Dominik har bodd 27 måneder på Fleming-båter

Dominik Plepel (27) fra Malmö så egentlig for seg en karriere som fisker, men endte på sjøen i langt mer påkostede fartøy.

Båtens Verden møter han om bord i en Fleming 65 fra 2021. Båten hentet 27-åringen på Malta i fjor, og nå får hun nye eiere mens Dominik mønstrer av. Nok et eventyr på sjøen avsluttes – og starter – for Dominik Plepel.

– Mamma er fra Sverige og pappa fra Kroatia, så jeg har fått litt forskjellig båtliv inn i morsmelken kan du si. Jeg begynte å studere til lege, men innså ganske raskt at sykehuskorridorer ikke var noe for meg. Derfor tok jeg en helomvending, begynte å jobbe på restaurant for å spare opp penger og kjøpte min første, brukte RIB-båt i Kroatia. Med den kjørte jeg turer og events med utgangspunkt fra Split, forteller Plepel.

Den da 19 år gamle gutten klarte å beskjeftige seg på å kjøre RIB-turer i den vakre og attraktive skjærgården, og derfra spiller tilfeldighetene drømmen et nytt puss.

1000028908
Magisk naturopplevelse: Tåken fra havet forsvinner i det den treffer fjellet. - Der lå vi og grillet og så tåken komme, selv om det var full sol.
Annonse

Fra RIB til Fleming

– En av kundene var et svensk par som hadde en seilbåt i Kroatia og som gikk svanger med å kjøpe en større motorbåt. Dialogen gikk nesten til slik:

«Kan du kjøre og ta hånd om den…»?

«Ja, ingen problem».

– Jeg hadde ingen erfaring med så store båter. I pappas slekt har vi fiskere, og morfar var sjømann, men jeg vokste ikke opp med fritidsbåt og i alle fall ikke overnattingsbåter. I starten trodde jeg det ville bli med praten, men en dag kom nyheten om at de hadde kjøpt båten. Det passet meg perfekt siden de skulle være ute om våren og min sesong med RIB-båter begynte på sommeren. Det ble to sesonger der jeg hjalp til om bord, fikk kjøre båten og takket være at eierne kunne mye ble det en bratt læringskurve for meg. Det rullet på seg og jeg fikk mer og mer ansvar, og synes det var ufattelig moro å være med på. Noen ganger var ikke eierne med, og da håndterte jeg båten alene. Jeg er også veldig interessert i tekniske løsninger, forteller Dominik entusiastisk.

1000028913

Og båten var selvsagt en Fleming 58.

– Den lå i Henån på Orust i Sverige, og jeg husker jeg synes den så gigantisk ut der den lå. Det var «maffigt», og en stor forskjell fra andre 40- og 50-fotere jeg hadde vært om bord i tidligere.

Første sesongen bodde han om bord i tre måneders tid, og neste år fire. Så solgte paret båten, og da behøvde velkjente Christoph Rassy en skipper.

– Det var også en Fleming 58, men med to store motorer på 1 000 hestekrefter hver. Den andre og siste sesongen med ham og båten bodde jeg om bord i seks-syv måneder, og vi var blant annet hele veien opp til Lofoten. Det var en minnerik og fantastisk tur.

DJI_0155 (2)

Og arbeidsoppgavene varierte?

– Da hadde jeg også rollen som skipper og båtmann, med alt det kunne innebære av vedlikehold, polering, service av generatorer og håndtering av båten. Ikke minst får du en veldig nær relasjon med eierne, som har gitt meg ekstremt mye.

Det må ha blitt en del nautiske mil med Fleming?

– Med det første paret gikk vi fra Orust, rundt Sverige, til Stockholm og Göta kanal tilbake. Andre året gikk vi gjennom Danmark, og med Christoph tok vi første sesongen langs Vestkysten og til Västervik på østkysten. Siste sesong gikk turen til Lofoten. En liten pittoresk havn i Sørvågen ble en av våre absolutte favoritter, sammen med Træna for å nevne noen få, men hele turen var i seg selv magisk.

– Et av mine beste øyeblikk var da vi lå på svai tett inntil høye fjell ved Træna. Det var strålende sol, men med tåke fra havet som forsvant i det den traff fjellet. Der lå vi og grillet og så tåken komme, selv om det var full sol.

1000028912
Skipper: Dominik har seilt utallige nautiske mil om bord i forskjellige Fleminger.

Fra Malta til Bohuslän

Tilbake til båten vi er om bord i når vi treffer Dominik, en Fleming 65. Den var på verft i Malta i fjor, og siste år har skipperen tatt båten rundt Europa og opp til Stockholm.

– På veien møtte vi de velkjente spekkhuggerne som i flere tilfeller har «gått til angrep på seilbåter», men de lot oss heldigvis være i fred. Mellom Frankrike og England møtte vi flyktninger midt på natten. Vi ble informert av kystvakten om å holde ekstra utkikk, og fikk etter hvert øye på dem på radaren her. Vi prøvde å se dem med det kraftige søkelyset om bord, og plutselig kom det mange små lys til syne. Det var en vemmelig opplevelse, forteller han.

Annonse

Hvordan har det vært å leve om bord i disse båtene?

– Det er rett og slett bedre enn hjemme. Du savner absolutt ingenting, og vel så det. Nå har jeg bodd på Fleming-båter i over 27 måneder. Du har alle bekvemmeligheter. Fleming er spesielt kjente for å ha doble systemer om noe skulle skjære seg, og er bygget for å være en langtursbåt. Her om bord er det Kabola fyrkjele som gir et behagelig inneklima, tre bad, store dusjer, marmor med varme på dørken på badet. Følgebåten heises opp på flybridgen med kran, har diesel utenbordsmotor som vi fyller fra båtens drivstofftanker. Deler av flybridgen er lukket inne med solide vegger og har vannbåren varme, og kan fint brukes en kald novemberdag. Elektriske finnestabilisatorer fra Humpree som også fungerer i stille ligge, og er spesielt gunstig når båten ligger for anker slik at du får strukket ankerkjettingen. I byssa finnes en kran som gir kokende vann umiddelbart. I vaskekummen er det en matkvern. Hun har watermaker, og dessuten er innredningen i denne båten nokså unik, med beiset teak. Og teakdekket er hele 17 mm tykt. Da er det ikke rart at båten veier 60 tonn. Alt er også veldig godt isolert. Inne i båten hører du ikke sjøklukk, og du hører heller ikke om generatoren startes. Hydrauliske thrustere på 62 hk hver, som gjør at båten kan flyttes sideveis i flere knop, gjør også båten enkel å håndtere alene, forteller han.

Vi må også legge til at Fleming 65 har to MAN-motorer på hver 800 hk., og med 6 435 liter drivstoff er rekkevidden over 2 000 nautiske mil i 8 knop.

20230901_122050
Lunt og eksklusivt: Om bord i Fleming 65 fra 2021, som vi møter Dominik om bord i.

Nå er også denne båten solgt, men den etterhvert så erfarne 27-åringen fortsetter sjølivet om bord på nok en ny Fleming på 65 fot.

– Planen er å lykkes med å ta chief mate 3000 og master 500-lisenser før den nye båten leveres i april. Med den nye båten planlegger vi å holde oss i Nord-Europa med Skandinavia og Skottland de første to årene, for deretter å sette kursen mot Middelhavet og finne en base der nede. Forhåpentligvis blir den nye basen Kroatia, forteller den unge sjømannen.

Endret: 06.03.2024