En drømmebåt i mahogni

– Vi hadde lyst på en klassiker og begynte å søke rundt. Så fikk jeg vite at det sto en spennende båt i en garasje i Torsnes... Og det ble klaff - direkte! Nå har vi lagt bak oss femte sesong med mahogni-plattgatteren Sara. En drømmebåt på 27 fot, levert fra Kragerø Trebåtbyggeri i 1994.

Knut og kona Line har ikke angret en dag på at de fikk kjøpe den vakre plattgatteren. Nå er den omdøpt til Line, etter kona selvsagt, men dåpsnavnet preger fortsatt deler av interiøret (bordet). Båten, som ligger på Isegran på Kråkerøy i Fredrikstad oser av nostalgi og får tankene inn på filmer vi alle har sett med klassiske rivierabåter i hovedrollen. Båten ble bygget for Brita og Knut Syversen, kjente næringslivsfolk fra Fredrikstad. Deretter ble den solgt til Knuts bror, Kjell og tidligere børsdirektør Svein Arild Andersen. Et nytt eierskifte førte båten videre til Sara Syversen, datter til Brita og Knut. Om ikke dette skulle være nok, ble altså båten solgt til Knut Roald og Line Hansen, som både har jobbet og jobber for nettopp Knut Syversen. Stamtavlen skulle det altså ikke være noe galt med!

Annonse
båtrep-Knut2jpg

Etter Tall Ships Races

Båtens Verden treffer dagens eiere en vakker sensommerkveld i hjemmehavna på Isegran. Knut har ikke mer enn fått trukket pusten etter jobben som prosjektleder for Fredrikstad kommune i forbindelse med årets Tall Ships Races i juli, og medgir at denne båtsesongen nok ble noe kortere enn de fire tidligere.

– Det er bygget cirka 10 eksemplarer, sier Knut, som forteller at det er to som er to fot større enn de andre.  Å se på, så er det jo en båttype som minner mye om de kjente Fjordterne-/Hankøternebåtene. Og dåpsbarnet Sara, som nå har navnet Line på hekken, er mer eller mindre originalutgaven fra 1993/94. Båten står inne om vinteren og må settes ut tidlig på sesongen så det ikke oppstår sprekker i mahognien, i oregonpinen eller teaken som er tresortene i båten, forteller Knut.

båtrep-Knut4
Knut Roald og Line (som båten nå er oppkalt etter) elsker båten sin.

Sommerbåten

Båten blir primært brukt i lokale farvann i fem til åtte knops fart, men den er god for 24 knop.

– Vi liker oss ute i go´vær og kalesjen har i så måte bare vært oppe ved ett tilfelle, da vi ble overrasket av regn, ler Knut, som medgir at båten liker seg svært godt i 12-15 knop. Motoren er en V8 – 5.7 liter bensin med 265 hester, og det går noen liter i timen, humrer Knut.

båtrep-Knut6
Annonse

Er Line første trebåten du har, eller du ihuga entusiast?

– Nei, jeg har faktisk ikke hatt båt før – i det heletatt!

Eh?

– Ja, det er sant. Dette er drømmebåten og jeg har sett den i mange år liggende ved en brygge i Fredrikstad. Båten har vært brukt mye opp gjennom årene og har blant annet vært flere ganger med kunder i Oslo. I forhold til en Aasterne, Skilsø eller en Furuholmen så er denne båttypen mye bredere, forteller Knut som nesten er ustoppelig i å fortelle om båtens historie. Ja, et skrog med denne finishen må ligge trygt i hjemmehavna. For å unngå unødvendig riper/merker i mahogniskroget har derfor kona Line strikket strømper til fenderne i matchende farge. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. En klassiker av et maritimt møbel, må selvsagt skånes for unødvendig påvirkning fra vår tids tjas og mas…

 

Av Erik Sandersen

Endret: 24.11.2023