Fra Nederland til Trondheim med drømmebåten

Tom Mardahl (62) har drømt om en Elling E4 i over 16 år. Da drømmen ble en realitet, ble vi med på hentetur fra verftet i Aalst utenfor Amsterdam – og helt til Trondheimsfjorden og ny hjemmehavn i Børsa.

Det er en spent Tom og båtkompis Sverre Bye som ankommer verftet i den lille landsbyen Aalst. Med seg i bagasjen har den nybakte eieren av drømmebåten både bunkevis med papirkart, verktøy, sikkerhetsutstyr – og en hentelapp på ny redningsflåte. Tom har hatt båt hele livet, og er en habil fritidsbåtbruker når han nå skal ta Ellingen gjennom det omfattende kanalsystemet i Nederland, før turen går over Nordsjøen og nordover langs norskekysten. Båten Tom har kjøpt, er importør Stanislaw Kopostynski sin demobåt fra 2015, som nå har ligget på verftet for små oppgraderinger. Blant annet har Tom fått bestilt en daviter til jolla, samt trådløs styring av motor og thrustere.

Skjermbilde-2
Båten er en Elling E4

Men før vi begir oss ut på turen må vi ta et lite tilbakeblikk på hvorfor det akkurat ble Elling på Tom fra opprinnelig Orkanger, som blir den nordligste Ellingen i Norge så langt. – Jeg dro til båtutstillingen i Oslo i 2003 for å se båten for første gang. Før det hadde jeg lest om konseptet og etter å ha sett lillesøsteren til denne, Elling E3, forsto jeg at dette var drømmebåten. Samme høst solgte jeg min gamle Riviera 925, men Ellingen var uoppnåelig den gangen, så jeg kjøpte en Skorgenes 430, forteller Tom.

Han Tom har snakket om Elling i hvertfall siden jeg lærte han å kjenne i år 2000. Allerede da var det drømmebåten, og vi har snakket mye om båten oss i mellom.

Kamerat Sverre
Annonse

– Han Tom har snakket om Elling i hvertfall siden jeg lærte han å kjenne i år 2000. Allerede da var det drømmebåten, og vi har snakket mye om båten oss i mellom, forteller kamerat Sverre – som møtte Tom nettopp i båthavna. Sverre er også habil båtmann med åtte forskjellige båter i kjølvannet, der siste var en Meridian. Den hentet han og Tom sammen i Larvik for noen år tilbake.

12_RED
Like før påskeferien var det full fart på verftet i Aalst. Ved siden av «Blue Dream V» ligger to Elling E6 på 65 fot.

Drømmen

– At dette er drømmebåten min har nok litt med hvordan jeg er skrudd sammen. Det skal være ordentlig og solid, forteller Tom ivrig fra førerstolen. Etter noen måneder med sonderinger ble det til slutt handel.

– For et par år siden var jeg å så på et brukt eksemplar i Brattvåg, men jeg var ikke helt i posisjon den gangen. Samme båt og eier møtte jeg også et par år i forveien på båttur på Smøla. Vi pratet om Elling under innseilingen, og da vi kom til havnebassenget lå Ellingen der. Det var temmelig fullpakket i lagunen, og enden på visa var at vi ble liggende utenpå Ellingen. Det var en stor opplevelse. Siden har jeg fulgt med på samtlige brukte eksemplarer til salgs over hele Europa, og til slutt landet vi på denne.

13_RED
Vi får en liten gjennomgang på verftet før avreise. Her fra bygging av en E4 og en E6.

Og når båten omsider finner veien til hjemmehavna i Børsa Båtklubb, har Tom mange planer for jevnlig bruk. – Jeg har planer om å reise sammen med familien og alene. Og at den vil bli brukt mer enn de forrige båtene er det ingen tvil om. Den er vinterisolert og helt klart en båt du kan bo i på en annen måte, hele året. Første ferien går til Lofoten og Vesterålen i fire uker, og vi har allerede snakket om Orknøyene og Shetland neste sommer, og så får vi se. Om fire fem år blir det nok også en lang kanalferie sydover. Den sterke interessen for hav og sjø er noe jeg har hatt bestandig, så her om bord skal vi både ha kajakker og dykkerutstyr med oss på tur. Jeg har hatt egen båt siden tyveårene, og startet med en Barracuda 23. De siste årene har jeg ligget på 40-50 overnattingsdøgn om bord hvert år, og ferieturene har gått fra Bergen i sør til Bodø i nord, enn så lenge, smiler den nybakte båteieren. Og Tom får ikke fullrost båtlivet nok.

