Raskt møte med Asbjørn Abrahamsen i Key West

Det kunne være litt vel spennende å oppfylle redaktørens ønske om et båtportrett av en person jeg overhodet ikke kjente, eller visste særlig mye om. Derfor ringte jeg et annet medlem av «Hurtigbåtbevegelsens venner». Svaret kom raskt: «Han gir full gass, jeg liker`n!».

Litt hadde jeg lest om business for millioner og milliarder i Tønsberg. Og litt visste jeg etter å ha opplevet teamet hans under «Skagerak Across» i Tvedestrand. Asbjørn hadde meldt seg på med en 40 fots katamaran med 2 x 1 075 hk, og i tillegg bedt om reservert bryggeplass til en Riva 40. Så det ble litt oppstandelse da Rivaen viste seg å være på 40 meter ikke 40 fot! Ny rekord «Skagerak Across» ble det også, tur retur Tvedestrand Hirtshals på 1 time og 41 minutter! Så hva var vel da mer naturlig enn å be om en prat under Offshore VM i Key West i Florida hvor Asbjørn var med i årets «Pokerrun» med sin MTI 52 og 2700 hk.

Med litt sprekere drivstoff yter motorene 2 x 1 750 hk. Jeg har hatt den i 174 mph.

Jeg vet ikke stort om deg, så selv om vi er et båtblad får jeg lov å be om alder og sivil status?

– Jeg er født i 1963, og har to barn…

– Så da er du 54 år gammel?

– Åh-nei, jeg er bare 53 en god stund ennå. Jeg har regnet ut at jeg må bli 112 for å få realisert alle mine planer og ønsker.

Annonse
20_06_Fuelservice_Bannere_BVNettFuel-service_710x21820_06_Fuelservice_Bannere_BVNettFuel-service_320x250
1

Er du entreprenør av yrke?

– Jeg kaller meg heller skraphandler, snekker og byggmester. Jeg begynte med 0, og gikk i lære fra bunnen av. Jeg liker å lære alt grundig, lære alle sidene av et fag, da blir det lettere å gå videre. Senere i livet har jeg ansette folk som kan mere enn meg for å lære av dem.

Men, i amerikansk forstand er du kanskje en «Entrepreneur», en som skaper og bygger nye virksomheter?

– Jeg har drevet med mange forskjellige ting. Bygging og utvikling av eiendom, salg og kjøp. Nærradiostasjoner, finansforetak, inkassoforetak, bilforretning og båtforretning. Bilforretningen min solgte over 400 biler i året. Båt har vært mer som en hobby.

foto Vegar Vatn Tønsberg Blad
Foto: Vegar Vatn, Tønsberg Blad

Har du vært testet for ADHD?

– Nei (med et lurt smil), og jeg har ingen slike symptomer, men jeg har stor arbeidskapasitet.

Jeg kom sjøveien til Tønsberg for første gang på flere år, og holdt på å falle overbord da jeg fikk se huset ditt i vannkanten med Rivaen på 135 fot utenfor og båter og biler for millioner strødd rundt omkring på eiendommen. Liker du å vise deg fram?

– Det går nok mer på tekniske interesser, og det at jeg også driver med biler og båter. Huset bygget jeg selv mens jeg tegnet det. Rivaen ble slept til London fra Palma hvor den hadde hatt motorbrann. Det finnes bare to slike klassiske Rivaer, begge bygget i 1961. Designet hadde fasinert meg i årevis, og det ble litt av et prosjekt. Vi byttet først ut de gamle diesel-motorene med to moderne på 800 hk hver, og måtte kompensere med 13,5 tonn ballast. Så var det byråkratiet og kampen med Veritas og Sjøfartsdirektoratet her hjemme for å få sertifisert båten i Norge. Kravene er i prinsippet omtrent de samme som til Kielferga!

IMG_2732

Du har et prosjekt med en Storebro 730 på gang også?

– Ja, og det finnes bare en slik i verden, så navnet blir «The Only». Båten blir nå totalrenovert hos Storebro i Sverige, og jeg håper den er klar til sommeren. Rivaen er solgt til importøren av Riva i Norge, og ligger nå ved Aker Brygge.

Denne båtinteressen din kom tidlig?

– Den fikk jeg med meg hjemmefra, fra særlig far, men også mor. Vi var stadig på tur ut til øyene, som vi kalte skjærgården utenfor Tønsberg, med snekka, men jeg flyttet hjemmefra etter 7. klasse på Folkeskolen og gikk rett i lære.

mti 1 – Kopi
Flyfoto av MTI 52. Ingen småbåt akkurat, men toppfarten er brutale 150 knop.

