Motor eller seil - en tilfeldighet?

Hva det er som gjør at noen er ihuga motorbåtfolk, mens andre lovpriser seil. Først en introduksjon til båt og eiere som i begge tilfellene hører hjemme i Halden.

Jeg er motormann og så lenge jeg har båt, blir det derfor motor

Motormannen
motorbåt1
Atle Slang, eier av en HerShine 37, siden 2009. Den åttende i rekken av motorbåter i hans eie. Sittet 20 år i styret i Halden Båtforening, derav ti år som leder.

Det begynte allerede i 15-16 års alderen, på båtturer sammen med guttegjengen. Som 19-åring kjøpte jeg en 24-fots tresnekke og da var det gjort. Siden er det blitt syv til, pluss flere joller, forteller Atle, i det han går rundt på ”stuegulvet” i sin Sunshine, som er en amerikansk båttype beregnet for tunfiske. Det var i 2009 at Atle så båten til salgs. Han reiste til Bremanger og kjørte den hele veien hjem til grensebyen Halden. – Min lengste båttur, medgir han som til daglig har ansvaret for å lede folk som jobber med maskiner og serviceoppdrag på bedriften Mekanisk Service as i Halden.

Er du interessert i båtlivet?

Akkurat nå jobber vi med nye artikler og en videoserie. Meld deg på nyhetsbrev og få varsling når vi publiserer noe nytt!


Atle sier at han har kjøpt den romslige båten som et prosjekt. Sammen med kona Anne- Hilde blir et 100-150 timer på sjøen hvert år og når vinteren kommer blir det å ta med ting hjem, som trenger utbedringer. Så kommer våren og tid for å montere det som har fått seg en ”oppshining” siden sist. Slik blir det framover inntil motorbåtmannen blir fornøyd med sin hyttebåt. Ja, for båten skal ligge ute, slik at den nettopp kan brukes som hytte – hele året.

– Er det isfritt og pent vær kan det bli tur på sjøen, selv om det er november eller januar. Å nyte en kaffekopp fra stearinslyset i cockpiten, når regnet eller snøen dumper ned på dekket en vintergrå dag i desember – er også en del av helårs-båtlivet, mener Atle.

motorbåt2

Når vårsola dukker opp, i god tid før påske, å er det tid for å få den store motorbåten opp på slipp – for stoffing og polering av skroget. To dieselmotorer, hver på 375 hestekrefter, bringer den store båten raskt opp i plan. Toppfarten på 23 knop er der mer som en mulighet, for når Atle og kona tilbringer 60-70 døgn ute i året, blir det som oftest cruising-speed på rundt 10 knop.

– Det er en stor båt å håndtere?

– Ja, de første gangene jeg skulle legge til føltes det sånn, men med to motorer har jeg god kontroll. Når jeg fyllte 50 år fikk jeg dessuten baugpropell i gave, noe som gjør det lettere å snu i trange havner – når vinden står på.

Annonse

Seilbåt har som leseren skjønner, aldri vært aktuell båttype for Atle og kona. De liker å kunne dra igjen døra når uværet bryter løs.

– Da styrer vi ”skuta” fra innsiden. Jeg må villig innrømme, jeg blir aldri fristet til å overta roret eller rattet til seilbåtskipperne som står ute og styrer, når himmelen først åpner seg, sier Atle. Og vi ser han mener det han sier…

Bare det er vind og det finnes seil, så leker livet

Seilmannen
seilbåt3
Tor Solvang, eier av en Mahè 36 (katamaran), også han siden 2009. Den tredje seilbåten, siden han begynte å seile i 1980. Har gått fra regatta og ènskrogs til toskrogs for å nyte hyttefølelsen – men, fortsatt under seil!

Regatta, er stikkordet for starten på seillivet for Tor Solvang. – Smaken på seilbåt startet sammen med andre i 1980. Jeg ble såpass ”bitt av basillen” at jeg to år senere kjøpte min første seilbåt til bruk i regattaer. Det har alltid vært fascinerende å konkurrere, og særlig med seil. Regatta, er jo ikke særlig familievennlig og etter mange år på skråss, var tiden moden for å bytte til noe mer stødig. Tankene gikk i retning av en stor enskrogs-båt med god dekksplass, rundt 50 fot, men det passet ikke helt min lommebok, ler Tor.

Mens vurderingene pågikk kom han over en omtale av en katamaran, a type Mahé 36 bygget ved det franske verftet Fountaine Pajot.

– Båtmodellen, som ble lansert på makedet i 2006, skulle vise seg å ha svært gode seilegenskaper, og det var det som gjorde meg interessert. Jeg hadde jo ikke tenkt på en flerskrogsbåt, men muligheten for å sitte rett med både god plass både over – og under dekk, fristet i tillegg ganske mye, må jeg innrømme. Båten ble kjøpt av en skandinavisk importør og vips så var vi der, medgir Tor, som går rundt og rydder i den romslige cockpiten når vi kommer på besøk i havna i Strømstad.

silbåt2

Etter fem år er det bare fryd og gammen for Tor og Grid, som i likhet med Atle bruker farkosten som helårs-hytte.

– Som innbitt seilmann har jeg fått innfridd mine forventninger til, eller skal vi kanskje si, fått fjernet usikkerheten rundt det å kjøpe flerskrogsbåt framfor tradisjonell seilbåt. På flatt vann har vi logget 16 knop! Med kjøl i hvert skrog, seiler vi like høyt og fort som enskrogsbåtene, vi har ingen krenging (sitter rett) og slipper å gå ned for å sette seg innendørs, fastslår seilentusiasten.

Annonse

For han iler til med å fortelle at storseilet er på 53m2, fokka 29m2 og et nytt vidunderseil, et code-seil, er på hele 64m2!

– Hva for noe?

– Ja, jeg kom over seilmakeren DL sails i Hellas da jeg skulle bytte ut originalseilene. Lettvindseilet Code er de riktignok ikke alene om å lage, men denne seilmakeren leverer utrolig bra design, kvalitet og pris. Jeg er derfor veldig glad for at jeg, etter litt nøling, valgte dem, fordi det har gitt oss helt andre seilopplevelser. Det går unna, mens vi sitter rett i båten og lar autopiloten styre. Det er vel det nærmeste jeg kommer motorbåt, medgir Tor og ler.

seilbåt1

Ja, apropos det, en 20 hk Volvo dieselmotor i hvert skrog gir den 5.90 meter brede båten en marsjfart på 7.5 knop. Når den ikke stikker dypere enn 1.20, er det mulig å ankre opp farkosten på steder litt utenfor allfarvei, noe som gir oss stadig ny utsikt fra ”hyttevinduene”. Seil, motor og hytte – i ett, altså!

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2015, og er skrevet av Erik Sandersen

Endret: 19.05.2020