Det er definitivt friheten og roen. Bare det å komme om bord gjør at jeg kobler fullstendig av. Jeg kommer til å gå hit ofte og bare pusle med ting og tang.

Bedagelig kanalliv

På turen hjem fra verftet er også selger og importør Stanislaw. Han kjøpte opprinnelig en Elling til seg selv nettopp med tanke på å feriere langs kanalene i Europa. Til det er Elling E4 ideell, da båten er 4,25 meter bred og 3,45 meter høy når radarmasten felles ned elektrisk. Dermed skal den kunne passere under de aller fleste bruer og klare alle kanalsystemene. – Jeg hadde min første kanaltur i Nederland i 1988, og da ble drømmen sådd. Det bedagelige livet og alle kanelene fascinerte meg. Nå ble det ingen feriebåt på meg, men jeg har hentet hjem fem Ellinger fra verftet og kjenner kanalene i Nederland godt. Her kan du få trange og idylliske kanaler med spisesteder og små sentrum. Og enkelte plasser kommer bruvokteren med hollandsk nasjonaldrakt og tresko. Det er utrolig mange flotte plasser her. Det er bedagelig uten verken sjø eller vind. Det eneste du må passe på er å holde fartsgrensen – og bli vant med slusing og bruåpninger. Dessuten er det relativt rimelig, og havneleie ligger typisk innenfor 12-16 euro med 50 fot, forteller Stanislaw.

16_RED
Tom Mardahl har fått montert jolledaviter og er klar for avreise mot Trondheim.

Også for Trønderne som er vant med åpen og røff kyst, var kanalene en stor opplevelse. – Jeg hadde storkost meg på feire her i to-tre uker. Det er et behagelig liv med mange fine plasser og gode restauranter, forteller Sverre.

17_RED
Snart klare for avreise! Stanislaw (f.v.), Anton van den Bos, direktør på verftet og båteier Tom planlegger seilasen på kanalene.

Første stopp

Etter noen dager på verftet går turen til Heusden. Tom tar roret fra første stund, og et par viktige elementer skiller denne båten fra hans tidligere Skorgenes med to motorer koblet til strake akslinger. Elling E4 har en motor med strak aksel på 425 hestekrefter, samt baug- og hekkthruster – som du i mye større grad enn hans forrige båt, er ganske prisgitt av å ha. – Det tar litt tid å få følelsen av at du kan «kle på deg båten», men så langt har den virket både retningsstabil og at den har vanskelig med å drive av, mye takket være den lange kjølen. Den er større, tyngre, har lengre responstid og ikke minst et helt annet motorkonsept, men takket være styrestikka blir rorutslaget ganske bra her. Du er imidlertidig helt avhengig av å bruke de to thrusterne når du har behov for det, forteller Tom.

Kanalene er nokså grunne med snittdybder under vår tur på 2-4 meter. Selv innsjøen Markermeer på 700 km2 er kun 3-4 meter dyp.

Fra Heusden går turen videre på kanalene. Lange elvebredder med etter forholdene nokså variert miks av sauer, kuer, hester, bobåter, leiligheter, store og prangende boliger og forsamlingshus, små byer med restauranter langs kanalene – og en masse landbruk, følger oss på turen. Enkelte steder er selve vannet høyere enn bilveien ved siden av – og noen plasser går motorveien under kanalen. Vi var gjennom en rekke sluser på veien fra verftet, via de to innsjøene Markermeer og Ijsselmeer, og inn på kanalsystemene igjen til Delfzijl. Kanalene er nokså grunne med snittdybder under vår tur på 2-4 meter. Selv innsjøen Markermeer på 700 km2 er kun 3-4 meter dyp.

