Drømmen om større båt:

En ny verden åpner seg!

Vårt ferske båtkjøp byr på masse glede, et par skikkelige tabber og mye læring!

Vi er ikke så avhengig av solskinnsdager heller, for båten tåler mye vær.

Etter flere år med drømmerier om en større båt fikk vi i våres endelig byttet ut vår gamle skjærgårdsjeep med en splitter ny Askeladden P76 Weekend. Med den nye båten har nye horisonter åpnet seg. Hele familien på seks kan nå overnatte i båten og vi kan utforske havner og friluftsområder som ligger lengre vekke. Vi er ikke så avhengig av solskinnsdager heller, for båten tåler mye vær. Selv om vi er vant til å være på sjøen, så har livet i ny båt bydd på nye utfordringer, gleder og tabber. Med ny båt skal alt gjøres for første gang igjen. Det er ikke alltid like enkelt.

Ved Skorpo
Til kai ved Skarpo.

Det første havnebesøket

Noe av det første jeg måtte lære meg var å legge til kai med vår nye båt. Askeladden P76 Weekend er 25 fot og helt annerledes enn skjærgårdsjeepen jeg var vant til. Den er tyngre (1 800 kilo), og både ny og kostbar, så derfor var jeg ganske stresset og nervøs første gang jeg skulle legge til kai ved havnen Vedholmen i Bjørnafjorden. Jeg følte alle stirret på meg og vurderte manøvreringen min. Planen var å legge seg elegant inn til bryggen, men det gikk overhodet ikke bra: Jeg kommer på skrå mot kaien, det er sterk strøm, vi drifter og samboeren min Line tør ikke hoppe i land. Båten kommer ut av kurs og jeg holder på å dunke borti båten bak meg. Først etter tredje forsøk lykkes jeg å legge inntil, med god hjelp (og sikkert litt humring), fra folkene på kaien. Heldigvis har jeg lært noen gode triks siden da, og nå går det mye lettere. Baugthrusteren er gull å ha.

Lange 24 kilo
Lange 24 kilo!

Den første fisken

Vi elsker å fiske og det tok ikke lang tid før vi ville prøve fiskelykken i vår nye båt. Siden båten er ny vil jeg nødig ha søl og fiskeblod i den, men samtidig har vi kjøpt båten for at den skal brukes, også til fisking. Vi får heller vaske båten godt etterpå. Jeg hadde satt sniksnøre på formiddagen og da vi skulle trekke sniken etter fire timer i sjøen kjenner jeg det napper godt! Her snakker vi dype napp, kraftige dragninger. Vi har nok en stor fisk på, tenker jeg. Jeg drar opp og i havoverflaten 15 meter bortenfor båten ser jeg to digre langer stige opp til vannoverflaten! Den ene er 5–6 kilo, den andre anslår jeg til kanskje 12 kilo?

Sune (9) drar de rolig mot båten mens jeg bakker. Vi oppdager at den ene langen er virkelig diger. Men så ryker snøret! Den digre langen er nå helt fri og dupper i overflaten. Den er ikke død, men svimeslått og jeg ser den beveger seg. Den kan synke ned til bunns! Jeg roper til eldstemann Bo (11) og ber han kleppe langen for som svint! Han har kun kleppet fisk to ganger tidligere i livet sitt, så han er ikke særlig erfaren, men denne gangen treffer han perfekt! Sammen tar vi tak og løfter av all kraft fisken ombord i båten. Det er et enormt beist på hele 24 kilo og 164 cm, den største fisken vi noen gang har fått! Skal si vår nye Askeladden bringer fiskelykke!

Annonse
Dekksgutt

Det første såret

Men med den store fiskegleden kommer det også frustrasjon, for da jeg skal ta livet av den digre langen må jeg kakke den i hodet med kleppen. Jeg er full av adrenalin og løfter kleppen høyt opp bak hodet. Så svinger jeg kleppen mot fiskehodet av all min kraft – og bommer! Jeg treffer båten i stedet og slår et stort hull i det ene trappetrinnet… Nei, nei, nei så uforsiktig av meg! Dette er det første såret båten har fått. Det var min egen feil, jeg kan ikke skylde på noen andre. Nå er ikke båten helt feilfri lenger. Den har et stort hull, et åpent sår. Heldigvis er det en smal sak å reparere, og gleden ved fangsten er større enn irritasjonen over skaden.

