For regatta og hygge

I denne serien har vi et intervju med et KNS-medlem og hans forhold til sin båt. Hittil har det vært turseilere som har figurert her. Det er på tide vi presenterer en sprekere, mer moderne variant. Det får dere her i Pogo 40.

Båten, er som de fleste innovative båter, Fransk, og er forbildet til dagens Class 40, som Rune Aasberg og Simen Løvgren hadde stor suksess med. Pogo Structures bygger ekstreme båter. Veldig lette, som er utviklet for å plane i lite vind. Karbon-masten er plassert lenger akter enn vi er vant til. Dermed kan båten føre et større forseil. Dog uten overlapp.

Om sommeren har vi i mange år seilt ut fjorden og ned svenskekysten eller over til Skagen og videre sydover. Båten rommer godt med folk selv om standarden er enkel.

Annonse
Norsk_batmeglerforening_Panorama_710x218Norsk_Batmeglerforening_mobil

Alle Pogobåtene egner seg spesielt godt til shorthand-seiling, selv om den ikke seiler seg selv. Tvert imot, den er skikkelig kresen overfor trim, og med en A-symmetrisk spinnaker på 120 kvm, skjønner vi alle at å håndtere denne hingsten i plan når den dundrer i 15 knop i 8m/s, krever dyktige seilere. Det høye måletallet, krever kontinuerlig trimming.

Inspeksjon av bygging
Inspeksjon av sammensetningen av skrog og dekk påsken 2008.

Men du verden så gøy det må være, Sverre Ellingsen?

– Etter å ha seilt en Bavaria 42 Match noen år, så vi etter en båt som kunne seiles uten for mye mannskap. Vi likte å seile regatta og var lei av å måtte samle ti mann for å kunne trene og seile regatta. Min sønn Marius hadde lest om Class 40 og Pogo-båtene. Vi dro derfor til båtutstillingen i Paris i slutten av 2006 for å se på de franske båtene, samt andre klasse 40-båter. Pogo hadde ikke noen båt utstilt, men var representert på utstillingen. Vi dro derfor videre til kysten til Quimper for å besøke verftet som lagde Pogo 40. Dette var i desember, men vi fikk ingen prøvetur. Likevel falt vi pladask for båten. Vi bestilte der og da, men kona Marianne forlangte at det skulle være muligheter for å lage mat og oppbevare denne i kjøleboks. Det ble lovet levering i april 2008. Det ble et langt år å vente og i mens seilte vi Bavaria`n.

Malgang Skagen
Målgang Skagen

Høy rating

Vi var 5 mann som dro ned for å hente båten i slutten av mai 2008. Forsinket ja, men vi var strålende fornøyde da vi la ut fra Benodet. Det ble lite med seiling på turen da det var stille i hele den engelske kanalen, og turen ble en prøvelse for fylle drivstoff. Drivstofftanken er bare på 60 liter og med 6 innkjøpte 20 liters kanner ombord måtte vi allikevel en del i land. I Tyskebukta løsnet det endelig, og vi ankom seilmakeren i Tønsberg som skulle sette regattaseil på båten etter en uke.

Den første regattaen som ble seilt var Færdern i 2008 og deretter Twostar samme år. I 2009 deltok vi i Shetland Race. Andre båt i mål med en tredjeplass i klassen. Deretter gikk turen opp kysten til Ålesund for å besøke konas familie. Kona seilte sammen med meg tilbake til Farsund hvor Marius overtok båten og seilte den hjem sammen med venner. Regattahistorikken er ikke så veldig imponerende, men hadde i 2010 Overallseier i Skagen Race og ellers mange gode plasser i Skagen race. Med høy rating er det fort gjort at vindstilla koster for mye. Vi seiler som regel alle de store regattaene og noen mindre som går i Oslofjorden. Men morsomst er det når vi har medvind og båten begynner å synge når vi passerer 12 knops fart.

skagen

Også overnatting

Om sommeren har vi i mange år seilt ut fjorden og ned svenskekysten eller over til Skagen og videre sydover. Båten rommer godt med folk selv om standarden er enkel. Ellers benyttes båten til turer og overnatting i weekender, og vi tar ofte en lunsj med familien i båten ved brygga på Dronningen når været tillater det, forteller eier Sverre Ellingsen.

Som dere skjønner, dette er en sprek familie. At den fungerer greit som turbåt er kult. Da kan den seiles med mindre turseil, lettdrevet som den er. – Ja, unntatt i Færder’n hvor vi seiler med venner og kolleger, seiler vi shorthand-regattaene. Så mange av dem som mulig.

Nå gleder vi oss til årets Færderseilas, avslutter Ellingsen.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1225
Båten settes på land om vinteren i Son som har utsyr for å løfte en bred båt.

Artikkelen sto på trykk i SEILAS i 2019, og er skrevet av Bjørn Eckhardt

Endret: 19.05.2020
Tagger: Seilbåt