Du tror det ikke før du får se det!

Dette sitatet fra den berømte TV-serien får en fornyet aktualitet når jeg entrer «Ender Pearl».

Jeg er på vei til Holmestrand, byen under fjellet, beliggende nord/vest for Horten med sine beskjedne 7 000 innbyggere.

«Ender Pearl» er en CNB 76. Jeg vet ikke hvor den ligger, men antar at den ruver i den storslagne, nye havnen. På lang avstand ser jeg den 36(!) meter høye karbonmasten. Den er en fin ledestjerne.

Dimensjoner får en ny betydning. Jeg har vært i mange båter, men makan!

Annonse

Eieren, Kenneth Bjørklund, er ikke om bord ennå. Han ringte, sa han ble litt forsinket. Måtte på Rema og pante flasker… For å ta vare på miljøet, kanskje? Nei, heller at de representerer verdier. Det gjør Kenneth spesiell, i mine øyne.

Jeg får god tid til å gå rundt. Se på detaljer. Det er mange av dem. Navtec-hydraulikk for å stramme genoafallet! Spesielt. Begge rorstasjonene er helt like. Motorhendler på begge. Likeså baug og hekkthruster betjenes fra styrbord og babord.

2_red-EDIT
Fotografert av Øystein Misje fra Karma Police under trening i Oslofjorden.

Dimensjoner får en ny betydning. Jeg har vært i mange båter, men makan! Teakdekket har grå nating. Veldig delikat. Lukene er helt flush med dette. Reckmann ruller på begge forstagene.

Storseilet på 150 kvm legger seg fint og rolig ned i den store Park Aveny-bommen. Hele riggen er i karbon. Utrolig tøft.

4_DiskStation_Aug-27-1412-2018_CaseConflict

– Velkommen om bord, sier en smilende eier, en mann i 40-årene.

– Så fint at du kunne bruke tiden fornuftig.

Kenneth Bjørklund er nordlending, hører jeg, men kan ikke stedfeste dialekten.

8_DiskStation_Aug-27-1412-2018_CaseConflict
Ingenting innenfor teltet har med seiling å gjøre...

– Jeg tok maskinistutdanning i Tromsø i 2000. Etter noen år i utenriksfart, endte jeg opp i Wilhelmsen shipping. Derfra har jeg beveget meg inn på private investeringer. Og nå er jeg her, i vakre omgivelser.

Kenneth Bjørklund har all grunn til å være blid.

Fra akterdekket vi står på, er det en grense inn til teltet som avgrenser selve cockpiten.

– Ja, alt innenfor teltet er friområdet. All seil og båthåndtering skjer her på akterdekket.

Kenneth viser detaljer som imponerer. Digre, elektriske winsjer, hydraulikkstasjonen. Jeg er allerede litt misunnelig. Han peker opp i masten.

– Den er forlenget til 36 meter. Pass på nakken!

For å bære så mye seil, er kjølen på 16 tonn, men stikker ikke mer enn tre meter.

11_DiskStation_Aug-27-1412-2018_CaseConflict
Som utdannet maskinist, koser han seg her...

– Vil du se nedenunder?

At det er mulig! Som dere vil se av bildene, er det mye(!) plass. Jeg gikk meg nesten bort i alle lugarene, toalettene, badene. Byssa er et moderne kjøkken. Helt adskilt. Vaskemaskin, oppvask, vinskap, vanlig komfyr, isbitmaskin, micro. Sikkert mye mer også..

Godt ikke jeg skal ha styr på dette. Det må nok en maskinist til.

Annonse

I dørken mellom salongene(!) åpnes to store luker. Maskinisten ser spørrende på meg. Vil nok se min reaksjon på herlighetene som befinner seg der. Volvo Penta, aggregat, air-conditioning, watermaker, ladere. Godt ikke jeg skal ha styr på dette. Det må nok en maskinist til.

For en båt CNB har laget i Bordeaux. Det verste er at den seiler fra alt på fjorden også.

Christen With har sydd den nye gennakeren på 500 kvm! Når dette leses, har båten seilt Hollenderseilasen.

– Båten er nå målt inn. Måletallet? Kenneth gliser.

– Vi må nok gå for line-honours.

– Det beste med båten. Vet du det er? – Den koster halvparten av en Oyster!

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2019, og er skrevet av Bjørn Eckhardt

Endret: 20.05.2020
Tagger: Seilbåt