Utsikt fra styrehuset
Utsikt fra styrhuset

Den første tabben

Det er gått to måneder siden vi kjøpte båten og allerede har jeg rukket å gjøre flere tabber som fersk båtfører. Jeg har for eksempel nesten falt i vannet da jeg skulle hoppe til et svaberg fra båten. Bare flaks gjorde at jeg ikke endte i sjøen og ødela både speilreflekskamera og mobiltelefon. Men en annen gang hadde jeg ikke fullt så mye flaks. Det var den dagen jeg glad og fornøyd etter en fin ettermiddagstur på sjøen skulle fortøye båten for å fylle bensin. Jeg bøyer med fremover for å feste tauet. Plopp! hører jeg. Hva var det som falt i vannet?? Jeg ser noe skinnende som synker mot bunn, og strekker meg febrilsk etter for å få tak i det, men forgjeves. Nå ligger det et sett bilnøkler på havets bunn blant blåstål, sjøstjerne, tang og tare. Jeg pleier å huske på å enten la nøkler og mobiltelefon ligge inni båten, eller være påpasselig med å lukke glidelåsene, men ikke denne gang altså. Glidelåsen på brystlommen var åpen og straffen beinhard.

Men noen tabber kan være ganske morsomme faktisk! Som da jeg inviterte med meg et vennepar og deres tre barn på båttur og vi skulle legge til en flytebrygge. Med 11 personer i båten, barn og voksne, var det et herlig kaos. Jeg legger fint inntil, dekksguttene mine Bo og Sune og førstestyrmann Line hjelper til. Vi fortøyer – dette går som en lek! Eneste problemet er at flytebryggen vi har lagt inntil ikke er festet til land! Vi kommer oss ingensteds! Da får vi oss en god latter! Dette burde vi jo sett før vi la oss inntil. Nok et nytt punkt føres opp på min mentale læringsliste.

Noen tabber kan være ganske morsomme faktisk!

Middag på Skorpo
Krabber i Bekkjarvik
Krabbefangst i Bekkjarvik

Den første helgeturen

Med ny og større båt hadde vi lyst til å utforske mer av områdene rundt oss og vi bestemmer oss for å dra til den populære uthavnen Bekkjarvik i Austevoll. Det ble en nydelig helgetur med krabbefiske langs kaien, softis ved Torget i Bekkjarvik og koselig kveldsprat med båtfolket på kaien. Å overnatte seks personer i en 25 fots båt er ganske trangt, men det går helt fint. Slike overnattingsturer har vi virkelig fått smaken på, og vi har allerede pekt oss ut flere andre uthavner vi ønsker å utforske.

Jeg har også hatt overnattingsturer alene. Det er herlig å få være helt for seg selv og «fri» fra familien. Tiden går saktere, man for tenkt, funnet roen og sett på hvordan fargene og lyset endrer seg i takt med at solen senker seg i havet. Den rolige kveldsstunden alene, natten med klukking i båtskroget, gir energi. Dette vil jeg gjøre oftere!

På jakt etter ny styrhusbåt? Sjekk utvalget av nye båter på Båtsøk.no:

Første natt på anker

Den første natten på anker

Jeg hadde i starten kun en dregg på seks kilo, og det er klart den ikke kunne holde en båt på 1800 kilo. Da jeg testet dreggen mistet jeg festet ofte, derfor kjøpte jeg Bruce-kopi på Biltema. 10 kilo, 4 meters kjetting. Den holder som støpt! Jeg var riktignok litt nervøs første natten på anker i Nordre Navøyvågen, men ankeret holdt natten gjennom. Jeg er glad jeg byttet ut paraplydreggen. Nå kan jeg sove godt om natten.

Bading i Oksebåsen

Den første sommeren

Vi er ikke kommet mer enn til juni, og allerede har vi hatt mange opplevelser, gleder og frustrasjoner. Det er masse å sette seg inn i når man får ny båt, mye å lære. Men det kjekke er at det er gøy å tilegne seg ny kunnskap. Det er spennende å bli kjent med sin egen skjærgård og ikke minst er det fint å kunne invitere venner og familie på tur. Å dele båtgleden med andre er kanskje noe av det kjekkeste med livet til sjøs. Jeg har hatt både venner og familie på overnatting i båten. Musikk, stearinlys, chips og noe godt å drikke. Det er koselig med stemningen og praten om kvelden. Nå har vi en flott sommer foran oss. Riktig god sommer alle sammen, vær forsiktig og kos dere masse på sjøen!

Annonse
Is på fisketur
Is på fisketur :-)

André uhøytidelige tabbeliste som fersk båteier:

– Når du legger til en flytebrygge, sjekk at den er festet til land!

– Forsiktig med kleppen, ikke hakk hull i båten når du skal kakke fisk i skallen!

– Lukk alle glidelåser i jakken – alltid – ellers mister du innholdet i sjøen.

– Munnspill i båt blir bare støy når ingen kan spille.

– Ikke kjeft på mannskapet når man legger til kai. Det blir bare mer kaos og dårlig stemning.

– Paraplydregg holder ikke godt nok en båt på 1 800 kilo.

– Vintersovepose med temperaturgrense til minus 25 grader blir altfor varmt å ligge i.

André med båten

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2020, og er skrevet av André Marton Pedersen