Og din første egne båt?

– Det var en Shakespear 13 med 40 hk. Da var jeg vel 14 år, så fulgte en Selco 18 hardtop med Volvo Penta B20 120 hk.

Så du var konge på Tønsbergfjorden i ung alder. Hvilke andre båter har du hatt?

– 30 og 414 Princess, 45 og 50 Fairline, 50 Bavaria, Storebro 38 og 42, Princess 20 meter, Sunseeker Predator 75, og….

Og på bilfronten?

– Jeg husker jeg fikk låne kr 1 200 i banken.Det holdt til min første bil, en brukt BMW 2002. Siden ble det mange flere. Bilforretningen min solgte over 400 biler i året.

Og nå har du kjøpt deg en Lamborghini?

– Ja, og klokka mi er også laget av Lamborghini!

Annonse
580×400320×250
8
Det må en solid rigg til for å frakte en MTI 52 på landeveien.

Amerikanske «Pokerruns» med raske båter er tradisjonelt forbeholdt de rike, du har nylig solgt 75% av forretningen din i Tønsberg, er du også rik?

– Jeg kunne nok pensjonert meg en tre fire ganger i Norge, men jeg er ikke rik sammenliknet med de rike amerikanerne jeg møter i båtmiljøet her i USA. Salget av 75 % av forretningen min kom av at jeg begynte å føle behovet for å rydde opp litt. Tingene begynte å vokse meg litt over hodet, alle de forskjellige prosjektene krevet mye, og begynte å eie litt for mye av meg.

Litt som Kineserne sier, «hvis du eier mer enn 3 ting så eier tingene deg?»

– Ja nettopp, jeg har også et barn med et handicap fra fødselen av, så nå holder jeg på å bygge en handicapgård, og slikt interesserer meg mer nå. Så vil jeg se om jeg kanskje kan få til noe her borte i USA…

IMG_2747

Du trives tydelig nok med et liv i venstre fil, hva med det finansielle trykket underveis?

– Jeg fikk låne min første million i 1980, til et prosjekt jeg visste det ville koste 2,5 millioner å ferdigstille, men banken kunne jo ikke si nei til å være med halvveis i prosjektet. Bankmannen som var med på det prosjektet husker det ennå, og det hender vi ringes for en munter prat!

– Jeg husker også dengang jeg lånte mine første 100 millioner. Da kom tankene krypende om hva som ville skje hvis alt nå gikk til helvete, men jeg slo meg fort til ro med at da kunne jeg i så fall igjen ta snekka ut til øyene med kyllingvinger og VG, og være like lykkelig som før.

3

53 år, begynner du å bli litt mett?

– Nei, jeg ser stadig etter noe nytt, men nå med mer fokus på det innovative enn pengene.

Blir det noen ny rekord «Skagerak Across»?

– Tja, det er vel ikke umulig. Vi prøvde oss året etter den første rekorden også, med en ren Klasse 1 offshorebåt, men fikk havari på begge motorene. Den jeg har nå går også mer enn fort nok, men nå er det jo inntil videre slutt på racet, og det er synd både for båtsporten og Tvedestrand.

Men amerikanske «Pokerruns» arrangeres ennå..

– Ja, og i år var vi 138 båter som startet fra Miami med kurs for Key West.

14199434_10201999541225823_3317709089749009533_n
Asbjørn pusser opp en Storebro 730 - "The Only", som Båtens Verden følger.

Mange av disse Pokerrunbåtene har jo ytelser som overgår de som deltar i Offshore-VM, uten noe særlig sikkerhetsopplegg, og en av deltakerne ble drept i går. Hvor fort går din nye MTI 52?

– Jeg er andre eier av båten som ble bygget for en som ikke sparte på noen ting, så den er et teknisk vidunder. En MTI RP Race katamaran med 2 x 1 350 hk. Med litt sprekere drivstoff yter motorene 2 x 1 750 hk. Jeg har hatt den i 174 mph, (151 knop eller 280 kmt, red anm.).

Det blir liksom litt irrelevant å spørre om bensinforbruk pr time / nautisk mil, men at Bensin i USA nå koster ca. kr. 5,50 pr. liter hjelper vel litt.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2018, og er skrevet av Einar Schie

Endret: 22.05.2020