Motorbåtfamilien

«Bygde på et rom til»

"Været bestemmer. Vi bruker båten så lenge vi kan."

Når isen legger seg blir det jo begrenset, men jeg er nesten hver dag nede i båten for å se at alt er på plass. Det er tredje året vi lar den ligge i sjøen hele året gjennom og håper i det lengste å kunne bruke den mer og mer. Motorbåtmann Atle Slang mener det rett og slett ikke er bra for den 15 tonns tunge båten å stå på bukker på land – en hel vinter.

motorbåt1

Båten, som er utstyrt med 220 volts generator, har strømforsyning til det meste, så her om bord kan en leve som hjemme. Apropos det, båten er blitt en del større siden sist vi var om bord…?

– Ja, vi har bygget på et rom til, konkluderer Atle. Nå er det nemlig blitt kalesje over akterdekket, noe som vil gi nye utemuligheter ved tidligturer om våren og senturer om høsten.

motorbåt2

Den muligheten kan være grei å ha når Atle og kona Anne-Hilde neste august legger av gårde på Telemarkskanalen. For planlegging er halve turen, heter det jo. Særlig har det fått betydning for familien Slang da kona på senhøsten gikk hen og brakk ankelen på to steder. Dermed er det blitt svært lite båt denne høsten. Men datter Anne-Beathe har vært med i båt siden fødselen av, så hun får derfor være en god stedfortreder i vår vesle vinterprat. Hun venter barn og om ikke så altfor lenge kommer nok en ny motorbåt-frelst borger til verden, for her i gården er det jo bare motor som gjelder. Ja, for det er ingen i Slang-familien som har tålmodighet nok til å vente på at seilet skal føre dem fram til bestemmelsestedet. Og om sommeren er det alltid fire sammenhengende uker i båten.

Vi savner nok mest frokosten når vi ikke kommer ofte nok ut med båten

Annonse

Frokosten

– Vi savner nok mest frokosten når vi ikke kommer ofte nok ut med båten, sier Atle og Anne-Beathe. Det er liksom noe spesielt å nyte fine morraer med frokosten. Gode kokemuligheter og kjøleskap som hjemme, gir muligheter til å slippe boksemat. Vi må lage alt fra bunnen av eller så blir det ikke bra nok. Om sommeren når vi er ute blir det naturligvis mye grillmat og da er det ekstra hyggelig å kunne gjøre noe mer ut av nettopp frokosten, mener begge.

Med kaffe og småkaker går praten livlig mellom oss, og det er ingen tvil om at det er kort tid til ny båtsesong. Tidligpåske betyr nok tur til Koster på svensk side. Lite folk og naturen som våkner til live med blåveis og hvitveis i eikeskogen, er noe å se fram til.

motor4
Den 37 fots store motorbåten har en ganske så rommelig cockpit. Atle og datteren Anne-Beathe hygger seg med gamle båtminner, mens de venter på at mor Anne-Hilde skal bli kvikkere i foten og at datteren skal bli mor.

– Vi liker godt å ta med litt mat i sekken på gåtur, enten alene eller sammen med andre båtfolk. Båten ligger jo ellers svært sentralt til i Halden og det er ikke lange veien til båten dersom været holder seg utover på ukedagene, sier Atle.

Jeg har jo to motorer å holde i orden også, så det blir en del vedlikeholdsoppgaver på verkstedet i den mørke årstiden.

På vinteren blir det å drive vedlikehold på deler av båten.

– Jeg tar med meg forskjellige ting hjem, så som oljekjøler og varmeveksler, som bør gås over og renses, slik at det er i orden til seso’ngstart. Jeg har jo to motorer å holde i orden også, så det blir en del vedlikeholdsoppgaver på verkstedet i den mørke årstiden. Men det er vel det som kjennetegner en motormann, sier Atle og ler.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2014, og er skrevet av Erik Sandersen

Endret: 19.05.2020
Tagger: Cabincruiser