Sluser og bruer

Målet var opprinnelig å seile til Harlingen, og derfra sette kurs på 000 grader mot Egersund. Et kulingvarsel fra øst gjorde imidlertidig at gutta valgte å seile videre på kanalene til Delfzijl, krysse Tyskebukta og følge danskekysten opp til Esbjerg. På turen gjennom kanalene og slusene møtte vi ofte både ikoniske, nederlandske bruer og sluser. Mye av kommunikasjonen foregår på VHF, mens mange av bruene åpnes innenfor gitte tidsrom og når bruvokteren ser deg. Et ørlite tips er å skaffe seg oversikt over de bruene en skal passere og hvordan åpningstiden er. Enkelte stengte portene i 17-tiden utenfor sesong.

30_RED
Mange av fraktefartøyene langs kanalene driftes av en familie som bor om bord. Og jammen er de gode på

Over Nordsjøen

Fra Delfzijl var målet å gå over Tyskebukta med kurs mot Esbjerg og følge danskekysten oppover. Det var meldt 12 sekundmeter og 1,5-2 meter høye bølger midt på dagen, men utover kvelden og natten dro vinden seg opp. På det meste blåste det 20 sekundmeter østlig i den ganske så beryktede, grunne bukten. Krappe bølger med kort lengde og høyde på opp i mot fem meter gjorde at farten måtte reduseres til 4-5 knop, og Tom og mannskapet valgte å gå til Helgoland for å vente på været. – Vi fikk virkelig skylt båten på det legget, men tross forholdene var det komfortabelt om bord, oppsummerer skipperen. I Helgoland møtte vi blant annet en svenske – og Ellingen var utrolig nok eneste motorbåt i den ellers så fullstappede havna.

40_RED
Går flagget i baugen under, går Ellingen under. Praktisk når bruåpning først er om en time.

– Jeg må si jeg ble imponert over øysamfunnet der ute. De var ekstremt miljøfokuserte og det var kun el- og småbiler på veiene, og i butikkene hadde de byttet plast- mot tøyposer. Etter seks timer hadde vinden løyet og vi satte kursen mot Esbjerg. Der var det dårlig med gjestehavn, så vi fikk fortøyd på utsiden av et lite fraktefartøy. Ei heller fant vi drivstoff her, men duverden hvor god deal vi tilslutt fikk med en bunkringsbåt. Jeg tror aldri jeg har fylt rimeligere før, sier Tom – som fylte 700 liter før Nordsjøen sto for tur. Klokken 12:00 startet seilasen over til Skudeneshavn, med ankomst dagen etter. Det var et spesielt syn å se de gigantiske vindmølleparkene langs danskekysten – med 50-70 møller i klynger.

55_RED
Da Tom og Sverre ankom Børsa ble de møtt av familie, venner og norskeflagg. Foto: Tom Mardahl

Sjarmøretappen

– Etter å ha spylt båten for masse salt tok vi indre lei fra Haugesund. I Måløy avventet vi et kulingvarsel før Stadt, men Redningsselskapet kunne betrygge oss med at vinden først ville inntreffe senere på kvelden. Dermed fikk vi en grei seilas, men naturligvis med tung sjø. Blant annet møtte vi noen godt lastede fiskebåter som hadde en skikkelig dans over havet. På kvelden ankom vi Ålesund, og derfra gikk turen over Hustadvika til Kongensvold Marina i Trondheimsleia. Da vi omsider kom til hjemmehavna i Børsa ble vi møtt av familie og venner med norskeflagg. Siden har vi overnattet hver helg om bord, forteller den fornøyde båteieren.

Blant annet møtte vi noen godt lastede fiskebåter som hadde en skikkelig dans over havet. På kvelden ankom vi Ålesund, og derfra gikk turen over Hustadvika til Kongensvold Marina i Trondheimsleia. Da vi omsider kom til hjemmehavna i Børsa ble vi møtt av familie og venner med norskeflagg.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2019, og er skrevet av Vetle Børresen

Endret: 19.05.2020