Med samme båt i 40 år

«Det er det samme når du kommer», sa Rune (71) på telefon, for jeg er alltid i båten. Jeg skulle møte Rune for å snakke om at han har hatt den samme Nidelv 28 i 40 år!

Det er vel naturlig når folk som har levd en stund møtes, at man finner tangeringspunkter både i form av felles kjente og interesser. Men, i møte med Rune ble det nesten litt mye av det gode. Felles kjente fra botid i Bærum, Hvitsten, bare et fjellvann mellom oss i Hallingdal, og på hytte i Viksfjord i Vestfold. Det tok en halv time før vi kom til temaet båt.

Annonse

Nå er vi i Moss, men er du herfra?

– Nei, jeg er fra Oslo, og bodde på Høybråten da jeg fikk min første båt som var en flatbunnet robåt, bygget i Huntonitt. Så fulgte en Rana trepram med 3 hk, en 17 fots Tunejolle, en GH 14 og en Selco 13 før båtlivet begynte for alvor med en Nidelv 18. Med den tok vi turer helt til Smögen. Så trengte vi mer plass ombord og ble grepet av 5 fots syken, og vi endte med denne Nidelv 28, som vi har hatt siden, og som alltid har dekket våre behov. Jeg bor i båten hele sommer-en, og når båten tas opp i oktober drar jeg til fjells for å plukke multer, før vinteren tas i Argineguin på Kanariøyene.

IMG_2374
Gammelt, men godt som alltid virker.

Har du båt på fjellet også?

– Ja, men jeg liker ikke å fiske, hverken i saltvann eller ferskvann, så jeg har bare en Pioner som tar meg ut til multeøyer med mindre trafikk. Så hjem til våren, båtpuss og utsetting av båt gjerne et par uker ut i mai. Her i havna er det slik at vi tar opp og blir sjøsatt i samme omvendte rekkefølge. Jeg har jobbet meste parten av mitt liv i Luftfartsverket, hadde båtplass på Koksa ved Fornebu, og da lå båten ute et par vintre. Jeg husker godt en Juletur til Aker brygge med snø på dekket, det var stemningsfullt.

a
Rune har hatt sin Nidelv 28 siden 1983, da han byttet fra Nidelv 18. Siden har det blitt mange nautiske mil – stort sett mellom Göteborg, Kristiansand og Danmark.

Hvordan er båtlivet nå?

– Jeg flytter ned i båten når den sjøsettes og bor mesteparten av tiden ombord. Vi har badestrand, klubbhus og alt vi trenger her i Søly båthavn. Før gikk turene opp og ned hele svenske- og norskekysten, også til Danmark.

Jeg har ligget værfast i Limfjorden! Båtlivet ellers har vel egentlig bare gått nedover med årene. Ingvar Johnsen i Båtmagasinet sa alltid at det er stor forskjell på båtfolk og folk i båt. Nå er det klart flest folk i båt. Jeg ser vel også for meg at mitt eget båtliv er litt på hell, setter nok grensen ved når jeg ikke lenger klarer å komme meg ombord igjen etter morgenbadet. Nå blir det mest småturer i nære farvann, men gjerne en tur til Koster. Vi er også veldig glade i Fredrikstad og steder som Fuglevik, Evjesund, Horten og Åsgårdstrand.

Annonse

Kvinnen i ditt liv, er hun også båtvant?

– Ja, hun er på samme alder, og med på alt i mitt liv. Med samme interesser funker alt.

 

Du har også vært med å starte region Øst i KNBF, og Nidelvklubben?

– Nidelvklubben ble startet på Løren-skog, av fire menn som ville utvikle båtlivet også sosialt. Hakon Blandehoel, Terje Åmli, John Høglund og jeg. Alle hadde Nidelv fra 18 til 24 fot. Vi deltok på Sjøen for alle og solgte både medlemskap og båter! Vi ble raskt ganske mange medlemmer.

Innskanning
Ikke alle Nidelv 28 har egen rev. Denne vurderte å finne seg et hi i akterkabin.

Så ringer telefonen, og Rune blir tilbudt et orgel

– Jeg har tre orgler fra før, blandt annet et ekte Hammondorgel med Lesley. Jeg liker å spille på tangenter men ikke trekkspill. Hører helst på Radio P1, Vikingarna, spiser Grandiosa og spiller gamle låter jeg kjenner igjen og liker. Jeg har ingen sans for dagen popmusikk.

Annonse

Litt mer om denne båten?

– Ja, båten er altså fra 1983, så vi har 40 års jubileum i år. Jeg installerte baugpropell allerede i 1984, en Vetus. Gjorde jobben selv, så det ble nok i overkant solid. Jeg var livredd for det store hullet foran i baugen ikke skulle holde tett. Men, det har holdt siden, og jeg kan til og med legge til i Håøybukta i Nordavind. Jeg har også lagt opp et nær komplett anlegg for 220 volt, med stikkontakter og fastmontert lader ombord.

Motoren måtte jeg etter motor-havari bytte fra VP 3MD til en VP Tamd 41 på 200 hk, men nå går det mest i 5 knop! Foran i cabinen har vi laget en større trekantseng, for vi sitter alltid ute under kalesjen, aktercabinen er blitt et rent lagerrum hvor vi hiver inn alt mulig. Alle løsninger ombord er preget av 40 års erfaring, og alt virker.

 

Artikkelen er skrevet av Einar Schie

Endret: 03.07.2023