Båten min:

Eier en av få Supermarine 45

Supermarine 45 er en modifisert norsk « kopi» av en ekte amerikansk 38 Maltese Magnum. Magnumbåtene ble solgt til konger, filmstjerner og kjendiser, og var og er noe helt for seg selv.

Geir Pedersen på Kavringen Båtsenter tok etterhvert et avstøp og laget former av en norskeiet Magnum 38. Formene ble senere overtatt av andre som strakk båten til 45 fot, og laget egne former til dekk og innredning. Båten ble kalt Supermarine 45, og har altså aner til en virkelig superbåt. Båtene kjennetegnes på sitt voldsomme forskip, og unike barske design. Vi treffer co-eieren av en Supermarine 45, Stian Peder`n Pedersen i Tønsberg.

IMG_0081
Vi treffer co-eieren av en Supermarine 45, Stian Peder`n Pedersen i Tønsberg.

Disse er det ikke mange av i Norge?

Det ble vel støpt kun fem båter tror jeg, 2 av disse er på vannet, mens 3 stadig er å definere som «prosjekter». I tillegg finnes det et par originale eldre Magnum 38 og 40 i Norge. Denne kjøpte jeg og en venn, Arild Hvidding, sammen. Båten hadde da tre motorer, og så langt fra ut som denne gjør nå. Jeg er biloppretter og har pusset og lakkert denne selv på verkstedet mitt. Det var litt av en jobb, det er store flater!

Annonse

Hvor er båtens hjemmehavn?

Båten ligger i Bestumkilen, men jeg bor på Lillestrøm. 

 

Hvorfor denne båten?

Jeg er «powerboat-fantast», og medlem i Oslo Powerboat klubb, som mest er en vennegjeng med likesinnede som møtes på fjorden. Jeg har også en eldre Fountain 42 med solide v-åttere, men den blir liten ved siden av denne. Originale Magnum er de reneste «tanks» på vannet med voldsom motorkraft og høye hastigheter bygget for røff bruk «offshore». Her ombord klarer vi oss med 2 x 440 hk. Yanmar diesler, som vi har skrudd opp pumpene litt på, og Arneson drev med overflatepropeller, så denne båten gjør faktisk 53 knop med relativt moderat motorisering. Magnum har alltid fasinert meg med de suverene sjøegenskapene, det voldsomme forskipet, bredden, og den gode plassen ombord. En enorm daycruiser med masse uteplass, men også alle fasiliteter under dekk.

IMG_0078
Supermarine 45

Hvordan bruker du båten? 

Dette er jo en solskinnsbåt, og vi drar gjerne utpå hver sommerdag med fint vær, samles og møter likesinnede. Vi har full kalesje også, og drar gjerne på festivaler, båtrace eller dit hvor det skjer noe. Fordelen er sjøegenskapene, og at vi kan dra hvor som helst uten å tenke for mye på distanse, vær og vind. Ulempen er at jeg må stikke hodet opp over kalesjen for å se godt i regnvær, men det betyr lite eller ingen ting i forhold til fordelene.

Artikkelen er skrevet av Einar Schie

Endret: 22.11.2020