eller gjøre jobb på brygga i foreningen. Du senker skuldrene selv om du vet du har noe å gjøre, forteller Per Ronald.

20170520-IMG_7051
Yanmar var et kriterium. – Den har aldri hatt et feilslag. Her er det bare å vri på nøkkelen hver vår, sier Kenneth fornøyd med sin Yanmar 222 hk.

Ulikt feriemønster

– Min samboer, gutten på to år og jeg er på ferie et par uker om sommeren. Da går turen til Risør, Lyngør og nedover der. Da storkoser vi oss. Ellers bruker vi de fleste helger om bord, men vi er ikke så gode på dagsturer ennå.

Per Ronald tar ordet. – Der er vi veldig flinke. Nesten alle ettermiddager når det er fint vær er vi å treffe på sjøen. Enten tar vi med mat, lager middag om bord, spiser pizza på Helgeroa eller griller i skjæra. Og hjem igjen når det er mørkt. For oss blir det helge- og dagsturer, og vi holder oss gjerne fra Langesund til Kragerø, Portør og Risør. Men når jeg blir pensjonist, da er drømmen å dra på lengre turer, forteller Per Ronald.

– Når du er ferdig på jobben fredag, kaster fortøyningene etter arbeidsuka, setter deg i båten og kjører utover, ja da senker skuldrene seg. Det er en utrolig følelse. Havet, luften. Seile Langesund-sundet utover, så ligger Rognsfjorden og hele Bamble-skjærgården foran deg, og du kan velge og vrake. Fra de ytterste skjæra til de innerste fjordene. Kjøre innom Kjønnøya og handle, ta en matbit på Vallø, kjøre ut til Jomfruland og gå tur. Stå opp til kaffe og blikkstille vann, kanskje på et nytt sted. Ja, ingen klarer å få meg bort fra båtlivet, fastslår Per Ronald.

20170520-IMG_7041
En praktisk familiebåt på rundt tretti fot med strak aksel og utgang akter som er lett å vedlikeholde. Per Ronald (t.v.) og stesønn Kenneth har funnet nøyaktig samme «drømmebåt».

– Jeg er født og oppvokst med det. Jeg er født i aprilmåned og var på min første treukers ferie på Sørlandet i en 19 fots trekogg med kalesje samme år, forteller Per Ronald.

– Og jeg hadde med guttungen for første gang da han var elleve dager, så det blir nok en båtmann det også, avrunder Kenneth.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2018, og er skrevet av Vetle Børresen

Endret: 18.05.2020
Tagger: Cabincruiser